Оформяне и изпълняване на проекта за линкбейт

Оформяне и изпълняване на проекта за линкбейт

В този SEO урок ще говорим за:

· нещата, които е нужно да помните, преди да предадете проекта си на дизайнерите и програмистите
· инструменти за wireframing
· инструкции за дизайнери и програмисти
· начините, по които да преглеждате направеното и да давате добра обратна връзка

Какво да не забравяте, когато възлагате задачата на дизайнерите и програмистите

След като сте изпълнили стъпките от предишните ни уроци за линкбейт, ви предстои да вдъхнете живот на идеята си. На този етап, преди да инвестирате време и ресурси в дизайн и разработка, трябва да сте сигурни, че идеята ви е достатъчно силна и ще заслужи необходимото количество връзки. Нека набързо да припомним какво е необходимо вече да сте отметнали:

· Получили сте определен брой идеи чрез брейнсторминг и сте отсели най-добрите сред тях
· Проучили сте дали същите идеи са били вече разработвани и ако е така, сте добавили нещо свое, уникално към тях, за да привлечете вниманието на потребителите, без да повтаряте вече създавано съдържание
· Проучили сте данните и информацията, които са ви необходими, за да се сдобиете с устойчива основа на линкбейта си
· Сигурни сте, че “стръвта”, която ще заложите, ще накара хората да харесат съдържанието ви
· Наблюдавали сте достатъчно внимателно общността, която смятате, че ще бъде таргет на линкбейта ви
· Успели сте лесно да откриете 10 уеб сайта, които биха счели съдържанието ви за интересно

Ако можете с увереност да потвърдите горните точки, значи сте направили всичко необходимо преди същинската реализация на идеята си. В такъв случай, можете спокойно да преминете на следващия етап – възлагане на задачи на дизайнери и програмисти.

Как да използвате инструменти за създаване на схеми (wireframing tools)

Wireframe представлява опростена схема (скелетна структура) на това какво искате да представя съдържанието ви и как да бъде разположено. Обикновено тази рамка се прави черно-бяла и умишлено видът й е приблизителен и повече прилича на скица. Ето пример за това как изглежда един wireframe:

Забележете колко прост е той, това не е дизайн. Това просто е скица на елементите, които искате да включва крайният дизайн. Прилагането на една такава скица, когато задавате на дизайнера поръчката си, би било голям плюс в полза на точното изпълнение на проекта. Визуалното обяснение често работи много по-добре от писменото. Схемата можете да направите на ръка, ако желаете. Просто нахвърляйте как си представяте вече реализираната идея.

Можете да използвате и софтуер, има много, между които да избирате. Някои от тях са Balsamiq, Mocking Bird и Mock Flow. Използването на тези инструменти е много лесно. Ето няколко съвета, които ще ви помогнат да започнете:

· Помнете – заглавието ви е най-важно. То ще бъде стръвта, която ще използвате, за да привлече възможно най-много потребители към съдържанието си. Заглавието трябва да грабва.
· Помислете дали ще използвате редове или колони
· Ще слагате ли графики или снимки?
· Ако представяте данни, кой визуален формат ще бъде най-подходящ за тях?
· От какви подзаглавия ще имате нужда?
· Трябва ли ви допълнително място за текст?

Ако искате да разберете повече за изготвянето на подобни скици, прегледайте материала на Smashing Magazine по въпроса.

Как да работите с дизайнери и разработчици

В тази част от урока ще научите за това как най-лесно можете да си сътрудничите с дизайнери и програмисти. Според някои, това сътрудничество не е трудно, но за други делегирането не винаги е лека задача. Трябва да знаете как да го правите и да общувате ясно и ефективно.

Комуникация

Добрата комуникация е ключът към всеки проект, който се изготвя в екип. Същото важи и при възлагането на задачи на дизайнерите и програмистите. За тях е важно да чуят ясни и последователни задачи от вас така, че да могат да си вършат работата по-ефективно. Затова е препоръчително само един човек да общува с дизайнерите и програмистите. Когато се намесят твърде много хора, съобщенията се объркват и общата задача се размива.

Най-добре е да комуникирате лично, ако това е възможно. Ако имате късмет да работите с дизайнери и програмисти от вашата собствена компания, непременно отидете при тях и им разкажете точно какво имате предвид – кратко и ясно. Дайте им възможност и да ви зададат уточняващи въпроси.

Ако работите с външни изпълнители, фрийлансъри, най-добрият вариант за общуване е телефонното обаждане или например Skype. Можете да си свалите и софтуер, с който да споделяте екрана си, като Go To Meeting или Join.me. Така лесно ще можете да показвате нагледно точно какво имате предвид.

Не забравяйте, че можете да направите дизайнерите част от търсенето на идеи. Обикновено дизайнерите внасят съвсем друга гледна точка по време на брейнсторминг и дават алтернативни идеи.

