На кого му пука за съдържанието ви ?

На кого му пука за съдържанието ви ?

Източник: The Link Building Book, Paddy Moogan, p. 97 – 102 – Think about your outreach – now

Помислете за разпространението*** – сега! (*** б. пр. Думата outreach няма точно съответствие на български език така, както е употребена в този текст. Тук, предвид контекста, сме използвали думата разпространение, както и описателния превод – създаване/изграждане на връзки и контакти.)

Мисълта за разпространението на съдържанието още в ранната фаза на оформянето му ще ви даде увереност, че създавате нещо, от което хората ще се интересуват.

пандаОтговорете си на следните въпроси по отношение на създаваното от вас съдържание:

★ На кого му пука за моето съдържание?
★ Защо му пука за моето съдържание?
★ Имат ли хората възможност да поставят връзки?

Ако се затруднявате в даването на уверен отговор на тези въпроси, вероятно ще се затрудните и с разпространението му. Ако можете дадете положителен отговор, тогава не само имате по-голям шанс за успех, но и вече сте свършили по-голямата част от работата, която трябва да отхвърлите, когато създавате посланието си към различните хора, с които се свързвате (по тази тема, по-нататък).

Нека разгледаме изброените въпроси по-подробно.

На кого му пука за моето съдържание?

За да затвърдя позицията си по този въпрос малко повече, ще го представя подробно:

На кого му пука за моето съдържание? (Извън моя екип)

Понякога, когато работите върху една идея, сте убедени, че тази идея е много добра. Вашият екип вероятно е съгласен с вас, в края на краищата, вие сигурно сте им представили идеята по много убедителен начин, а и те ви харесват. В този смисъл, защо да не харесат идеята?

Проблемът е, че има вероятност да бъдем заслепени от собственото си мнение. Приближаваме се твърде близо и не отстъпваме крачка назад, за да видим голямата картина, която е много по-голяма от нас и нашия екип.

Замислете се за това и когато създавате нещо за линк бейт (link bait) Вие и вашият екип ли сте целевата група на стратегията за придобиване на връзки?

Дълбоко се съмнявам.
Таргет аудиторията на действията по придобиване на връзки към съдържанието ви слабо се интересува от това, което сте създали. Те са виждали всичко и преди, то не ги вълнува. Това обикновено е изненадва, защото сте смятали идеята си за невероятно. Но всъщност попитахте ли някой друг, извън екипа си? Потърсихте ли мнението на някого от таргет групата ви? Ако отговорът е не, тогава трябва да обвинявате единствено себе си.

Трябва ви не само добро разбиране на целевата аудитория, но и готовност да се провалите бързо.

Бързият провал ви позволява да изпитате доколко трезва е идеята ви, преди да се занимаете с цялостната й реализация. Ако на този ранен етап от процеса разберете, че на никого не му пука за съдържанието ви, реално няма да загубите кой знае какво. Всъщност, ще проникнете в същината на това което не работи и, ако сте достатъчно умни, ще се сдобиете с обратната връзка относно това защо не работи. Подобна информация е безценна и може да бъде включена в бъдещото ви съдържание.

Когато създавате някакъв вид съдържание, винаги трябва да мислите – Кого го е грижа? На кого му пука?

Да, това е труден въпрос, който хората не обичат да си задават, особено ако са станали лично ангажирани с дадена идея. Но въпросът може да помогне да бъдат пресети лошите идеи и да останат само тези, които имат шанс да се справят добре.

Ето един съвет: когато смятате, че имате идея за някакво съдържание и мислите, че то има шансове да спечели връзки, направете следното:

Пуснете таймер, с който да отброявате 10 минути. Влезте в Google и намерете 10 човека, които а) ще ги е грижа за съдържанието ви и б) са в състояние да сложат връзка към него. Ако не можете да намерите 10 човека в рамките на 10 минути, вероятно съдържанието ви не е чак толкова добра идея за печелене на връзки. Може да е чудесно като обикновено съдържание, но ако не можете бързо да откриете хора, които не само да се заинтересуват от него, но и да могат да поставят връзка към него, занапред ще ви бъде много трудно да работите по разпространението му.

Защо им пука за вашето съдържание?

Не е достатъчно просто да намерите хора, които се интересуват, трябва да разберете и защо се интересуват. Тава е вторична проверка срещу вас самите, за да сте сигурни, че наистина идеята ви си струва.

Даването на отговор, на този етап също така ще ви помогне да оформите важна част от съобщението си в бъдещото изграждане на връзки и контакти. Ще говорим за това съвсем скоро.

И отново, в идеалния случай, трябва да отговорите на този въпрос в самото начало на процеса на създаване на съдържание, защото отговорът може да играе роля в изграждането на съдържанието и може наистина да подпомогне успеха му.

В крайна сметка, причината, поради която някой се интересува от вашето съдържание, се крие в начина, по който то провокира
емоционален отклик.

Съдържанието трябва да съдържа в себе си някаква примамка, която да го откроява и да го прави значимо. Ако съдържанието не е от значение за хората, защо биха се занимавали да го четат, камо ли да слагат връзка към него? Съдържанието би могло да е от значение за някого по ред причини:

★ Информативно
★ Забавно
★ Противоречиво
★ Интересно
★ Предизвикващо размисъл
★ Смислено
★ Визуализира нещо сложно
★ Красиво

Ако съдържанието ви може да отметне една или повече от тези характеристики, то има по-голям шанс да накара някого да се интересува от него. Само че не е достатъчно просто да се каже “това съдържание е интересно” или “това съдържание е забавно”.

