• Home
  • /оптимизация
  • /CTR от резултатите от търсенето и потребителските данни
CTR от резултатите от търсенето и потребителските данни

CTR от резултатите от търсенето и потребителските данни

В този урок ще говорим за:

* показателя CTR (click-through rate) при резултатите от търсене и как той може да бъде сигнал за Google, свързан с потребителското намерение
* използването от страна на Google на данни от потребителите, чрез които търсачката определя качеството на уеб сайтовете

По какъв начин показателят CTR от резултатите от търсенето се превръща в сигнал към Google за намерението на потребителя?

Google събира изключително много информация (данни) от своите потребители, с която захранва точно определени алгоритми. Става дума за алгоритми с приспособяващо се поведение (machine-learning algorithms), които се усъвършенстват на базата на модели, които регистрират в данните.

По този начин Google използва информацията за подобряване на услугата, която предоставя. Има изключително много начини, по които търсачката използва модела на машинно обучение, но в този урок ще се съсредоточим върху поведението на потребителите на страницата с резултати на Google.

Като пример за това как Google на практика прилага това, за което стана дума по-горе, погледнете този набор от резултати при търсене
по фраза “christian bale” (Крисчън Бейл).

ctr

В случая ако повече потребители кликнат върху резултатите с изображения, отколкото върху тези от Уикипедия и IMBd, това може да бъде индикация за Google. че изображенията би трябвало да се позиционират по-високо.

Аналогичен е процесът и с обикновените, органични резултати. Google може да отчете факта, че по някаква причина потребителите не кликват върху първия резултат от търсенето. Това може да означава, че класираният на първо място резултат не е най-добрият.

Нека разгледаме и още един пример. Това са челните резултати при търсене за “queen”, което би могло да отразява няколко намерения. Първите две най-вероятни са свързани с кралицата на Англия (Queen of England) или рок бандата Queen:

queen

Можем да видим, че уеб сайтовете, които се класират на първо и второ място, са тези за рок бандата Queen. Но ако с течение на времето все повече хора кликат върху третия резултат, който тук е от страницата в Уикипедия, посветена на английската кралица, то това може да стане индикатор за алгоритъма, че представяните резултати не са били най-точните. Google използва тези данни като ги въвежда в ъпдейтите на алгоритъма, както и в усилията си в посока на все по-съвършено машинно обучение.

Има няколко неща, които оптимизаторите могат да направят, за да се опитат да повишат показателя CTR от резултатите от търсенето. Допълнителната полза от това е, че по този начин ще бъде увеличен трафикът към сайта. Необходимо е да бъдат оптимизирани следните изброени елементи.

Бихте могли да подобрите мета заглавията на страниците и описанията, като ги направите по-привлекателни за потребителите. Това е важно, защото това са елементите, които потребителите ще видят на първо място, когато преглеждат резултатите от търсенето. Вижте повече за On-page оптимизацията в публикациите ни:

Вътрешна оптимизация (On-page SEO)

On-page оптимизация

Можете също така да маркирате части от информацията на сайта си с microdata – http://moz.com/blog/schema-examples

Ето един пример за приложени структурирани данни и тяхната поява в резултатите от търсенето:
Звездичките биха могли да направят резултата по-привлекателен за потребителя и да увеличат неговия CTR.

Другата важна добавка към резултатите е авторството. Вижте лекцията и презентацията на Васил Тошков по темата:

Васил Тошков за Авторство и Google+ на SEO Конференция 2013

Как Google използва данните от потребители, за да определя качеството на уеб сайтовете

Един от показателите, достъпни в Google Analytics, се нарича bounce rate и отчита степента на отпадане (от англ. букв. отскачане, връщане обратно) на потребителите. Използва се най-вече, за да отчита процента от посетителите на сайта, които са посетили само една страница, преди да напуснат сайта. Ако не сте запознати с този показател, можете да прочетете тази чудесна статия на Авинаш Каушик за показателя.

Тук ще разгледаме нещо подобно на този показател, но то ще бъде отнесено към посетителите, които попадат на сайта ви през резултатите от търсенето в Google.

Когато търсите по ключова дума в Google, а след това изберете резултат със сайт, върху който да кликнете, вие правите този избор доста бързо. Когато попаднете на сайта, също толкова бързо преценявате дали информацията, която той съдържа, е тази, която търсите. Ако попаднем на уеб сайт и след това бъдем отблъснати от дизайна и структурата му, например, има твърде много реклами или пък въобще не е свързан с това, което искаме, вероятно ще натиснем бутона за връщане назад ( back button ), за да се върнем към резултатите от търсенето.

Google може да измери това. Те могат да видят, кога потребителят напуска резултатите им от търсенето и кога (ако въобще) потребителят се връща към същите тези резултати. Ако много потребители кликват върху един и същи резултат и в последствие голяма част от тях незабавно се върне към резултатите, това е индикатор, че уеб сайтът не съответства на ключовата дума, която са използвали.
Google използва тази информация и я влага в алгоритъма си. В последствие това може да измени малко резултатите, за да станат те по-релевантни.

За SEO специалистите това означава, че би било от полза да се фокусират върху две ключови неща:

Таргетиране на подходящи ключови думи с цел привличане на потребители (трафик), които ще се задържат по-дълго на страницата.
Подобряване на дизайна и ползваемостта (usability) на сайта така, че първото впечатление, което получи потребителят, да бъде добро.

Разбира се, за тези неща трябва да мислите по принцип, а не само от SEO гледна точка, тъй като ползите от тях далеч надхвърлят повишения CTR от резултатите от търсенето. Само някои от тях се свеждат до привличане на повече таргетирани посетители на сайта ви, което води до увеличаване на броя на реализациите (conversion rate), а оттам – и на приходите:

В този урок научихме:

Google могат да използват данни от своите потребители, за да определят качеството на уеб сайтовете, както и за да подобряват собствените си резултати от търсенето

Важно е да оптимизирате сайта си, за да увеличите CTR-а от резултатите от търсенето. Можете да направите това с помощта на структурирани данни, Google+ и мета данни.

Важно е да задържате посетителите на сайта си и да се опитвате на сведете до минимум случаите, в които тези потребители бързо натискат бутона, който води обратно към резултатите от търсенето.

Упражнение:

Използвайте Google Webmaster Tools, за да намерите информация за CTR-а на уеб сайта си за ключовите думи, по които се позиционирате.

Google+ коментари

Коментари