Анализ на бизнеса и сайта на конкурентите

Анализ на бизнеса и сайта на конкурентите

В този SEO урок ще говорим за:

Анализ на потребителското преживяване (user experience)
Анализ на социалните мрежи и как те ангажират потребители
Анализ на стратегията за съдържание
On-site анализ (техническо SEO)

Един от елементите на проучването на конкуренцията е анализът на действителните бизнес дейности и сайтове на конкурентите ви. Важно е да се сдобиете с подробна информация относно продуктите на конкурентите ви и да разберете повече за онлайн маркетинговата им стратегия.

Необходимо е на този етап от анализа да се съсредоточите върху различните области на онлайн присъствието на конкуренцията си и да се решите:

Какво искате да научите?

Има пет основни области, на които да обърнете внимание, когато оценявате уеб сайта на ваш конкурент:

Потребителско преживяване (User experience)
Линкбилдинг (вижте урока на тема Анализ на конкуренцията, за да научите повече подробности)
Социални мрежи
Стратегия за съдържание
On-site SEO

Предстои да обсъдим всяка от областите, за да знаете върху какво точно да фокусирате вниманието си.

Анализ на потребителското преживяване

На този етап от проучването трябва да се опитате да погледнете на сайта от позицията на обикновен потребител, а докато разглеждате страниците да си водите бележки. Дори нещо повече, можете да помолите някой приятел да разгледа въпросния уеб сайт и да ви каже харесва или не подредбата и дизайна му. Последното ще ви е много полезно, ако търсите безпристрастно мнение и неутрален поглед върху конкуренцията ви.

Задайте си следните въпроси в процеса на разглеждане на сайта на конкурентите ви :

Как конкуренцията ви превръща (англ. convert) посетителите в клиенти?
Какво представлява процесът на купуване на даден продукт?
Какви сигнали за авторитет и доверие откривате на страницата?
Как сайтът ангажира потребителите по отношение на визуалното съдържание на него?
Колко лесно може да се намери пътя до продуктовите страници?
Има ли специални промоции или изгодни предложения?

Водете си бележки и ги допълвайте със скрийншот, докато отговаряте на тези въпроси. Важно е впоследствие да си изберете от кои практики можете да научите нещо полезно за подобряване на собствения си уеб сайт. Това ще ви отведе от стъпката “анализ” към стъпките “Предприемане на действие”.

Анализ на социалните мрежи

Следващото, на което трябва да обърнем внимание, е как конкуренцията ангажира своите потребители посредством социалните мрежи.
Можете да научите много от това, но в същото време доста практики да се окажат трудни за повторно прилагане или копиране. Добрата общност и богатата клиентска база не се изграждат за една нощ. Затова и трябва да научите всичко, което може да заемете от конкурентите си, но в същото време да го пригодите към своите собствени възможности и ресурси.

Основният въпрос, на който трябва да си отговорите тук, е:

Как конкурентите ви ангажират потребителите и клиентите си?

За да си отговорите на този въпрос, отидете на уеб сайта им и отговорете на следното:

* На сайта има ли препратки към свързани профили в Twitter, Facebook и Google+ ?
Конкурентите ви активно ли използват тези платформи?
Разговарят ли с потребителите си? Какво им казват? Как се справят с негативните коментари и мнения?
Какво съдържание използва конкуренцията ви в социалните мрежи? Само собствено или и такова на други уеб сайтове?

Споделя ли се тяхното съдържание в социалните мрежи? Използвайте Topsy, за да проверите дали техните страници се споделят в Twitter и Google+ .

Водете си бележки за всички тези неща и не забравяйте да си отбележите точните действия, които смятате да предприемете в резултат на анализа.

Анализ на стратегията за съдържание

Това е решаваща стъпка и от нея ще научите много важни неща за това колко време, пари и ресурси инвестират конкурентите ви онлайн. Стойностното съдържание е в състояние да привлича връзки и трафик към вашия уеб сайт. То може също така и да увеличи времето, което потребителите прекарват на страниците ви, както и ангажираността им към бранда ви.

В тази връзка, когато разглеждате сайта на конкуренцията, имайте предвид следните въпроси:

Има ли сайтът съдържание, генерирано от потребителите, например, ревюта на продукти?
Има ли сайтът блог? Ако има, то какъв тип съдържание се публикува на него?
Има ли общност от хора, които активно коментират или споделят съдържанието? Средно колко социални споделяния или коментари генерира блогът и кой вид съдържание е най-популярен?

