Линкбeйт (linkbait)

Линкбeйт (linkbait)

1. Въведение в модула Линкбейт

Линкбeйт (англ. linkbait) може да бъде всяка дейност, чиято изрична цел е получаването на връзки към вашия уеб сайт.

Изграждането на връзки може да бъде голяма част от работата на един SEO специалист, защото играе също толкова голяма роля и в алгоритмите, използвани от търсачките за определяне на резултатите, които предоставят. Поради тази причина си струва да се инвестира време в научаване на това как правилно да бъдат изграждани връзки. Под правилно разбираме създаване на връзки, които ще издържат изпитанието на времето.

Този модул има за цел да даде на познанията ви по линкбейт стабилна основа, да ви разкаже каква е тази практика, колко е важна тя за вас и как можете да правите линкбейт за себе си или за клиентите си. Има много други начини, по които се изграждат връзки. Те ще бъдат разгледани в другите модули от тази серия. И докато те не бива да бъдат пренебрегвани, правилно направеният линкбейт е в състояние да ви донесе някои от най-силните връзки, които можете да получите като SEO.

В края на модула, посветен на линкбейт, ще :

– можете да обяснявате с лекота какво е линкбейт и ще бъдете наясно с важността му по отношение на добрата видимост при търсене.
– знаете как да правите съдържание, към което си струва да се постави връзка и към което останалите да искат да препратят.
– можете да правите линкбейт от начало докрай – от самата идея до реализирането й.
– бъдете наясно с различните видове линкбейт, които другите са използвали.
– ще се поучите от работата си и ще повторите наученото при следващите си занимания така, че винаги да подобрявате резултатите си.

2. Какво е линкбейт?

В този урок ще говорим за:

Какво имаме предвид под линкбейт?
Как тази практика се отличава от другите форми на изграждане на връзки?
Как се появява линкбейтът?
Минало, настояще и бъдеще на линкбейта.

Какво имаме предвид под линкбейт?

Линкбейтът е всяка онлайн дейност, чиято конкретна цел е привличане на връзки от други сайтове. Той може да бъде също и с точно определена цел (или допълнителна цел), насочена към получаване на споделяния в социалните мрежи, като например харесвания във Facebook, туитове или пинвания в Pinterest . Традиционно, подходът се свързва най-вече с печеленето на връзки (както подсказва и името му). С относително скорошното разрастване на социалните мрежи и нарастващата роля при позиционирането в търсачките, която взаимодействието в тях има, същите тези мрежи обикновено са част от целите на линкбейта.

Как тази практика се отличава от другите форми на изграждане на връзки?

Ето някои характеристики на линкбейта, които го правят различен от другите форми на линк билдинг (link building):
Линкбейтът обикновено включва някаква форма на съдържание, като например статия, твърдение, видео или изображение. Тук целта ви не е просто да се опитате да накарате хората да поставят връзка към началната ви страница или да я споделят.

Обикновеното изграждане на връзки включва създаване на контакти (outreach) за всяка връзка, която искате. С успешен линкбейт посявате възможности сред редица хора, но се надявате да получите връзки, за които не сте молили. Затова и сте създали нещо, което хората не могат да не споделят и към което не могат да се сдържат да не поставят връзка. В случая не се налага да ги молите да го правят.

Стойността на истински добрия линкбейт се простира отвъд създаването на връзки. Той може да ви помогне да създадете бранда си, да изградите авторитет в нишата си и да помогне за установяването на добри взаимоотношения в бранша, в който работите.

Как се появяява линкбейтът

Ник Уилсън (Nick Wilson ) от Performancing е първият човек, на когото се приписва създаването на термина линкбейт през 2005 г. За съжаление, оригиналната статия, която той пише, вече не е достъпна, но има добър материал, написан от Дани Съливан (Danny Sullivan) през 2007, където е засегната част от начина на мислене по онова време. Оттук терминът става доста популярен и в самото начало начините, по които той се използва от SEO специалистите, най-общо се свеждат до два:

Споделяне на нещо спорно с цел предизвикване на реакция (и по този начин връзки)
Създаване на нещо информативно, което се превръща в материал за справка

През 2007 г. нещата малко се доразвиха и оптимизаторите започнаха да използват термина “widgetbait” в доста по-голяма степен. Ник Уилсон дори писа за това дали 2007-а е годината на така наречения “widgetbait”. Основната идея зад печеленето на връзки чрез “widget” бе, че можете да създадете нещо, което хората да вградят в сайта си и което ще препраща обратно към сайта на създателя му. Това можеше да е инструмент, тест или пък нещо толкова просто като калкулатор.

