Колибри (Hummingbird), новият алгоритъм на Google

Колибри (Hummingbird), новият алгоритъм на Google

Превод на FAQ: All About The New Google “Hummingbird” Algorithm

Въпроси и отговори: всичко за Колибри (Hummingbird), новия алгоритъм на Google

Google има нов алгоритъм за търсене. Алгоритъмът за търсене е системата, която търсачката използва, за да сортира цялата информация, с която разполага, когато търсите, за да ви връща отговори. Новият алгоритъм се нарича Колибри (англ. Hummingbird). По-долу ще намерите това, което знаем за него до този момент.

Гугъл колибриКакво е “алгоритъм за търсене”?

Това е технически термин, за който можете да мислите като за рецепта, която Google използва, за да сортира милиарди уеб страници и друга информация, която има, с цел връщането на това, което счита за най-добри отговори.

Какво е Колибри (Hummingbird)?

Това е името на новия алгоритъм за търсене, който Google използва и за който твърди, че би трябвало да връща по-добри резултати.

Значи алгоритъмът, свързан с PageRank, е мъртъв?

Не. PageRank е една от над 200 основни “съставни части”, които влизат в рецептата на алгоритъма Колибри. Той разглежда фактора PageRank, по отношение на това колко важни са връзките към една страница, наред с други фактори, като например това дали Google смята, че дадена страница е с високо качество, или това колко думи и други елементи са включени в същата тази страница (вижте периодичната таблица на SEO факторите – Periodic Table Of SEO Success Factors), както и много други неща.

Защо се казва Колибри?

Google ни каза, че името е дошло от това, че алгоритъмът е “прецизен и бърз”.

Кога влиза в сила Колибри? Днес?

Google започна да използва Колибри преди около месец. От Google обявиха промяната късно вчера (26 септември, 2013 г.).

Какво означава това, че Колибри вече се използва?

Представете си една кола, създадена през 50-те години на 20 век. Тя може да има страхотен двигател, но може да има и такъв двигател, на който му липсват неща като впръскване на горивото или възможност за използване на безоловен бензин. Преминаването на Google към Колибри (Hummingbird), може да се сравни с махането на стария двигател в една кола и поставянето на нов такъв. Освен това, търсачката извърши прехода толкова бързо, че никой всъщност не го забеляза.

Кога за последен път Google смени алгоритъма си по такъв начин?

google_searchGoogle се опитаха да си спомнят кога за последен път подобна голяма промяна се е случвала. През 2010 г. т.нар. “Caffeine Update” бе една огромна промяна. В същото време обаче тази промяна имаше за цел най-вече да помогне на Google да събира информация (т.нар. индексиране) по-добре, отколкото единствено да сортира такава. Амит Сингал ми каза, че вероятно 2001 г., времето, когато се е присъединил към Google, е била последната година, в която алгоритъмът е бил пренаписван из основи.

Ами тези промени – Пингвин и Панда, както и други “ъпдейти”, те не бяха ли промени в алгоритъма?

Панда, Пингвин и другите ъпдейти бяха промени върху части от стария алгоритъм, но не цялостна, съществена смяна на всичко. Погледнете на това отново като на двигател. Тези неща бяха нещо като смяна на масления филтър на двигателя или поставяне на подобрена помпа в него. Колибри е изцяло нов двигател, макар да продължава да използва някои от частите на стария, като например Панда и Пингвин.

Новият двигател използва стари части?

И да, и не. Някои от частите са съвсем годни, така че няма причина да бъдат изхвърляни. Други части биват непрекъснато заменяни.

Като цяло, Колибри, както Google казва, е нова търсеща машина, изградена както върху вече съществуващи части, така и върху нови. Тя е построена по специален начин, за да може да обслужва нуждите на търсенето днес, а не е продукт, създаден, за да отговаря на нужди, валидни преди десет години, с технологиите, актуални тогава.

На какъв “нов” вид търсене помага Колибри?

Разговорното търсене (англ.conversational search) е един от най-големите примери, които Google даде. Хората, когато изговарят търсенето си, биха сметнали провеждането на разговор за много полезно.

“Кое е най-близкото място, където да купя iPhone 5S на път към вкъщи?”

Традиционната търсеща машина вероятно би се съсредоточила върху това да открие съвпадения на думи, намирайки страница, на която има думите “купи” и “iPhone 5S” например.

Алгоритъмът Колибри по-скоро би се съсредоточил върху смисъла зад думите. Той по-вероятно ще открие действителното местоположение на дома ви, ако сте споделили тази информация с Google. Колибри би могъл да разбере, че “място” означава, че търсите реален магазин, с физически адрес. Може и да улови това, че “iPhone 5S” е точно определен вид електронно устройство, чиято наличност се поддържа от определени магазини. Познаването на всички тези значения би могло да помогне на Google да отиде отвъд това просто да открива страници със съвпадащи с търсенето думи.

