1001 думи

1001 думи

Новият алгоритъм на Google, наречен на бързото малко птиче колибри, вдигна летвата високо, нагоре по вертикалата на смисъла. За информативното, обърнато към потребителя, съдържание вече има и още едно предизвикателство, свързано с потенциала му да представя смислени решения и значими отговори. Историите, информацията, дори увлекателните приказки от 1001 нощ, които бизнесът разказва, вече ще са “цветята”, от които Колибри ще събира нектар.

1001 думи

Изправени пред въпроса “С какво да напълним фирмения сайт?”, редица бизнеси скучновато се хващат за сламката на началната си страница – “За нас” (Любомир Любомиров има изчерпателна статия по темата: Страниците в сайта: За Нас). В устрема си да напишат подробно с колко многогодишен опит разполагат, те забравят, че от другата страна на страницата стои потребителят, човекът, който освен информация, търси и нещо повече, търси обяснения и решения. Той няма нужда от сухи факти, а от наратив, от история и контекст, добавящи допълнителна стойност към продукта, който има или предстои да си купи.

Оттук, от тези постоянно разминаващи се цели (тази на бизнеса да представи себе си и тази на потребителя да намери бизнеса, който ще удовлетвори специфичните му нужди) идва и голямото чудене – това за съдържанието на сайта. За какво да се пише? Как да се срещне съдържанието на бизнеса с търсенето и потребностите на клиентите му?

Бизнесът и белият лист

Печелившите отговори в случая не търсят бързи и лесни решения. Решенията са свързани с търпението да опознаете аудиторията си и да намерите подходящия тон и форма, с които да общувате с нея чрез текстовете на сайтовете си. Защото да се забравя, че и зад, и пред бизнеса стоят хора, води до много повече от само липса на идеи какво да пише на фирмения сайт.

Клиентите ви искат да ви чуят, те искат да разберат вашата история, стига да им я поднесете правилно, в правилната форма, в правилното време. Когато бизнесите се изправят пред белия лист, има много начини да намерят вдъхновениеq за да го запълнят. Това, което има значение е, че няма скучен бизнес, има скучно представен бизнес.

Всяка брънка си има история. Разкажете я увлекателно

“В момента, в който отстраните човечността от взаимодействията си с клиентите, гарантирате, че брандът ви (вече стерилен) ще означава много по-малко, отколкото би могъл.”

Seth Godin

Какво обаче може да се разкаже за една хидроизолация например, откъде да извадим история? Отговорът е точно зад продукта – от реалността, от реалните казуси, с които бизнесът ви се среща, от отзивите на клиентите, от предизвикателствата, пред които се изправяте всекидневно. Дори от нещата “от кухнята”, те винаги са интересни и могат да станат повод за чудесни истории и текстове. Не е нужно бизнесът ви винаги да изглежда като спретнат евангелист, готов да продаде ковчег на мъртвец. Добре е понякога да му отпускате края, все пак 1001 думи не са лесна работа.

Примерите за съдържание, което не се страхува да излезе извън общоприетия, понякога твърде специализиран тон на индустрията му са най-различни. Ето няколко от тях, един от офлайн средата, един от графичния дизайн и един от сферата на онлайн маркетинга. Историите и самото представяне на продуктите в тях могат да ни научат на това как се създава качествено и значимо съдържание в традиционно смятани за скучни браншове.

Хидроизолацията и Лозанското метро

Започваме именно с хидроизолацията, спомената по-горе. Преди няколко години на представяне на продукти на BASF един от презентиращите грабна аудиторията не като обясни подробно всичко за продуктите, а като разказа историята на едно тяхно приложение, свързано с проблем в Лозанското метро.

Хидроизолационните дейности в тесните тунели на метрото в Лозана, където буквално всеки милиметър е бил от значение.

Хидроизолационните дейности в тесните тунели на метрото в Лозана, където буквално всеки милиметър е бил от значение.

В презентацията се говореше за нещо доста специализирано – хидроизолации, но такова съдържание не тежеше, защото бе умело представено чрез решения, чрез това как продуктът е бил потърсен, за да се отстрани специфичен проблем – пробив на вода в тунелите на метросистемата в Лозана.

Горното е само един от многото интересни реализирани проекти, чрез които компанията описва продуктите си. Ако надникнете в каталога им, до всички продукти ще видите и примерни реални проекти. Проекти, чиито предизвикателства и решения са разказани и описани по начин, който прави марката значима и интересна.

Колко интересни могат да са едни ластици за по няколко стотинки?

Преди време на Рик Бикстър, специалист в областта на графичния дизайн, задават уж скучната задача да създаде опаковки за гумени ластици така, че те да се превърнат в нещо интересно и ценно за потребителите.

Колкото и обикновен на пръв поглед да изглежда продуктът, Бикстър намира вдъхновяващ и творчески отговор на поставената задача. От прости кутийки за ластици, чрез дизайна опаковките се превръщат в символи, които говорят за това, че компанията държи на връзката си с купувача и се стреми да му предложи нещо ново, различно, отвъд фактите и спецификациите.

Колкото по-стегнат е ластикът, толкова по-стиснати са кутиийките.

Колкото по-стегнат е ластикът, толкова по-стиснати са кутиийките.

Колко отегчителен може да е отделът “Обслужване на клиенти”?

В чудесната книга на HubSpot “16 компании в “скучни” индустрии, които създават забележително съдържание” са представени 16 индустрии, считани за скучни, редом до 16 начина, по които всеки от тези браншове успява да създаде интересно съдържание.

Едно от представените съдържания е това на фирмата за софтуер за обслужване на клиенти Zеn Desk.

Zen Desk: “Customer Satisfaction has never been easier”

Zen Desk: “Customer Satisfaction has never been easier”

Компанията е известна с едно свое видео, в което представя софтуера си с помощта на обикновена история за връзката между клиент и потребител. В този разказ от няколко минути не е пропуснато нищо от най-важните характеристиките на продукта, както и от това с какво те ще улеснят обслужването на клиенти. При това тези характеристики са предадени чрез пресъздаване на история с уникално и своеобразно послание.

Накратко, 1001 думи са най-малкото, което можете да направите за потребителите си. Това не е нито лесно, нито бързо, но пък е в основата на един процес, който отдавна набира скорост – общуването, или казано на езика на интернет маркетинга – социалните сигнали и потребителското поведение. Необходимо е да развиете умението да ги разчитате и да им се доверявате, а след това и да разказвате историите, които клиентите ви искат да чуят, с вашите собствени 1001 думи.

Автор : Теодора Петкова

Google+ коментари

Коментари