Как се прави брейнсторминг?

Как се прави брейнсторминг?

Всички, за които мозъчната атака (брейнсторминг) е нещо ново или не достатъчно познато, биха могли да си набавят ценни ресурси за запознаване с темата от тук:

Как да проведем успешна мозъчна атака
Седемте тайни на качествения брейнсторминг

Не отписвайте брейнсторминга, дори и вече да имате концепция

Много често идеята на брейнсторминга е да се съберат възможно най-много идеи, подходящи за бъдещата стратегия. Понякога обаче може вече да разполагате с нещо наум, но дори да е така, не зачерквайте възможността да направите една мозъчна атака с екипа си, която да бъде съсредоточена върху вече хрумналата ви идея. Целта тук е да се потопите дълбоко в концепцията, да разберете какво е интересното в нея и с какво можете да я направите по-устойчива и по-ефективна.

Правете кратки брейнсторминг сесии

Повишаването на чувството за неотложност и спешност е средство за увеличаване на продуктивността на хората и намаляване на времето за брейнсторминг. Ще ви е от полза ако сложите таймер, който тиктакайки да отброява времето до края на всяка мозъчна атака и да отбелязва с аларма изтичането му.

Не обсъждайте дали идеята е добра или лоша

Брейнстормингът не е времето, в което трябва да обсъждате дали една идея си струва или не. Това се прави по-нататък в процеса на избор на най-добрите хрумвания. Нахвърлянето на идеи трябва да бъде съсредоточено върху първия етап – провокирането и записването на възможно най-много идеи. Отсяването им и обсъждането на подробностите около тях се правят впоследствие.

Използвайте бяла дъска или голям лист хартия

Записвайте идеите, за да могат всички да ги виждат. Това ще помогне да се сведат до минимум дублиращите се хрумвания, както и ще осигури пространство за документиране на всичко, за което сте се сетили.

Много накратко повторете контекста/информацията, която сте разпространили предварително на екипа си
Струва си в началото на брейнсторминга да направите бърз обзор на това, което сте разпратили на екипа си по електронната поща, за да опресните паметта на хората и да представите още веднъж нещата за тези, които не са успели да се запознаят с идеята.

Без лаптопи, таблети и телефони!

Един от сигурните начини да убиете продуктивността и творчеството по време на брейнсторминг (или всякаква друга среща) е да оставите хората да си донесат лаптопите, телефоните или таблетите. Участниците в брейнсторминга могат много лесно да се разсеят от нови имейли, туитове или ъпдейти на статуси във Фейсбук и по този начин да не допринесат с нищо пълноценно към процеса.

Не забравяйте, че целта на събирането е да откриете и запишете възможно най-много идеи. Някои от тях ще са добри, други ще са лоши, това няма значение. Самият процес на брейнсторминга не предполага отсяването на добрите и лошите хрумвания, това, единствената му цел е събирането на най-много идеи.

Упражнение:

Помолете част от екипа в офиса да се присъедини към група за брейнсторминг. Пратете им по мейл изискванията на клиента и си определете 15 минути, в които да направите мозъчна атака.

Дотук, следвайки всички съвети, изброени по-горе, вече трябва да разполагате с един достатъчно дълъг списък от потенциални идеи. От този момент нататък идва време и за отсяване на най-добрите от тях, на тези, които смятате, че ще проработят спрямо целта, която сте си поставили.

Как да филтрирате идеите си

След брейнсторминг сесията идва време да пресеете списъка си с нахвърляни хрумвания, избирайки само най-добрите, потенциално успешните от тях. В този момент трябва да бъдете критични към себе си и екипа си и да отсеете добре идеите, които по една или друга причина смятате, че няма да сработят. Необходимо е да премахнете всичко, за което не сте сигурни и да съсредоточите цялото си внимание върху работещите идеи.

Вижте няколко основни точки, които можете да следвате, когато филтрирате идеите си. Нужни са опит и практика, за да можете след време бързо да преценявате кое става и кое не. Постепенно ще се сдобиете с усет за лошите идеи, който ще ви спестява време занапред.

На този етап си струва да разполагате с разпечатан вариант на целите на клиента ви, на крайната цел, която сте си поставили за съдържанието, както и на краткото описание, което сте разпратили на екипа преди брейнсторминга. Не спирайте да се връщате към всички тези неща, докато преглеждате списъка с идеи.

