Сигнали за бранд

Сигнали за бранд

В този SEO урок ще разберете:

Защо от Google смятат, че брандовете са важни за потребителите

Кои са факторите, които Google използва, за да определи дали даден уеб сайт е бранд

Защо от Google смятат, че брандовете са важни за потребителите ?

Екипите на Google активно работят по способността на търсачката да разпознава дали даден уеб сайт е бранд или не. Дълго време SEO специалистите подозираха, че Google предпочита и дава предимство на големите марки в резултатите от търсенето, докато през 2008 г. съмненията им бяха официално потвърдени с пускането на ъпдейта Vince. По същото време Matt Cutts (вижте видеото тук) обясни, че това е актуализация по-скоро свързана с доверието в резултатите, отколкото с отношението на Google към брандовете. Резултатът от този ъпдейт обаче като че направи брандовете много по-предпочитани в резултатите от търсенето. Несъмнено, тази тенденция продължава и до днес.

Вижте повече за влиянието на бранда в частта Бранд зад всеки сайт от презентацията на Васил Тошков тук

Защо Google се движи в тази посока?

Като цяло, защото потребителите биха се доверили в много по-голяма степен на утвърдени брандове, отколкото на малки уеб сайтове, особено, когато става дума за транзакционни заявки (търсения с цел покупка).

Ерик Шмид (Eric Schmidt) от Google дори коментира още през 2008 г., че изграждането на бранд е начин за издигане над “клоаката” на Интернет.

И все пак, не е толкова лесно алгоритмично да бъде установено дали даден уеб сайт е бранд. За един човек е сравнително лесно да отчете един такъв факт, трябва просто да попита неколцина приятели или познати – “Чували ли сте за тази компания?”. Но нека разгледаме няколко алгоритмични фактори.

Обем на търсенето по бранд

Ако брандът е добре познат и има достатъчно голяма активност на пазара, например телевизионни реклами, радио спотове и билбордове, то вероятността потребителите да търсят по бранд е много голяма. Например, ако една марка пусне телевизионна реклама, логично е хората, харесали рекламата, да потърсят онлайн името на бранда. Очевидно Google отчитат всякакви търсения и затова търсенето по бранд е информация, която безпроблемно могат да съберат.

Google може също така и да обединява групи от ключови думи и да разбира, че всички те са обвързани с даден бранд. Например, ето една група ключови думи, използвани при търсене на Amazon:

Amazon UK
Amazon книги
Amazon доставка
Amazon мнения

Значителният обем от потребители, които търсят с тези ключови думи, позволява на Google лесно да установи, че Amazon е бранд. Това се вижда и когато погледнем автоматичните подсказки на Google при изписване на заявката Amazon:

image19

Нека да разгледаме и друг пример:

image28

Думите, свързани с Tesco (и Amazon), са индикация за бранд. Да погледнем и пример, който показва точно обратното:

image08

Обърнете внимание на разликата във вида думи, асоциирани с “car insurance”. Тези думи не са индикатор за бранд. Чрез тях Google по-скоро отчита, че потребителят търси услуга и му предоставя резултати, свързани с нея. Това показва, че Google е в състояние да прави разлика между големи обеми на търсения по ключови думи и големи обеми на търсения по бранд.

Това, което за Google представляваше малка трудност, бе различаването на ключова дума и бранд, особено, когато става дума за домейн, който изцяло съвпада с ключовата дума. Например как Google установява дали www.creditcards.co.uk е компания, наречена “Credit Cards” или просто домейн, който съвпада изцяло с ключова дума, за която има повишено търсене? Въпросът е проблем в продължение на дълги години и преди не беше необичайно да се видят домейни с точно съвпадение на ключовата фраза (exact match domains) да изпреварват много по-големи уеб сайтове и брандове.

През октомври 2012 г. Google взе мерки срещу този проблем и пусна ъпдейта EMD (Exact Match Domain Update). Все пак част от решението все още предстои – Google все още имат нужда от това търсачката ясно да може да установява дали даден уеб сайт е бранд.

Споменавания на бранда, които не са връзки

Както знаем, връзките са от голямо значение при класирането на сайта ви. Доста пъти една компания може да бъде спомената, без към нея да бъде поставена връзка, върху която може да се кликне. Когато това стане, е много вероятно споменаването да бъде чрез бранда, а не чрез някакъв описателен текст. Google може да разпознае това и да следи броя на подобни споменавания, включвайки го в своите изчисления, когато установява съществуването на бранд.

Много е вероятно, един голям бранд да бъде обсъждан в онлайн пространството, във форуми, блогове и вестници. По-малките марки са по-малко познати и за тях се говори по-ограничено.

Офлайн, магазини с физически адрес

Един сравнително лесен начин за Google да определи дали дадена марка е реална и дали тя има физическо офлайн присъствие е като разгледа физическите адреси, свързани с уеб сайта. Много брандове, които имат офлайн магазини, изброяват адресите им на сайтовете си и вероятно също така ги регистрират в Google+ Local.

Ако Google открие голям брой офлайн магазини, то това е още един сигнал, че въпросният уеб сайт може да е бранд. Търсачката може дори да отиде една стъпка по-далеч и да види колко често потребителите търсят тези офлайн магазини. Ето и един пример:

image07

Този вид търсения са ясни индикатори за Google, че марката Gucci има офлайн магазин в Ню Йорк. Виждайки “Gucci store London”, търсачката също така лесно може да установи, че Gucci е световен бранд с отделни физически магазини в различни градове.

Нови споменавания

Подобно на споменаванията в Мрежата, като цяло Google може да засича и споменавания на уеб сайтове в резултатите с новини. Това е особено лесно при положение, че съществува Google News, откъдето е лесно да бъдат извлечени споменавания за уеб сайтове или брандове.

Логично е, ако определен сайт постоянно се споменава в публикации на висококачествени уеб сайтове, то това да е бранд. Разбира се, и тук Google трябва да подхожда внимателно, защото може споменаванията да са свързани с нещо негативно, например, измама или случаи на лошо обслужване на клиенти. В тази връзка се използва анализ на настроенията, с който се установява дали споменаванията в новините са позитивни или негативни като цяло.

Използване на лого

Ако потърсите която и да било голяма марка в Google Images, обикновено резултатите ще ви покажат нейното лого, което се използва и от много други уебсайтове в мрежата. Това вероятно няма да е така, когато потърсите по-малко известен бранд. Затова логото също е сигнал за Google, когато става дума за установяване на бранд.

В този SEO урок научихте:

Брандът може да донесе ползи при позиционирането
Google може да използва данни от своите потребители, за да определи дали един уеб сайт е бранд
Google е в състояние да следи споменаванията на даден бранд

Упражнение:

Намерете пример за уеб сайт, за който смятате, че Google няма да разпознае като бранд. Проверете изброените в урока сигнали за бранд и вижте колко от тях са налични за сайта, който сте си избрали.

Google+ коментари

Коментари