Отлично съдържание всеки ден

Отлично съдържание всеки ден

Наръчник на подготвения автор за създаване на добри текстове ежедневно.

Пиша само когато имам вдъхновение. За щастие, всеки ден, в 9 часа сутринта, имам вдъхновение.

~ Уилям Фокнър

Авторите често твърдят, че писането на книга е като това да имаш бебе – необходими са както усилия така и продължителен период от време. И понеже имам опит и в двете, лично аз настоявам, че раждането на дете е, в действителност, по-трудно.

Сравнението обаче е  ценно. Дори и да пишете от позицията на страстта и целта, пак можете да имате проблем с раждането на важните си идеи по последователен начин.

 

Децата обикновено се появяват на бял свят, когато са готови, как обаче може да се ражда забележително съдържание непрестанно?

Трябва да го командвате! И така, вместо да чакам вдъхновението да ме осени, аз поемам контрола върху съдържанието на блога си.

Тайната на подготвения писател

Автор съм вече повече от десетилетие. Започнах като журналист и опитът ми в репортерството е допринесъл значително за успеха на блога ми, поради причини, които може би не очаквате. Разбира се, бях обучена да следвам граматичните правила и да  отбягвам думите, с които често се злоупотребява, но същинската стойност идваше от всекидневното практикуване на писане по теми, които не непременно ме вълнуваха, както и от съобразяването с краен срок. Също така знаех, че потенциално хиляди хора щяха да прочетат работата ми, затова  и посредствените усилия не бяха вариант.

През тези години на писане на репортажи и по време на повече от пет години списване на блог, никога не съм се сблъсквала с писателски блокаж. Всъщност, не вярвам, че такова нещо действително съществува.

Защо?

Защото писането на добро съдържание, както всичко друго, изисква подходящо проучване, планиране и изпълнение. Подготвеният автор може да вгради в процеса си на работа система, която да предотвратява блокажа.

Лично аз съм си изградила процес, който ми позволява да пиша статии за по-малко от час и да ги предавам на редактора си. При писане в блога си, все още използвам създаденото от мен, всеки ден.

Такъв един процес предполага, че вече при вас са налице две основи:

• Стратегия за съдържание

Преди да създам блога си, начертах крайната си цел и съдържанието, което ще ми е необходимо, за да я постигна. Създадох 300 теми за постове и планирах как всички те в крайна сметка ще бъдат свързани помежду си.

  • Крайната цел

Целта на моето писане е да предоставя полезна информация, която ще помогне на читателите ми да правят трайни промени з бъдещето на децата ни. Крайната ми цел ми помага да остана фокусирана върху писането на съдържание, което моите читатели ще могат да намерят, на което ще могат да се насладят и което ще могат да използват веднага.
Ето и процесът, стъпка по стъпка. Вижте дали ще работи за вас така добре както работи за мен.

1. Създайте среда, подходяща за писане

В началото на кариерата си като журналист открих, че оптимизирането на среда за писане и създаването на ритуали са важни неща. Оптимизирам средата си като махам всички извинения и прекъсвания, които забавят процеса на писане.

Настоящата ми среда за писане е стая в къщата ми, където мога да пусна нежна музика, да избегна външния шум, да изпия чаша кафе или чай и да изключа Интернет. Преди години,  не можех да си позволя лукса да пиша на едно и също място всеки ден, затова си създавах среда за писане с музиката на CD плейъра ми и чаша кафе.

Създаването на специална среда за писане учи ума ви да се настройва за писане, когато е ограден от това пространство. Практикувала съм тази рутина толкова дълго, че дори и чаша кафе, обикновено е достатъчна, за да ме вкара в зоната за писане.

2. Насрочете си график писане

Ако сте използвали извинението, че нямате време за писане, то писането не е приоритет за вас.

Звучи твърде грубо?

Може и така да е, но помислете за това: Имам пет деца и най-голямото е на седем. Обучавам ги вкъщи. Семейството ни се занимава с множество спортове и дейности. Готвя 21 ястия на седмица. Току-що завърших първата чернова на една готварска книга. И съм написала над 750 публикации в блога си през последните три години и половина.

Всичко се свежда до приоритети.

