• Home
  • /Copywriting
  • /Промяната в търсенето и текста
Промяната в търсенето и текста

Промяната в търсенето и текста

През 2013 SEO и писането за уеб набързо прекрачиха прага на нов етап от развитието си, внимавайки да не изпуснат от очи тичащия напред Google, който там някъде, напред в далечината, преследва мечтата за Стар Трек устройство, способно да отговори на въпроса “Как Алфред Нобел е направил парите си?”.

Писането за уеб не е услуга на килограм ключови думи. Не е и по-смиреният и ненатрапчив брат на SEO. Няма и как да бъде, след като самата оптимизация за търсачки вече не е просто някакъв технологичен начин за постигане на успех, а холистичен подход към онлайн присъствието.

Ако в момента разработването на съдържание се пренасочва от ключови думи към тематично оптимизиране, то една смела стъпка би била създаването на съдържание, основано и оптимизирано по отношение на концепции и идеи (подобно нещо е загатнато в книгата Семантичното търсене на Дейвид Амерланд, в глава 3, част 2, Как SEO променя бизнес практиките. Можете да видите тази част преведена тук.

Корпоративното съдържание днес се нуждае не просто от огромно количество текстове, а от последователно и систематично изразяван смисъл, от общ знаменател, който обединява стратегии, предава послания и e концептуално издържано. Всякакви други опити за работа на парче и механично преживяне на “добри практики” водят до провал, до неуспешен опит за заговаряне и поддържане на взаимоотношения с потребителите. Защото въпреки огромния инструментариум, с който оптимизаторите разполагат, SEO не би било нищо повече от гримиране и позициониране на предни позиции на надуваема кукла, когато зад бизнеса не стои дългосрочна дигитална стратегия с ясно послание и със съдържание, което ежедневно има смисъл за определена група хора.

Следвайки естественото усъвършенстване на търсачките, съдържанието за уеб би могло да поеме в посока, малко по-различна от досегашната. Сегашното състояние на търсенето ни подканва към всеобхватност. Надграждайки оптимизирането по ключова дума и дори това по тема, съдържанието би могло да бъде създавано и поддържано на базата на понятия и концепции (Бил Славски има публикация по темата: Concept-Based Web Search). По такъв начин обхватът на посланията на бизнеса ще може да се разширява по естествен път. Става дума за отваряне на границите на съдържанието към предаване на смисъл с емоционален и убедителен глас, който умее да увлича и да разговаря, печелейки любопитните погледи (и кликове) на търсещите. Как би могло да се постигне това?

С невидим Call to Action

Призивът към действие (call to action) e черешката на текста, който продава. Има обаче и един невидим call to action, който не продава директно, а по-скоро гради имидж и създава авторитет. Невидимият призив към действие се вгражда с времето в текстовете, посредством отношение, отдаденост и грижа. Той е онзи тон в корпоративното съдържание, който привлича и в последствие задържа потребителите. Защото, както находчиво отбелязва в една своя публикация Бари Фелдман, единственият начин да се промъкнеш в живота на клиентите е: да те е грижа.

Чрез разнообразие

Вярно е, съдържанието трябва да бъде ефективно, да продава. Но е вярно и друго, то трябва и да може да остава ненатрапчиво, да стъпва върху едно обединяващо послание, да умее да се харесва на потребителите си и не на последно място да забавлява. Смесването на няколко области (PR, SEO, писане за уеб) е един от продуктивните начини за обемане на разнообразие от канали за комуникация, с помощта на различни видове текстове.

На крилете на послание и ясна идентичност

Всяка част от написаното съдържание, трябва да носи отпечатъка на по-голямата картина, на основното послание, което една компания иска да предаде. Обикновено това послание, от своя страна, е част от историята (наратива) на бранда. Независимо каква е историята обаче, главният герой в нея не е брандът, а потребителят. Доброто съдържание обръща фокуса си друга посока и прави идентичността на бранда само красив фон, върху който ще се разгърне личната история (казано по-грубо – личното съдържание) на човека, който реши да й се довери, който разпознае себе си в посланието.

По-просто, по-леко, по-весело

“Проще, легче, веселее” е част от формулата на Станиславски за добър театър. Случайно или не, тя си има подобие и в рекламата. Това са думите на Д. Огилви: “Текстът трябва да е написан на човешки език и много простичко, според вкусовете на пазара.” И двата цитата са много услужливи при писане на съдържание.

Стойностните идеи нямат нужда от огромни напудрени фрази, изразяването им на човешки език означава повече хора, стигнали до тях. Това не означава опростяване на нещата, а оставя място за естествено съдържание, такова, което възниква на базата на случване и общуване, каквото всъщност представлява бизнесът или с други думи размяната на услуги, стоки и идеи.

И накрая, освен на килограм, писането не е и на дължина. Просто защото търсенето отдавна вече не е единствено търсене, то е задоволяване на любопитство, проучване, информиране, забавление, работа, подтик (завоят на разбирането за търсенето е интересно обяснен тук: THE MEANING OF SEARCH: How It Shapes Our Lives and Builds Brands). Оттук и съдържанието е отговор на реални потребности, опит за динамичен разговор с любопитството на потребителя, накратко то е огледало на промяната в търсенето и в текста.

Автор : Теодора Петкова

Google+ коментари

Коментари