• Home
  • /semantic search
  • /Дейвид Амерланд за семантичното търсене в България
Дейвид Амерланд за семантичното търсене в България

Дейвид Амерланд за семантичното търсене в България

На 4 април, Зала 3 на SEO конференция 2014 беше залата за хенгаути, в която посрещнахме първия си лектор чрез хенгаут - Дейвид Амерланд.

За около час Дейвид сподели с аудиторията своите виждания за семантичното търсене и конкретно за приложението му в България и в страните, в които семантичният индекс все още предстои да бъде изграден. Представяме ви превода на разговора с Дейвид, в който потърсихме отговори на въпроси като:

  • На какво се основава семантичното търсене?
  • Какви промени внася прилагането му?
  • Как се изгражда културен контекст?
  • Как семантичното търсене оценява себе си?
  • Какви са практическите изводи от това, че предстои семантичното търсене да се появи и в България?

  • Доколко изкуственият интелект е свързан с търсенето и с бъдещето на търсачки

  • Каква е разликата между авторитет и популярност?
  • Какъв тип онлайн присъствие трябва да създаваме?

  • Какви са новите реалности на живота и работата онлайн?

Здравейте на всички!

Тази година на SEO конференция 2014 имаме честта да кажем “Здравей” на Дейвид Амерланд, който беше възпрепятстван да присъства на живо и затова ще ни бъде гост в днешния хенгаут. Ще го оставя да се представи сам.

Добре, първо нека да кажа, че за мен е удоволствие да бъда тук. Смятам, че инициативи като тази са изключително важни. Защото помагат хоризонтът да се открие по отношение на търсенето, на технологиите и определено по отношение на местната икономика.

Силата на търсенето и на технологиите е изключително полезна най-вече, когато позволява на икономики извън САЩ и Великобритания да открият нови начини за функциониране. Това, която ще направя днес, е да ви помогна да разберете малко повече за търсенето и също така да научите малко и за това накъде върви семантичното търсене.

След това се надявам да ми задавате въпроси, които да ви помогнат да интернализирате нещата, за които говоря. Обикновено изнасям много лекции, по 50-60 на година. И всеки път, когато говоря пред публика извън САЩ или Великобритания се налага да бъда по-внимателен с терминологията.

Нека да започнем със семантичното търсене И нека това да стане, като го погледнем отдалеч, за да разберем какво е. По отношение на технологията, семантичното търсене представлява една от най-големите промени, които някога са настъпвали, откакто Мрежата е създадена. Но защо това е така?

Ние, основно, искаме търсенето да прави две неща за нас : първо, имаме нужда то да организира информацията, която имаме, когато търсим и второ, имаме нужда от него, за да ни даде възможността да правим повече неща от тези, които обикновено правим в своите ограничени, местни икономики.

Преди появата на семантичното търсене, търсенето наистина не работеше по начина, по който би трябвало. Търсенето предпочиташе компании с големи джобове, с големи бюджети, предпочиташе хора, които вероятно се опитваха да изиграят системата в някаква степен. Работеше по начин, който в много случаи пречеше на полаганите усилия. Това търсене бе единственият инструмент, който имахме. И като такъв, трябваше да работим с него.

И по време на революцията в търсенето пред последните години , по-точно от 2010 г. насам, търсенето само по себе си ставаше все по-пълно с грешки и по-неориентирано по отношение на това, което ни даваше. Това доведе до много практики, които бяха не непременно, така да се каже, честни, а и определено не това, което искахме да видим. Тук има два въпроса.

В днешно време, наистина не можем да отделим търсенето от психологията, от психологията на човека , което е странно, защото преди търсенето нямаше нищо общо с психологията.

Днес семантичното търсене започва да разширява хоризонта на търсенето по начин, който включва много от дейностите, характерни за нас като хора. В миналото, със сигурност, единственото влияние на психологията върху търсенето бе това, което наричаме поведение, насочено към изиграване. Основно правене на неща в търсенето, които не са изцяло прозрачни или напълно честни, като купуване на връзки, препълване на страници с ключови думи, създаване на спам съдържание, което да ни носи трафик. И всичко това се промени. Защо се промени?