Защо съдържанието е интересно? Какво го прави интересно за таргет аудиторията ви? Не забравяйте, едва ли искате да се окажете единствените, които намирате дадено съдържание за интересно.

Когато обмисляте една идея и искате от екипа си обратна връзка, опитайте се да извадите собствените си емоции от уравнението, като не казвате неща от рода на: “Харесва ми” или “Не ми харесва”. Вместо това, опитайте да дадете вашата обратна връзка като започнете, използвайки някои от следните думи:

“Съдържанието постига целта си, защото …”
“Съдържанието не постига целта си, защото …”

Това е нещо, което подбрах от една книга (Creative Mischief by Dave Trott), в която авторът използва същия процес, за да подпомогне процеса на определяне на добрите реклами.

Вместо обичайното “Харесва ми, готино е” като обратна връзка, бихте могли да получите нещо като “Действа, защото върши отлична работа за визуализиране на историята на съвременното кино. Мога лесно да видя кои филми имат най-голяма печалба и кои са били оценени най-високо. ”

Дори и ако човекът не харесва съдържанието ви, ще получите обратна връзка относно това защо. Можете да изберете или да подобрите въпросните части или да решите да се пренасочите към друга идея.

Ето и забавната част на всичко това: Създавате своето съобщение [outreach message], с което ще се свързвате с хората при разпространението (за което ще говорим повече съвсем скоро) малко по малко. Да погледнем предишния откъс от обратната връзка: “Действа, защото върши отлична работа за визуализиране на историята на съвременното кино. Мога лесно да видя кои филми имат най-голяма печалба и кои са били оценени най-високо.”

Да си представим, че се свързваме с филмов блогър и му казваме за съдържанието, което току-що сме създали, можем да променим цитираната обратна връзка и да кажем следното:

“Това съдържание постига резултати, защото върши много добра работа за визуализиране на историята на съвременното кино и може лесно да се види кои филми са спечелили най-много и кои от тях са били оценени най-високо.”

Само едно съвсем леко преправяне на думите от обратната връзка ви дава примамката, която можете да използвате, когато се свързвате с блогъра. Не само пробвате дали идеята ви работи, но и получавате информация, която в последствие използвате, за да ви помогне да кажете на таргет аудиторията ви защо съдържанието ви постига целта си.

Имат ли хората възможност да поставят връзки?

Това е една от най-съществените и често пренебрегвани части от базираното на съдържание изграждане на връзки. Можете да положите много големи усилия, за да създадете съдържание, което в действителност е фантастично, но ако хората, които се интересуват от него, не могат да поставят връзка към съдържанието, то няма да може да послужи за изграждане на връзки.

Възможността да се постави връзка е от съществено значение. Ако хората, които ги е грижа, не разполагат с блог или уеб сайт, то вие няма да получите връзки. Може да получите споделяния в социалните мрежи, което е чудесно и ще ви донесе трафик към съдържанието, но ако целта ви е да се сдобиете с връзки, вероятно няма да успеете да го направите.

Нека отидем в едната крайност и да демонстрираме това. Представете си, че притежавате онлайн магазин за продажба на чорапи и сте създали отлично съдържание относно различните видове чорапи и как тези видове могат да помогнат при различните видове физическа активност. Предполагате, че таргет аудиторията ви за изграждане на връзки се състои от блогъри, които пишат за чорапи. Когато направите проучване обаче, не откривате никакви такива блогъри. Кой ще постави връзка към съдържанието ви?

В този случай, може да се наложи да се разширите целевата аудитория за придобиване на връзки с модни сайтове, като вероятно ще трябва да промените ъгъла, от който е представено съдържанието ви.

Нека разгледаме и един по-малко краен пример. Създавате съдържание, което е таргетирано към изпълнителни директори на големи компании. Казва се “Всичко, което изпълнителният директор трябва да знае за SEO за по-малко от минута”. Вярвате, че това съдържание може да сработи, защото въпреки че главните изпълнителни директори са известни със своята заетост, компанията им вероятно има онлайн присъствие и те биха искали да знаят повече за SEO, но не разполагат с часове наред, за да четат за него.

И все пак, много изпълнителни директори вероятно нямат собствен блог, където биха могли да поставят връзка към съдържанието ви. Разбира се, има изключения. Блоговете на Брад Фелд и Ранд са първите, които ми идват наум, но като цяло няма много такива. Това означава че целевият пазар, който ще ползва вашето съдържание, е различен от целевия пазар, състоящ се от тези, които биха поставили връзка към съдържанието ви.

Това, в повечето случаи, не е проблем, но повечето SEO-та не мислят за тази тънка разлика. Така, се оказва, че таргетират неправилните хора за получаване на връзки и в крайна сметка остават разочаровани, независимо от това колко добро е съдържанието.

И така, какъв е отговорът?

В този сценарий, трябва да прекарате повече време в проучване на това какво четат главните изпълнителни директори, къде прекарват времето си онлайн, кой им влияе.

Местата, които идентифицирате ще станат вашия таргет пазар за придобиване на връзки. Затова, вместо да се свързвате с главни изпълнителни директори (които са прекалено заети за да ви отговорят, камо ли да сложат връзка към вас), свързвайте се с местата, където четат, като например с Икономист (The Economist), които посочват главните изпълнителни директори като най-популярните си читатели.

Източник: The Link Building Book, Paddy Moogan, p. 97 – 102
Превод от английски: SEOM

Google+ коментари

One thought on “На кого му пука за съдържанието ви ?

Коментари