Скоростта на сайта като фактор за класирането му

Скоростта на сайта като фактор за класирането му

Патентът на Google за скоростта на сайта като фактор за позициониране

Превод на статията на Bill Slawski с оригинално заглавие Google’s Patent on Site Speed as a Ranking Signal, публикувана на 13 февруари, 2014 в сайта  www.seobythesea.com

На 9 април 2009 г. мнозина култивираха интерес към увеличаването на скоростта на уебсайтовете си, след като прочетоха публикацията в Google Webmaster Central Blog – Using site speed in web search ranking. В същия ден Мат Кътс от Google публикува в блога си Google incorporating site speed in search rankings .

1 google-speed-ranking-bob-berman

Тези публикации представиха идеята за скоростта на сайта като сигнал за позициониране, който Google би използвал.

Мат Кътс ни каза, че това няма да е разтърсващ из основи сигнал, както и че може би няма да окаже въздействие  върху голям набор от класирания. И все пак Кътс подчерта, че скоростта има ползи за други фактори, различни от класирането, включително за подобряване на потребителския опит.

Споменатите блог публикации не ни дават пълна разбивка на различните неща, които Google биха търсили, когато става дума за скорост на сайт. Или как Google биха използвали скоростта на сайта, при позиционирането на страници. Един от патентите на Google, даден на 4 февруари, ни дава повече подробности.

И така, защо Google реши да използва скоростта, с която страницата се зарежда като сигнал за класиране?

Казано просто, патентът гласи:

При условия, че имаме два ресурса, които са с подобна релевантност към дадена заявка за търсене, типичният потребител би предпочел да посети ресурса, който има най-кратко време на зареждане.

Google, в течение на годините, работиха в посока помагане на собствениците на сайтове посредством инструменти, които да им дадат възможност да изследват проблемните области, свързани със сайтовете им. Такъв един инструмент е PageSpeed Insights

2 google-speed-ranking-pagespeed-insights1

Инструментът дава оценка относно това колко добре биват адресирани няколко правила, които включват в себе си и това колко бързо се зарежда една страница с даден браузър. Това не са фактори, посочени в патента, но инструментът е много подходящ за хора, които се опитват да направят сайтовете си бързи.

Има доста информация относно тези правила – защо биват използвани и как да бъдат приложени на практика. Много от тях са технически и може би ще се нуждаете от помощта на разработчик или на някой, който има опит в оптимизирането на скоростта на сайтове.

Сравнения на времето за зареждане

Времето за зареждане на един онлайн ресурс може да се базира на статистическа мярка за пример, съставен от времена за зареждане на няколко различни вида устройства, на които страницата или ресурсът бива гледан.

Патентът посочва факторите, които оказват влияние на времето за зареждане в браузъра:

  • Размер на ресурса
  • Брой на изображенията, които ресурсът включва или към които ресурсът препраща
  • Уеб сървър, който обслужва ресурса
  • Въздействие на мрежовата връзка върху зареждането на ресурса

Когато измерва времето за зареждане, за да сравни две различни страници или два различни ресурса,  Google  може да се ограничи до устройства, които (1) са в една и съща страна и (2) използват един и същ потребителски агент [user-agent] (например един и същ браузър).

Данните за времето на зареждане могат да бъдат събирани от уеб браузъра, от приставка към уеб браузъра, или софтуер за мониторинг, свързан с конкретно потребителско устройство.

Изводи

Патентът ни казва, че когато има две различни страници или резултати за дадена заявка и една от тях се зарежда относително бързо, докато другата се зарежда относително бавно в сравнение, по-бързият резултат би могъл да бъде изведен напред в реда на показване и по-бавният резултат би могъл да бъде понижен така, че по-бързата страница да се появи по-високо в резултатите от търсенето.

Има още подробности в патента, като например как той би могъл да “предскаже” времената за зареждане на някои страници. Също така ни се казва, че данните за време на зареждане на мобилни устройства може да не бъдат включени, “заради високата латентност на всички заявки за ресурси на такива устройства.”

Този вид информация за времето на зареждане може и да не бъде използвана във всички случаи, “защото някои ресурси може да нямат достатъчно трафик от точно определени места или видове устройства, за да имат смисъл времената на зареждане, извлечени от споделящите някакъв даден атрибут устройства”

Патентът ни дава следните примери:

Един ресурс на китайски може да няма  достатъчно посещения от потребителски устройства, разположени във Франция, за да бъде генерирана смислена мярка за време на зареждане, с помощта единствено на устройства от франция. Или за току-що  пуснат уеб сайт може да няма достатъчно данни за време на зареждане, които да бъдат асоциирани с ресурсите му.

Ако можете да подобрите скоростта на сайта си, не е лошо да го направите. Може и това да не е толкова силен фактор какъвто например е релевантността или сигналът PageRank, но може да е от значение, когато има две различни страници, които се доближават помежду си до споменатите фактори, но едната се зарежда много по-бързо от другата.

Google+ коментари

Коментари