Как да пишете добри указания

С времето и опита ще разберете важността на добре написаните указания. Една лошо представена задача може не само да развали отношенията в екипа, да внесе стрес в работния процес, но и изцяло да провали изпълнението на проекта. Възможно е вие самите да смятате, че идеята ви е напълно ясна, но е важно да я напишете и да я представите на останалите в кратък и ясен вид.

Макар на пръв поглед това да изглежда лесно, всъщност писането на указания има своите специфики. Към това трябва да имате предвид и факта, че ще ви се наложи да си отделите достатъчно време, през което да общувате с дизайнерите и програмистите и да следите работния процес.

Когато пишете указания, имайте предвид, че вие не сте дизайнер. В този смисъл напишете какво искате от дизайнера, а не му казвайте как да го направи. Ако допуснете да бъдете прекалено рестриктивни в описанията си, няма да позволите на дизайнерите и програмистите да разкрият своя собствен потенциал и да добавят своята част към проекта.

Същото важи и за програмистите, не им обяснявайте как да пишат код. Това, от което те имат нужда, е ясна инструкция и срокове. Не им се пречкайте.

Накратко, добрите инструкции включват:

· Кой е клиентът и с какво се занимава
· Какво е съдържанието, каква е целта му, коя е таргет аудиторията му
· Какви са уникалните предимства на компанията, на нейните продукти и услуги
· Какво впечатление иска да създаде компанията
· Кой е таргет пазарът
· Кои са таргет потребителите
· Какво е основното послание, което искате съдържанието да предава. Каква ще бъде кукичката (стръвта)?
· Скица на съдържанието, как си го представяте в суров вид
· Специални изисквания на бранда (определени насоки, които компанията спазва, например цветови схеми)
· Уеб сайтът, където съдържанието ще бъде публикувано
· Каква е крайната цел на съдържанието
· Примери с подобно съдържание, чието визуално изпълнение харесвате
· Ограничения по отношение на размера, цветовете или текста
· Какво представлява процесът на оценяване от страна на клиента
· Всякакви данни и информация, които подкрепят съдържанието и/или трябва да бъдат включени в крайния резултат
· Имате ли нужда от място, на което да сложите социални бутони за споделяне към съответното съдържание
· Краен срок

Всичко описано по-горе трябва да бъде събрано в един документ, за да се уверите, че няма да пропуснете нищо, когато възлагате задание на дизайнерите и програмистите.

Как да оценявате свършената работа и да давате обратна връзка

На определен етап ще получите първите резултати от поставената задача, за да ги прегледате и да дадете обратна връзка. В този момент е важно да съумеете да върнете възможно най-конструктивни коментари, с които да предложите подобрения или просто да одобрите продължаването на проекта в същата линия.

Оценяване на съдържанието

Основните неща, които трябва да проверите, когато оценявате дадено съдържание:
· Дизайнът предава ли необходимото послание по завладяващ начин?
· Можете ли да разпознаете посланието бързо и безпроблемно?
· Данните или информацията добре ли са представени?
· Точните графики ли са били използвани?
· Цветовата схема подходяща ли е за клиента ви?
· Когато покажете съдържанието на други хора, те веднага ли разбират за какво става въпрос?
· Когато видите това съдържание, с удоволствие ли ще го представите на други хора, за да го споделят или да сложат връзка към него?

Не забравяйте, че на този етап също е добре да започнете да се свързвате с блогове или сайтове и да им предлагате да видят предварителното съдържание. Можете да поискате обратна връзка от тях и по този начин да ги направите още по-ангажирани в процеса на споделяне.

Даване на обратна връзка

След като сте прегледали съдържанието и дизайна, по възможност лично се вижте с дизайнера, за да му кажете какво мислите. Ако това няма как да стане, звъннете му по телефона. Добре е да избягвате да давате обратна връзка, особено ако е отрицателна, писмено. Много често имейлите могат да бъдат разбрани грешно и това да попречи на по-нататъшната съвместна работа.

Ако се налага, направете нова скица на това как си представяте съдържанието или дайте още примери, които илюстрират идеята ви, в случай, че дизайнерът не е успял да се доближи максимално до това, което имате предвид.

Избягвайте да давате твърде различни примери в последния етап от работата, това само ще обърка дизайнера. Важно е също така да не се изкушавате да добавяте нови задачи към проекта, вместо само да изглаждате недостатъци. Това ще ви струва твърде много пари, усилия и време.

След като свършите всичко изброено, вече ще сте готови да пристъпите към следващата, последна стъпка от линкбейта, а именно промотирането на съдържанието. Ще разгледаме тази стъпка в следващия ни, заключителен урок от серията Линкбейт.

Дотук научихте:

· Какво трябва да направите по отношение на идеята си, преди да я предадете за изпълнение на дизайнерите и програмистите
· Как да използвате създаването на схема, за да обясните по-ясно задачата
· Кои са най-добрите начини за работа с дизайнери
· Колко са важни добрите указания и как да пишете ефективни такива
· Как да давате обратна връзка

Всички SEO уроци за linkbait

В тази статия са използвани материали от ресурси на Distilled и Moz

Google+ коментари

Коментари