• Home
  • /semantic search
  • /Най-важните фактори в семантичното търсене
Най-важните фактори в семантичното търсене

Най-важните фактори в семантичното търсене

Google Semantic Search

Източник: Social Media Today

Автор:Eric Enge

Преди десетилетие търсенето се въртеше изцяло около ключовите думи.

Алгоритмите на търсещите машини разчитаха на чисто текстово базиран анализ на страниците на сайта ви, за да разберат за какво е той. Този подход приключи, проваляйки се, защото спамърите откриха начини да манипулират точно този тип алгоритми. После Google направи стъпка напред към алгоритъм, който анализираше връзките към сайта  ви от други сайтове, за да види доколко авторитетни сте по дадена тема.

Алгоритмите, основани на връзки, са по-добри, но все още зависимостта им от анализиране на низове [strings] от ключови думи на страниците, с цел разбиране на това за какво са, е твърде голяма. Можете да се отнасяте към този алгоритъм като такъв, който остава зависим от низове (както в низовете на текста на уеб страниците ви).

Фактори в Семантичното Търсене

semantic-search Factors BG

Главните проблеми при този подход са два:

1. Изисква потребителите да са достатъчно схватливи, за да се сетят да въведат фрази за търсене, които са механично съставени, за да изведат правилните резултати, а това често е  труден процес за мнозина. Кратките фрази за търсене (например “комарници за прозорци”) на практика връщат по-добри резултати в сравнение с по-дългите такива (“Искам нови комарници за прозорци за двуетажната ми къща”), макар и по-дългите заявки да описват по-добре какво в действителност иска потребителят.

2. Изисква от потребителите ясно да разбират и комуникират своето намерение.  Например, търсене по думата “ягуар” би могло  да  означава кола, животно, операционна система или китара, или дори да бъде препратка към футболен отбор (като последното намерение би било по-добре изразено като “ягуари”, но грешният правопис е често срещан при заявки за търсене).

Концепцията със семантично търсене е да бъдат разработени алгоритми, с които се решават и двата изброени проблема. Една от първите стъпки в този процес е да се обучат тези алгоритми да разбират взаимоотношенията между нещата. Ето един пример, при който е използван спортен отбор – the New England Patriots:

  • Те са спортен отбор, който играе футбол в Националната футболна лига
  • Те играят в Източната дивизия на Американската Футболна конференция
  • Други отбори в същата конференция са Бъфало Билс, Маями Долфинс и Ню Йорк Джетс
  • Те имат играчи в отбора, включително и Том Брейди, Винс Уилфорк, както и много други
  • Имат 29-ия избор в предстоящия NFL жребий, който започва на 8 май
  • Екипът има график на игри, които ще се играят през сезон 2014
  • и още много други

 

Всички изброени неща са връзки, които хората разбират интуитивно и които търсачките също работят, за да разберат. Семантичното търсене обаче е свързано и други неща, освен това. Помислите за способността да се разбира контекст. Ако направя търсене за “френски ресторанти”, търсачките знаят, че се намирам в Саутбъроу, Масачузетс, и ще предлагат “въртележка” [англ.carousel] от френски ресторанти в близост до мен:

french-restaurants 1

Има и още какво да се добави към контекста от този прост пример. Да разгледаме поредица от заявки, която комбинира познаването на взаимоотношения и “контекста на разговора” [англ. conversational context]. Започваме с “Покажи ми снимки на Емпайър Стейт Билдинг”:knowledge-graph-pictures-of-the-empire-state-building 2

Сега, нека да покажем и малко от семантичното търсене в действие със следната заявка: “Колко е висок той? ” :

knowledge-graph-empire-state-building-how-tall-is-it 3
Вече виждаме известна семантична магия. За да обработи тази заявка правилно, Google трябваше да разбере, че Емпайър Стейт Билдинг е нещо с атрибут, наречен височина. В допълнение, Google трябваше да помни предишната заявка и да разпознае че “той” се отнася за Емпайър Стейт Билдинг.