Писането за блога е в дневния ми график. В действителност, си отделям един час и се отнасям към него като към часа си за лекар или бейзболния мач на сина ми. Не бих ги пропуснала.

Стоя на бюрото си (стоенето права помага на творческата ми енергия) и през този час не правя нищо друго освен да пиша или да се опитвам да пиша. Ако завърша един пост, започвам следващ, докато единият час  изтече. След това спирам.

Включвайте в графика си това време всеки ден, дори и да не е необходимо да създавате нов пост. Допълнителното време за писане ще ви помогне да станете по-добър писател и ще ви даде време, да практикувате, без да усещате натиска от необходимостта да кликнете бутона Публикувай.

3.Създайте си рамка

Една от най-фрустиращите страни на писането в блог е заболяването, известно като възпаление под името “днес за какво да пиша?”.  За да избегна това умствено неразположение, аз самата разполагам с рамка за темите, по които пиша, за различните дни на седмицата.

За мен те са:

• Понеделник: здраве / основно съдържание

• вторник: естествен живот

• сряда: рецепти

• четвъртък: направи си сам

Имам отделни списъци за проверка на структурите на всеки един от тези видове постове, което прави процеса на писането им по-бърз. Колкото повече структура добавяте към една рамка, толкова по-малко ще ви се налага всеки път да започвате от нулата.

След като сте установили стратегията си за съдържание и крайната си цел, разделете темите на публикациите си в категории, които препращат обратно към основното ви съдържание.

Рамката също така предоставя последователност на читателите ви и ги учи какво да очакват. Така можете да се превърнете в авторитетно онлайн присъствие  в областта на  специалността си.

Към това поддържам и непрекъснато обновяващ се списък с възможни теми за блога ми, организирани по категории в Evernote за по-лесна справка, когато пиша.

4. Правете план на съдържанието за две минути

Седнете с лист хартия и химикалка и направете за две минути план на съдържанието, което искате да напишете.

Аз започвам с писане на темата и работно заглавие в горната част на страницата. След това, изброявам  3-5 основни точки (или понякога до девет) и подреждам подточки под всяка от секциите.

Използвайте напълно двете минути, за да нанесете всичките си идеи на хартия, преди да започнете да пишете, за да можете след това да създадете поста си по-бързо.

5. Напишете 200 думи

След като съставя плана, си поставям за цел да напиша само първите 200 думи. След 200 думи, препрочитам какво съм написала и се уверявам, че харесвам посоката на поста. Ако не я харесвам, започвам отначало в нова посока.

Рядко ми се налага да започвам наново, но отделянето на 30 секунди да препрочета и преоценя написаното ми помага да стесня фокуса на поста си.

Ако започна отначало, запазвам тези 200 думи, които вече съм писала в друг документ, така че да ги използвам по-късно в поста или за друг пост.

6. Прецизирайте

Прекарайте 10 до 15 минути в прецизиране и редактиране  на съдържанието си. Ако имате редактор, можете да пропуснете тази стъпка.

Аз не го правя, така че използвам последните 10 до 15 минути от времето си за писане, за да открия слаби места и да поправя съдържанието.

7. Оптимизирайте

След като съм написала поста, преминавам през следния списък, преди да публикувам:

• Задаване на изображение, което да хваща окото

• Преглед на WordPress SEO от Yoast

• Пускане на Scribe Content Optimizer

Бонус упражнения:  неща, които задействат творчеството, когато заседнете на едно място.

Ако видя, че наистина не мога да вляза в зоната за писане, отделям две минути да направя някое от следните неща:

• Прочитам несвързана статия, която е  вдъхновяваща или смешна

• Заставам на главата си (наистина, кръвта почва да тече)

• Преглеждам основното с съдържание, за да се уверя че постът е в синхрон с целта.

Сега е ваш ред  …

Трудно ли ви е било да се настроите на вълна писане?

Графика за блога ви и рутината помагат ли ви?

Ще се радваме да прочетем мнението ви в коментарите.

Статията е превод на публикацията The Prepared Writer’s Process for Creating Excellent Content Every Day с автор Katie Wellness Mama.

 

Google+ коментари

One thought on “Отлично съдържание всеки ден

  1. Много полезне пост за всеки който се занимава с това. Страхотно е описано всичко. Поздрави!

Коментари