• Home
  • /content writing
  • /Нещотърсачите и изкуството да се поддържа полезно съдържание
Нещотърсачите и изкуството да се поддържа полезно съдържание

Нещотърсачите и изкуството да се поддържа полезно съдържание

“Светът е пълен с разни неща и наистина има нужда някой да ги потърси и намери. Именно това правят нещотърсачите. ” *

 

Писането на текстове и творческата работа не са нещо, което просто можеш да седнеш и да отметнеш по зададена формула. Не че не предполагат много изпълнителски дейности и структуриране, но в основата им не стоят никакви ръководства за перфектно съдържание, списъци “Как да уловим клиент с две думи”, наставления за мега яки въздействащи изречения или ултра ефективни шаблони на текстове, които продават.

В основата на добрия текст стои едно нещо – хора, които общуват с други хора.

Разбира се, това взаимодействие си има своите разклонения, които очертават формата му. Такива са тонът на пишещия, стилът на текста, темите на съдържанието, целите, които то иска да постигне и още нещо важно – контекстът на съдържанието, i.e. средата, в която то съществува и се развива.

За какво да пишем?

writing-voice

Най-лесният и най-трудният за изпълнение отговор е: за каквото ви вълнува.

Този съвет обаче няма за цел да направи текста монологичен, а напротив, стреми се да го направи търсещ решения и отговори чрез читателите/клиентите и диалога с тях. Защото и бизнесът и текстът са общуване, а темите на разговор са многобройни. Печели най-интересният разказващ.

Ако преди време бе достатъчно да изберем определени ключови думи и да натъпчем един текст с тях, после да налеем съдържанието в някаква страница, то сега качеството на това, което пишем, е на преден план и пренебрегването му означава пренебрегване на едно от лицата на бизнеса.

Винаги има за какво да се пише, най-малко заради две причини.

Първо заради ежеминутната необходимост от съставяне на малки текстове за директна комуникация – разговори в социалните мрежи, коментари, кратки анонси, описания на нови предложения, представяне на предстоящи или вече отминали начинания и инициативи.

И второ заради необходимостта от внимателно слушане на това какво потребителите имат да кажат. Истинската стойност на това слушане и чуване е зад доброто клиентско обслужване, тя е в умението обратната връзка на клиентите да бъде превърната в повод за положителна промяна за бизнеса, а оттам и на текстовете му.

В книгата си 365 Writing Prompts: One Year Of Ideas To Get Your B2B Blog Going Рик Рамос дава 365 теми, които можете да използвате, когато не се сещате за какво да пишете. Темите са насочени предимно към автори на блогове, но много от предложенията могат да бъдат използвани и за отправни точки за създаване на съдържание от бизнеса. Ето някои от нещата, около които могат да се завъртят интересни текстове и истории:

  • Тенденции и горещи предизвикателства в съответната ниша
  • Биографии и интервюта от основни играчи в дадена индустрия
  • Съвети за (нестандартно) ползване на продуктите
  • Състояние на местната икономика
  • Проучвания и анкети
  • Полезна статистика
  • Планове за бъдещето
  • Любими аспекти от бизнеса
  • Социална отговорност на компанията
  • Доволни/Недоволни клиенти
  • Празници, ваканции, извънредни почивни дни
  • Местни събития и новини
  • Ретроспекция
  • Житейски ситуации
  • Прогнози и анализи
  • Промоционални продукти
  • Странни факти около един бизнес или ниша

Книгата предлага и “супер мощни” думи за украсяване на съдържанието ви, които обаче едва ли бихте искали да използвате просто така, ако държите на автентичността и изграждането на авторитет.

Откъде да търсим идеи?

ThingFinder

Разказването на истории е същинският генератор на различни идеи, върху които да построявате текстовете си. И тук не става дума само за това, което вие пишете, но и за това, което хората пишат за вас, за генерираното от потребителите съдържание, което, казано просто, са истории, истории на отделни хора за точно определени моменти от техния живот.

