Видове линкбейт

Видове линкбейт

В този SEO урок ще говорим за видовете линкбейт и ще приведем примери към всеки изброен тип.

След като преминахме през основните етапи на процеса на линкбейт и обърнахме внимание на причините, поради които една такава стратегия си струва и е ценна от SEO гледна точка, е време да изброим няколко специфични техники за линкбейт. Използвайте ги само като отправни точки, няма смисъл да копирате вече създадени неща.

Инфографики

Инфографиките са вероятно най-популярната форма на линкбейт, използвана в SEO средите. Този вид съдържание е толкова изобилно в Мрежата, че дори специално бе коментирано от Мат Кътс в едно интервю от 2012 г.

Инфографиките могат да бъдат създавани почти за всяка ниша и обикновено визуализират някакви данни или информация по начин, който улеснява възприемането им.

Инфографиките могат да бъдат добър вид линкбейт, защото са относително лесни за създаване и много блогъри или сайтове с удоволствие ги цитират или дори вграждат в собствените си публикации, давайки връзка към тях, разбира се. Съществуват и уеб сайтове, чиято единствена цел е повторно публикуване на инфографики. Вземането на връзка от такива сайтове е много лесно.

Доста SEO специалисти и блогъри смятат, че инфографиките се употребяват прекомерно и вероятно в голяма степен са прави. И все пак, хубавите, информативни инфографики, с добър дизайн все още си струват и могат да ви донесат качествени връзки. Ето няколко добри примера:

Кой притежава повечето сървъри ?

Уред за измерване на насладата от филмите, част от трилогии

Карта на уискито

Забележете, че всяко от изброените има нещо общо с другите – всички те правят консумирането на информация лесно и бързо.

Линкбейт, насочен към егото (Ego bait)

Този вид стратегия се изразява в създаване на съдържание, чиято цел е да предизвика позитивна реакция у потребителите, която ще е основана върху това, че егото им по някакъв начин е било повлияно. Една такава реакция може да се изразява както във връзка или туит, така и в друг социален сигнал.

Този вид линкбейт обикновено е много добре таргетиран и специфичен и е насочен към малка група от хора.
Това означава, че е вероятно да не получите голямо количество връзки директно, но тези, които получите, ще бъдат от силни сайтове и влиятелни хора, а това от своя страна обикновено повлича лавина от споделяния впоследствие.

Един пример за линкбейт, основан на егото, е създаването на списък с най-добрите хора или сайтове в определена сфера. Ето няколко такива списъка:

Най-яките предприемачи на Америка
Най-влиятелните хора в света за 2012 г.
Най-добрите 150 блога за маркетинг
Топ 10 на блоговете за електронна музика за 2011 г.
30 най-влиятелни личности в уеб дизайна
18 основателя на стартъпи и техните най-трудни моменти

Най-разпространеният начин да се направи този тип линкбейт е да се напише една статия, която включва по няколко реда за всеки човек/блог, включен в съответната класация. Можете да добавите и снимки на хората и връзки към сайтовете, за които пишете.

След като публикувате съдържанието, свържете се с всеки човек или сайт, помолете да промотират публикацията ви сред техните последователи. Много от тях ще направят това, просто защото ще харесат идеята да бъдат представени в списък с “най-”.

Ръководства “Как да …?”

Подобно съдържание се прави с цел да остане винаги актуално, а не за кратко време да привлече много връзки и след това силата на обхвата му да отшуми.

Обикновено такива публикации имат способността да привличат връзки в течение на дълъг период от време, тъй като служат като източник за справка и полезна информация.

Този тип линкбейт е малко по-лесен за изпълнение от останалите изброени тук, тъй като може да бъде просто една статия с информация, без елементи като видео, изображения, графики и др. в нея. Все пак, колкото повече неща включите и колкото повече подробности дадете, толкова по-вероятно е публикацията ви да бъде полезна, а оттам и да заслужи голямо количество връзки.

Ето няколко примера за такива публикации:

Подробен наръчник по уеб планиране (A Comprehensive Web Planning Guide)
Как да правим бисквитки с парченца шоколад (How to Make Chocolate Chip Cookies)
История на промените в алгоритъма на Гугъл (Google Algorithm Change History)
Как се съставя бизнес план (How to Write a Business Plan)

Интервюта

Правенето на интервюта с известни хора в рамките на вашата индустрия може да бъде успешна стратегия за линкбейт. Особено ако избраните от вас хора имат много последователи или фенове, които на свой ред ще помогнат за разпространяване на съдържанието ви.
Има няколко начина да правите интервютата, но най-лесният и най-евтин начин е да изпратите въпросите си към интервюирания по електронна поща, а след това да публикувате получените отговори.

Ако разполагате с необходимите средства, бихте могли да вземете интервю, заснемайки разговора с камера, а след това да публикувате видеото. Това също работи доста добре.

Друго, което можете да направите, е да запишете интервю, взето по телефон, а след това да сложите както звуковия файл от него, така и текстовата му транскрипция му, като статия.

Когато избирате кого да интервюирате, е добре да намирате хора, които имат много последователи онлайн и чието мнение ще тежи и ще бъде цитирано подобаващо. Вижте няколко примера за това:

Интервю с Мат Кътс от Гугъл (оригинална публикация: Eric Enge Interviews Matt Cutts from Google; можете да видите голяма част от интервюто и изводите от него, преведени на български тук)

Интервю с Попи Динси, от блогър към основател на стартъп (Interview with Poppy Dinsey – Blogger to Startup Founder)

Инструменти

Създаването на полезни инструменти може да бъде чудесен начин за привличане на връзки с течение на времето.

Препоръчваме създаването на малки, но полезни в ежедневието инструменти, които са строго специфични, като например:

Данъчен калкулатор за UK (Tax Calculator for the UK)
Калкулатор за климатици (Air Conditioning Calculator)
Калкулатор за калории (Calorie Calculator)

В заключение на темата за Линкбейт, ви предлагаме няколко полезни ресурса, които ще ви помогнат да научите още по темата и да откриете и други полезни практически съвети за стратегията си.

Ресурси за начинаещи:

11 начина да направите линкбейт с нулев бюджет (Ways to Create Linkbait with Zero Budget)
7 начина да намерите идеи за съдържание (Ways to Find Viral Content Ideas)

Ресурси за средно напреднали:

Изграждане на връзки, основано на съдържание и създаване на контакти (Content Based Link Building and Outreach)
Книжка за линкбейт (The Linkbaiting Playbook)

Ресурси за напреднали:

Семантика на визуализизацията на данни (Data Visualization Semantics)

Всички SEO уроци за linkbait

В тази статия са използвани материали от ресурси на Distilled и Moz

Google+ коментари

Коментари