Любомир Любомиров

Любомир Любомиров

Любомир Любомиров е съосновател и копирайтър в “Rocket Studio“. Занимава се с рекламно писане повече от 14 години, през които е бил част от реализирането на проекти за TUI България, Браншовата камара по Дървообработване, Subway, Община Варна, Мебели Виденов и много други.

Към дейностите си като копирайтър, Любомир поддържа и блог за писането (NextCopy.net), в който следи и представя тенденции и похвати за създаване на качествено авторско съдържание и върви по топлите следи на добрия копирайтинг.

За какво ще говориш на SEO конференция 2014?

Напълно убеден съм, че всеки от лекторите ще сложи  съкращението  SEO в заглавието на своята презентация. Така че, няма как: и тук няма да става дума за нещо по-различно.  Всъщност ще говоря за дистрибуцията на съдържанието и на отношенията автор – разпространител на контент. Все повече нарастващата роля на съдържанието като основна стойност на дадения сайт се потвърждава и от Google – 2013-а бе обявена за година на уникалното съдържание.  Разбира се, няма как отново да не се обърне внимание на черезвичайния въпрос: Кой е по-важен – оптимизаторът или копирайтърът. Дали пък да не си преименувам темата: „Оптимизатори VS Копирайтъри – за кожата на един сайт“?

Liubomir Liubonirov Desk

Любомир Любомиров в страната на Музите :)

Какво може един копирайтър, което другите не могат?

Да си представя. Да, точно така. Когато копирайтърът пише, в съзнанието му трябва да изниква образът на продукта или услугата. Тази представа трябва да е „пълнокръвна“ до последния детайл, да бъде реалистична и най-вече да е дълготрайна. Поне докато пише.  Копирайтингът е творческа работа, може би единствената от целия онлайн маркетингов процес.  Затова и разликата трябва да се търси именно там  – в създаването. Контентът, независимо дали е текстови или визуален, е онази основа, на която трябва да разчита всеки бранд. Той е реклама, комуникация, той е лицето, което трябва да виждат потребителите. Или казано директно – всичко е в ръцете на рекламния Homo Scribens – Копирайтърът.

Коя е музата на писането за уеб?

Музата? Казвам веднага – литературата. Или по-общо казано, писаното слово. Един Умберто Еко например, е истински извор на знания, на исторически или културологични факти, на стил в писането. Какво да кажем за Огилви – любимият за цитиране рекламист. Той е в основата на 99% от успешните рекламни стратегии. Когато го питали на какво дължи успеха си, Дейвид Огилви посочил с лулата зад гърба си и казал:  „на тях“. А „те“ са били Достоевски, Хемингуей, Мейлър, Ахматова…

Да мислим, че рекламните послания вече не са казани е наивно. Затова всички опити да сме оригинални обикновено звучат глупаво. Вдъхновението за копирайтъра трябва да е навсякъде – в действителността, в книгите на етажерката до нас, в разговора между две деца… Друг е въпросът, имаме ли сетива да го уловим.

Как ти се струва, ще се развие ли в България тенденцията брандовете да се превръщат все повече в издатели?

Интересен въпрос, на който за съжаление ще отговоря с „по-скоро, не“. И вината не е в потребителите, които биха искали да получават все повече информация за любимите си марки. Причината се крие именно в брандовете и в недостатъчно адекватното оценяване на действителността. В момента комуникациите с клиентите се осъществява предимно онлайн. Причините са много, най-важната от които може би са възможностите на почти необятните според разнообразието си изразни средства. В България, за съжаление, прекалено малко марки се ориентират правилно в новите условия. А и ако си говорим честно, пазарът ни е толкова малък, че ако не е българско представителство на световен бранд, никоя марка няма толкова голямо влияние, за да бъде лидер на мнение сред своите потребители. Едва ли е нужно да очакваме все пак от самите марки да бъдат издатели, достатъчно е да са създатели – на новини, на емоции, на малки чудеса. Ние, потребителите, сме хора  и това ще е напълно достатъчно.

Вярваш ли в семантичното търсене?

Честно да си призная, не вярвам чак толкова на семантичното търсене. Или поне на този етап. Тъй като можем да го характеризираме с една дума – контекст, засега Google  има доста да работи с „вникването“ в логиката на потребителското търсене. Може би причината е в самия алгоритъм и как работи той на български. Не знам, но ми се струва, че и самите търсещи не формулират достатъчно прецизно своите търсения. Защото когато се изпише „ремонт пералня Стара Загора“, това е далеч от всякаква семантика. Но да не сме черногледи, може пък Колибри да се окаже приятна изненада.

Сподели някое професионално изкривяване

Ох, изкривяванията са много, но засега се сещам за „слагането на мастилницата“. Когато пиша в къщи, имам един почти ексцентричен ритуал – в началото на „работния“ ден вадя старата писалка и мастилница, които се предават вече четвърто поколение в рода ми. Три секунди съсредоточаване и писането започва. Имам някакъв голям афинитет към старинните вещи. Когато загубя нишката на мисълта, ми „помагат“ именно пишещата машина „Mercedes” от 1938-мa и мастилницата. Луда работа, нали?

Ако искате да чуете Любомир Любомиров от Rocket Studio на живо, можете да го направите на SEO Конференция 2014, която тази година ще се проведе на 4 април в Интер Експо Център.

Любомир Любомиров в Google+, Facebook, Twitter, LinkedIn

Google+ коментари

Коментари