Превъртайки лентата бързо напред, днес една от най-често срещаните форми на линкбейт са инфографиките, към които още от 2008-2009 г. много оптимизатори насочват вниманието си. Редица инфографики са създадени с единствената цел да привличат връзки, затова и попадат точно в нашата дефиниция. Някои казват, че те се правят твърде много, но това е тема, която подлежи на обсъждане. Сега е моментът да погледнем към миналото, настоящето и бъдещето на линкбейта.

Минало, настояще и бъдеще на линкбейта

Засегнахме част от миналото и част от настоящето под формата на две неща – widgets и инфографики. Създаването на връзки посредством “widgets” за първи път се появява под светлината на публичните прожектори през 2007 г. и много умни оптимизатори го използват за постигане на отлични резултати. Някои обаче отидоха твърде далеч с него (за справка) и Google ги хвана.

Мат Кътс (Matt Cutts) дори коментира директно по този повод в едно интервю от 2008 г. В него той ясно каза, че използването на “widgets”, когато то не е релевантно и подвежда хората, би могло да навреди на позиционирането на сайта.

Мат Кътс коментира и използването на инфографиките като тактика за изграждане на връзки отново в интервю от 2012 г. с Ерик Енге (Eric Enge). Там Кътс отново заяви, че те могат да бъдат използвани прекомерно и че Google може да сметне за добре да намали тежестта на подобни връзки в бъдеше.

Основният урок, който трябва да научите от тези примери, както и основното, което ни кара да се интересуваме от бъдещето на линкбейта е това, че не може да се разчита на актуалните тенденции и трябва да се мисли в перспектива. Истински добрите инфографики ще съществуват още дълго време занапред, но не бива да разчитате на един-единствен метод за линкбейт.
Вместо това, трябва да отделяте повече време, за да обмисляте други тактики (както и инфографики), които можете да използвате, за да получите връзки. Би трябвало да мислите дългосрочно и да се опитвате да построите бизнеса, продукта и съдържанието си по такъв начин, че те да привличат връзки с течение на времето. Това са връзки, които Google никога няма помисли да отрече и такива, които ще издържат изпитанието на времето.

Google не харесва SEO специалистите да откриват начини да мащабират изграждането на връзки и да насилват нещата. Widgets бяха добра идея, докато оптимизаторите не отидоха твърде далеч с тях. Същото важи и за инфографиките. Можем дори да кажем същото и за директориите, които преди се препоръчваха от Google!

Том Кричлоу (Tom Critchlow) обобщава нещата доста добре в този коментар ( от 2008 година).

Изводът от всичко казано е – не търсете преки пътища и не скачайте на най-новата колесница на изграждането на връзки. Направете нещо уникално, което не само ще изгради връзки, но и ще изгради бизнеса ви.

В този урок научихте:

Линкбейт е термин, който се използва, за да се определят дейностите, които имат конкретната цел да привличат връзки и/или социални споделяния.
Линкбейт се различава от другите форми на изграждане на връзки по това, че включва в себе си някаква форма на съдържание, както и че не винаги се нуждае от персонално изграждане на контакти, за да бъде успешен.
Линкбейт като термин е въведен през 2005 г. Оттогава е преминал през много промени, включително през widgets и инфографики.
Не трябва да копирате това, което всички останали правят в момента. Мислете на едро и опитайте нещо ново.

В тази статия са използвани материали от ресурси на Distilled и Moz

Следва: Защо въобще трябва да се занимавате с линкбейт?

Всички SEO уроци за linkbait

В тази статия са използвани материали от ресурси на Distilled и Moz

Google+ коментари

Коментари