Всъщност, можете да отидете и по-далеч и да опитате с друга заявка, като например, ” покажи ми снимки на изграждането му”:knowledge-graph-empire-state-building-show-me-picture-of-its-construction 4

Традиционният анализ, основан на ключовите думи (анализ на “низове”) не би се справил с връщането на добри резултати при тези заявки. Всъщност, можете сами да проверите това. Опитайте горната поредица от заявки като използвате обикновената търсачка на Google и ще видите, че тя няма да успее. Ето какво връща в случая при заявка “колко е висок той”:

knowledge-graph-how-tall-is-it-web-search 5

След това повторете серията от заявки като използвате функцията за гласове търсене. Можете  да направите това като отидете в Google и кликнете на иконката с микрофон в дясната част на полето за търсенe:

voice-search-icon 6

Засега голяма част от концепциите за семантичното търсене са вградени в гласовото търсене на Google, но не и в традиционното търсене, при което използвате клавиатурата си. В същността си, гласовото търсене показва много по-голямо разбиране на “нещата”, а търсенето на клавиатура остава по-зависимо от “низовете”.

Семантичното търсене също разбира и много повече, включително това къде сте, колко е часът, предишната ви история на търсене и много други фактори, които помагат на този тип търсене да обработи заявките ви по доста различен от обичайното начин. Следващата графика помага да се уловят някои от многото компоненти, които съставляват семантичното търсене:

semantic search diagram

Благодарности на Дейвид Амерланд за приноса му към тази графика

Цялото семантично търсене е процес, който предстои да се разгръща в продължение на много години, може би десетилетие или повече, но причината то да бъде разучено сега е, че същото започва в момента да се използва.

Това се отразява на начина, по който мислите за съдържанието, което слагате на сайта си, има влияние и върху начина, по който маркетирате бизнеса си. Семантичното търсене ви кара да погледнете на цялата система по много холистичен начин. Адаптирайте се към това и ще получите отчетливо предимство пред конкуренцията си, която не успява да го схване.

Google Semantic Search by David Amerland

Един отличен ресурс за научаване на повече относно семантичното търсене е книгата на Дейвид Амерланд, уместно озаглавена Google Semantic Search

Дейвид много добре се справя с опростяването на основните понятия, като ги прави по-лесни за възприемане и въвеждане. Книгата показва как различни бизнеси успешно използват тези основни концепции и в резултат на това процъфтяват.

В трета глава на книгата има прекрасен пример за бизнес на една пекарна, която съчетава много елементи на семантично търсене в своя полза (прочетете откъси от тази глава на български).

Амерланд разказва историята за това как тази пекарна споделя своето виждане как те правят хляба си – и убеждава потенциалния купувач, че той или тя в действителност си купуват произведение на изкуството.

Освен това, към горното трябва да добавим и че  те подкрепят голяма кауза – тази на справедливи земеделски практики и това се превръща в нов елемент от начините, чрез които увеличават видимостта и едновременно с това репутацията си.

Пекарната изработва своята кампания из множество платформи, за да се увери, че е там, където са и клиентите й. В процеса те също така изплитат силна мрежа от семантичен контекст из целия уеб, увеличавайки резултатите при търсене до тавана.

Единадесетата глава на книгата, там където се говори за четирите V-та на семантичното търсене, а именно обем, бързина, разнообразие и истинност (англ. volume, velocity, variety, and veracity), е просто брилянтна. Там се взима целия материал от 10-те глави и информацията кристализира в ясни концепции, които дават на читателя отправна основа, която да насочва бъдещите им стратегии за дигитален маркетинг.

Книгата не е решение за всичко. Ако търсите такова, то не съществува. Вместо това, Google Semantic Search ни учи на това, което трябва да знаем за света на семантичната търсачка, в който живеем. Освен това ни снабдява с информацията, от която се нуждаем, за да вземаме интелигентни решения за това как да се развиваме добре в тази среда.

Реалността е, че няма една-единствена рецепта за успех за всеки бизнес. Това, което ще работи за един човек или един бизнес, е доста различно от това, което ще работи за друг бизнес и тези разлики трябва да бъдат уважавани и ценени. Всъщност, разбирането на това кое ни прави различни и използването на това разбиране в начина, по който промотирате себе си онлайн, е един от водещите ключове към успеха в днешната среда. А семантичното търсене прави това по-важно от всякога.

 

 

Google+ коментари

Коментари