На кого му пука за тази идея?

Това е първото нещо, за което трябва да се замислите. Идеята достатъчно добра ли е, за да накара много хора да се заинтересуват от нея, да си направят труда да я споделят или да сложат връзка към нея?

Какво ще бъде заглавието?

Ако изберете дадена идея и я развиете в съдържание за линкбейт, какво заглавие предстои да му сложите? Грабващо ли е това заглавие ? Как ще привлече вниманието на хората?
Лесно ли е за обяснение?
Можете ли да обясните избраната от вас идея на хора, които не се занимават със SEO или не знаят какво е линкбейт? Опитайте се да обясните хрумването си на някого от семейството ви и вижте дали идеята събужда интерес.

Идеята нещо ново ли е?

Ако отговорът на този въпрос е не, това не означава, че е настъпил краят на света. Означава просто, че трябва да се заемете с повече проучвания, за да направите така, че съдържанието ви, свързано с въпросната идея, наистина да бъде уникално и стойностно. По този начин лесно ще се противопоставите на критиката, че идеята ви не е нова. Дори идеята да е стара, не пречи вие да я предстсавите по интругиващ, нов начин.

Идеята изпълнима ли е?

Разполагате ли с необходимите ресурси, за да вдъхнете живот на идеята си? Ако тя е свързана с визуално представяне, имате ли дизайнери? Ако изисква текстове, има ли кой да ги напише? Ако в момента нямате на разположение точните хора, бихте ли се справили с намирането на фрийлансъри? Идеята ви изисква ли наличието на специфична информация? Ако да, то как ще се сдобиете с такава информация?

Каква “кукичка” има идеята? Какво е онова нещо, част от идеята, което ще заинтригува хората?

Достатъчно хора ли биха поставили връзка към създаденото съдържание?

Може и идеята ви да е много добра, но ще получите ли връзки? Изпробвайте я като се опитате да намерите уеб сайтове или блогъри, които смятате, че биха препратили към съдържанието ви. Ако не можете да откриете няколко такива за броени минути, то вероятно няма да намерите достатъчно много хора, които да сложат връзка към вас.

Идеята вписва ли се в общите концепции на бранда на клиента?

В крайна сметка, клиентът или шефът ви ще одобрят ли идеяята? Ако става дума за особено противоречива идея, шансовете повечето компании да не одобрят изпълнението й са големи. Ако идеята по някакъв начин се изправя срещу посланията на компанията, убежденията й или концепцията на бранда, отново шансовете да я прокарате са минимални.

По отношение на брандинга, отново трябва в самото начало на работата ви да сте наясно дали линкбейтът ще се брандира (лого, url адрес и др.).

Брандирането е напълно приемливо, но трябва да сте наясно, че може да ви донесе и негативи, когато започнете да изграждате контакти и да разпространявате съдържанието си. В едни случаи брандираното съдържание ще бъде по-добре прието, като за него работи авторитетът на марката, но в други е възможно то да се приеме като не добре поднесена реклама.

Помага ли идеята за постигане на целите на компанията?

Ще обсъдим това подробно в следващите части на раздела за линкбейт, но тук искаме да ви обърнем внимание на това, че макар връзките да са основната цел на действията ви, крайната цел на линкбейта е увеличаване на обхвата на дадена компания и нарастване на приходите й.

Упражнения след урока

Вземете идеите от брейнсторминга и си задайте всички изброени по-горе въпроси. Отговорите на въпросите ще ви помогнат да филтрирате идеите си и накрая да направите списък с възможно най-малко от тях. Помнете, идеите ви трябват за линкбейт, тоест за създаване на съдържание, което ще ви спечели връзки.

В последните няколко части на модула Линкбейт научихте:

Да изпращате кратки описания за клиента на участниците в брейнсторминга, преди събирането.
Стъпките, които трябва да изминете, за да направите ефективен брейнсторминг.
Как от голям списък с идеи да избирате най-добрите и най-подходящите за линкбейт.

На този етап вече трябва да разполагате с малък списък от 5-7 идеи, които смятате за наистина добри и за които вярвате, че си заслужава да правите проучване. Време е да преминете към следващата стъпка на процеса на линкбейта – проучването.

В тази статия са използвани материали от ресурси на Distilled и Moz

Полезно : инструменти за брейнсторминг от lifehack.bg

Google+ коментари

Коментари