Освен да разказва, текстът трябва и да открива възможност за разговор, да бъде отворен към дописване, към промяна. Колкото по-отворена система е един текст, толкова повече външни фактори се намесват в него и го правят привлекателен за по-голям брой хора чрез косвеното или прякото им участие в структурата му.

Издирването на теми и идеи във форуми, в лични блогове, социални профили и всякакви други споменавания в мрежата, може да ви даде не само добро начало за текст, но и по-ясна картина на средата, в която оперира бизнеса ви.

И колкото повече общувате, толкова по-голям ще става обсегът на съдържанието ви.

Тук е мястото да напомним и, че не е нужно всеки ден да изписвате огромни количества текст. Когато имате своята стратегия за съдържание (ако нямате такава, вижте статията на Димитър Димитров от Inbound.bg Създаване на стратегия за съдържание – основи), под шапката й умело можете да жонглирате както със свои така и с чужди текстове, т.нар. оркестриране на съдържание (по Roubie Douek, от лекцията му на WEBIT CEE DIGITAL SUMMIT, записки от която можете да видите тук). В този случай вашият принос към съдържанието на бизнеса ви ще бъде кураторски, ще предоставяте на аудиторията си своята гледна точка към нещо вече създадено.

Добре е да създадете среда, в която подходът ви към откриване, създаване и подбор на съдържание да е динамичен. По този начин идеите ще нахлуват сами от най-различни места. Това могат да бъдат телефонни обаждания на клиенти, често срещан недостатък на продукта ви, плюсове на продукта ви, които са направили живота на някого по-добър, обратна връзка от клиенти, истории на потребители, които са споделили за употребата на продукта, случки на служители от фирмата ви, странни случки в офиса и още безброй неща, на които просто трябва да погледнете от гледната точка на съдържанието, на историята.

Инструменти за събиране на идеи

Идеите наистина са навсякъде. Те не са само по висините, а на най-неочаквани места, въпросът е само да се разтърсите и крайната ви цел да не бъдат 200 думи, а интересно и полезно съдържание, което наистина искате да споделите с аудиторията си.

Когато създавате своя текст вие влизате в ролята на нещотърсач. И това нещотърсене съвсем не започва с първите думи на текста ви, нито от 9 до 5 часа в офиса. Започва много по-отрано.

Процесът на създаване на един текст тече непрекъснато и колкото повече улесните записването му, толкова повече “нектар” ще съберете. Начините, които аз самата използвам, за да “събирам нектар” от всевъзможни източници, са съвсем обикновени. Обикновени, но служат безотказно на ума в опита му да обеме различни неща от ежедневието и живота, които в последствие могат да бъдат вплетени в писан текст.

  • Еvernote – записки от срещи, събития, интересни хора, любопитни места
  • Празни кръгове в Google +, организирани по теми, в които следите новостите и интересните неща в определени среди
  • Записи на идеи в аудиофайл, за да не изпреварва мисълта ви сядането пред компютър или записването на мобилно устройство
  • Снимки на информативни и/или вдъхновяващи неща с бележки към тях
  • Записки в Kindle, организирани с ключови думи, за да откривате подходящи цитати за текстовете си лесно

Отвъд транзакцията

Когато погледнем отношенията на един бизнес с клиентите му и си дадем сметка за цялостната картина на размяната на стоки, услуги, време и пари, ще видим, че става дума за интеракции на различни нива, а не просто за единични транзакции.

Затова и коренът на всеки уникален и социален текст е нещо много просто: чистосърдечното желание за общуване.

Общуване с уважение към другия и със стремеж диалогът с отсрещната страна да обогатява всички участници. Отвъд взаимоотношенията им по време на транзакцията.

Снимка: www.deviantscrap.com

Цитат подзаглавие*: Пипи

Google+ коментари

Коментари