По-специално, Google заяви, че Колибри обръща повече внимание на всяка една дума в заявката за търсене, като по този начин гарантира, че цялата заявка – цялото изречение или разговор или смисъл, се взема предвид, а не просто определени думи.
Подобна цел е свързана с това, че страниците, които съвпадат със смисъла се представят по-добре от страниците, които просто съвпадат с няколко думи.

Мислех, че Google вече е правил това с разговорното търсене (conversational search)!

Правил го е (вижте статията Google’s Impressive “Conversational Search” Goes Live On Chrome), но го е правил истински само в рамките на отговорите си от Графа на знанието (Knowledge Graph). Колибри е създаден така, че да прилага технологията, която взема предвид смисъла, към милиарди страници в интернет, в допълнение към фактите от Графа на знанието, които са в състояние да връщат по-добри резултати.

Работи ли наистина? Има ли примери за “преди и след”?

Не знаем. Няма начин да представим някакви такива примери сами, на този етап. Засега единственото, което имаме, е думата на Google, че Колибри подобрява нещата. Въпреки това, от Google все пак предложиха няколко примера за “преди и след”, които според тях показват подобренията, които са следствие от Колибри.

Преди, едно търсене за “лекарство за киселинен рефлукс” (англ. acid reflux prescription) , изброяваше редица лекарства (този начин, казаха от Google), което би могло и да не е задължително най-добрият начин да се лекува болестта.

Сега, казват от Google, резултатите представят информация за лечението по принцип, включително и дали въобще имате нужда от лекарства. За пример дават следната страница – http://www.mayoclinic.com/health/gerd/DS00967/DSECTION=treatments-and-drugs

Търсене за “плащане на сметки през citizens bank и trust bank” (pay your bills through citizens bank and trust bank”) преди изкарваше като резултат начална страница за Citizens Bank (http://www.citizensbank.com/), но сега би трябвало да връща резултат с конкретната страница за плащане на сметките (http://www.citizensbank.com/online-banking/mobile-banking/default.aspx).

При търсене “пица хът калории за едно парче” (“pizza hut calories per slice” ) преди бе връщан отговор като този, а не отговор от Pizza Hut. Сега, казват от Google, отговорът е такъв, директно от самите Pizza Hut.

Възможно ли е Google да се влоши?

Почти със сигурност не. Въпреки че не можем да кажем, че Google е станал по-добър, знаем със сигурност, че Колибри, ако наистина е бил използван през последния месец, не предизвика вълна от потребители, които да се оплакват, че изведнъж резултатите на Google са се влошили. Хората се оплакват, когато нещата станат по-зле и обикновено не забелязват, когато нещата се подобрят.

Това означава ли, че SEO умря?

Не, SEO за пореден път все още не умира.

В действителност, Google казва, че няма нищо ново или различно, за което оптимизаторите или издателите да се притесняват. Указанията и насоките остават същите: осигурете си оригинално, висококачествено съдържание. Сигналите, които са били важни в миналото остават важни и сега. Колибри (Hummingbird) просто дава възможност на Google да обработва същите тези сигнали по нови и, да се надяваме, по-добри начини.

Това означава ли, че ще загубя трафик от Google?

Ако не сте загубили в последния месец, значи сте преминали невредими през Колибри. В края на краищата, алгоритъмът бе пуснат преди около месец. Ако сте имали проблеми с него, досега щяхте вече да сте разбрали за това.

Като цяло, не е имало сериозни оплаквания сред издателите, че са загубили позициите си. Това изглежда подкрепя твърдението на Google, че ефектът, за който става дума, предстои да се види заявка по заявка. Колибри по-скоро ще подобри определени търсения, отколкото да засегне главни заявки, което на свой ред би могло да причини значителни промени в трафика.

Но аз наистина загубих трафик!

Възможно е това да се дължи на Колибри (Hummingbird), но Google подчерта и че е вероятно да е в резултат на някои други част от алгоритъма им, които постоянно се променят, настройват или подобряват. Няма начин да се разбере.

Откъде знаете всички тези неща?

Google сподели част от тях на събитието си. За повече подробности, след събитието, говорих с двама от топ шефовете на Google – Амит Сингал (Amit Singhal) и Бен Гомес (Ben Gomes). Също така се надявам да погледна по един по-формален начин на промените в бъдеще. Засега обаче се надявам да сте харесали и намерили за полезни тези въпроси и отговори за новия алгоритъм на Google Колибри.

Google+ коментари

Коментари