Какъв тип съдържание/ресурси има на страниците на сайта. Типовете съдържание включват:

Изследвания/Доклади
Често задавани въпроси
Новини
Упътвания
Инфографики
Widgets
Форум
Видео с информативно съдържание

Чудесен пример тук са Zappos, които са създали около 50 000 видеоклипа за продукти. Това е значително количество ресурси, което изисква много работа и постоянство. Въпреки това обаче, от компанията още в началото са били наясно, че това ще им донесе много ползи и ще направи задачата на конкуренцията да ги настигне изключително трудна.

По-доброто разбиране на типа съдържание, което конкурентите ви ползват, ще ви помогне да определите много точно техните силни и слаби страни. В същото време това ще мотивира екипа ви да разработи стратегия за собствено съдържание, с която да успее да надмине конкуренцията.

zapoos

Още една тактика, която можете да научите по тази тема, е настройването на Google Alert. То ще ви помогне да следите новините и последните споменавания на конкурентите, които анализирате. По този начин ще бъдете незабавно уведомявани за всякакви прессъобщения или сайтове, които се появяват и споменават конкуренцията ви.

On-site анализ (техническо SEO)

В идеалния случай, сайтът ви трябва да бъде изцяло изряден от техническа гледна точка, независимо от това какво правят конкурентите ви. И все пак, струва си да хвърляте от време на време по едно око и на конкуренцията, за да следите за иновативни решения, които прилагат или други технически подробности, които биха могли да им дават предимство.

Ето и въпросите, които трябва да си зададете, когато анализирате техническата страна на сайта на конкурентите ви:

Как изглежда архитектурата на сайта им (вижте нашите уроци по темата Архитектура на сайт тук)? На сайта ясно ли са таргетирани ключови думи, които присъстват и в архитектурата му?
Този процес ще ви помогне и да намерите още идеи за ключови думи, за които не сте се сещали преди или не сте откривали по време на проучванията си.

Например, Zappos се класират добре за почти всяка ключова фраза, в която има обувки. Ако погледнете информационната архитектура на сайта им, ще видите, че има специално таргетиране на тази дума чрез различни варианти на ключови фрази от категориите. Например булчински обувки, спортни обувки и др.

Как конкурентите ви таргетират конкретни ключови думи на съответните страници?
Използват ли ключови думи в anchor текст за бранд?

Примерът със Zappos е показателен и за това, че компанията е създала конкретни страници за отделни ключови думи, което значително би улеснило потребителите и би помогнало на страниците да се класират по-добре по тези думи.

Използват ли конкурентите ви мета тагове за ключови думи?

Ако да, то това ви дава веднага възможност да разберете вида на ключовите думи на вашите конкуренти.

В миналото мета ключовите думи помагаха на търсачките да определят контекста на сайта. Към момента те не носят ползи по отношение на SEO. Въпреки това, много сайтове, които все още прилагат стари SEO знания, запазват този тип тагове. Изследването им може да ви даде още една полезна гледна точка върху списъка ви с ключови думи, които да таргетирате.

Разбира се, най-добре е да се фокусирате върху собствените си ключови фрази и да не разчитате изцяло на мета таговете на конкурентите си.

Подобно на мета таговете с ключови думи, можете да проучите и какъв вид мета заглавия използват конкурентите ви.
Можете да получите тази информация от инструмента Screaming Frog. Безплатната му версия обхожда 500 URL адреса. Платената версия няма ограничение за този брой.

screaming frog

След като обхождането приключи, експортирайте данните и отделете информацията за “Title ” в Excel, като впоследствие я сложите в безплатния инструмент TagCrowd (не работи добре с кирилица). Този инструмент ще ви помогне да създадете облак с тагове от всеки текст. С негова помощ ще можете да разчетете най-често използваните ключови думи в мета заглавията на конкуренцията ви.

По-долу има пример за такъв облак с тагове:

Упражнения след урока:

Изберете един от конкурентите си

Разгледайте подробно уеб сайта му и намерете силните му страни в следните области:

потребителско преживяване
социални мрежи
стратегия за съдържание
On-site SEO

Прегледайте списъка с описаните силни страни и определете кои от тях бихте могли да заемете за собствената си стратегия
Опишете какви действия планирате да предприемете на базата на това, което сте проучили.

Google+ коментари

Коментари