Защото семантичното търсене в същината започва да се държи по същия начин, по който ние се държим офлайн. Търсенето започва да разбира какво правим, започва да разбира контекста на това, което в действителност се стремим да направим, и ни предоставя, чрез интерфейса на търсенето, истински отговори.

Насочва се към момент, в който за всяка заявка за търсене вероятно ще има един-единствен верен отговор. И това ще е перфектният отговор за тази заявка. И така, това променя много неща. Това променя начина, по който се държим онлайн, променя начина, по който създаваме взаимоотношения, променя начина, по който създаваме съдържание в Мрежата, променя способността ни да създаваме бизнеси, които ще се проектират извън нашите страни.

Всеки път, когато говоря за семантичното търсене извън САЩ и Великобритания, се сблъсквам със своеобразен разрив, защото говоря за неща, които знам, че вие не сте преживели.Защото в момента, в който излезем от англоговорящия свят, семантичното търсене е реалност само що се отнася до технологията, но не и до влиянието му, защото семантичните ви индекси все още не са изградени.

И за да обясня това, позволете ми да обясня малко повече за концепцията зад “entities” [същности/понятия]. Вие сте същност, в качеството си на индивид. Всеки, който ви познава, знае, че вие сте свързани с определени неща. Имате етикет с име, описание на работата ви, живеете в определен град, имате и други неща, определени способности и умения. Имате имейл адреси и физически адреси, които се свързват с вас.

И така, всички тези неща, ако ги съберем заедно, мислете за тях като за облак от данни, който ви формира като същност. Но вие не сте името си. Вие сте човек и всички тези неща ви изграждат. Същото важи и всички други неща.

Основно един облак от данни изгражда една същност и въпросът е в това, че в момента, в който се създаде тази същност, за да се очертае тя на друг език, Google трябва да научи този език.

Има процес на научаване в процеса на изграждането, който вече е много характерен за съответния език. И понеже става дума за семантично търсене и понеже то е контекстуално, а също така и специфично по отношение на всяка отделна култура.

Като си помислите само в англоговорящия свят имаме различни индекси, за Австралия, където, да речем, говорят английски :-), имаме различен индекс за Великобритания и имаме различен индекс за САЩ.

Когато семантичното търсене излезе за първи път, то започна в САЩ, след това бе пуснато във Великобритания и след това започна да се появява в Австралия. Всички тези страни са англоговорящи и можете да кажете, че езикът е един и същи. Но той не е. Е, но частично. Но културата не е. Културният опит е различен. Местният индекс е различен. Така че, основно търсенето трябва да разбере всяка култура, за да бъде в състояние да предоставя най-точните резултати.

Което ни довежда до Вас. Защото въпросът е в това, че – добре, семантичното търсене наближава, трябва да бъдем по-прозрачни в това, което правим, необходимо е да се отдръпнем от създаването на съдържание заради самото съдържание, трябва да създаваме взаимоотношения в Мрежата на социалните медии. Трябва да спрем да купуваме линкове и да претъпкваме страниците с ключови думи.

И така, кога ще стане това? Честният отговор на това е – не знам. Напредва доста по-бързо и всъщност това зависи от изграждането на индекс на същностите (entity index) от страна на Google. Един такъв индекс, в същността си, е увеличаване на разбирането за различните неща, хора и места, по начин, по който аз и Вие ги разбираме.

Това, което ще кажа, е, че върви много по-бързо от очакваното, което означава, че в определен момент, в съвсем близко бъдеще, ще видите това да се отразява и във вашата страна. Но по какъв начин ви засяга това? Това е въпросът. Как да се отнасяте към всичко това? Дали просто ще си кажете, е, добре, семантичното търсене идва, знаем това, но то в действителност не ни засяга. Всъщност обаче ви засяга.

Понеже технологията е налице, в момента, в който бъде имплементирана , ще видите коренни промени в търсенето. Тези промени ще повлияят на онлайн бизнесите ви, а също и на икономиката ви.

Тук умното нещо, което трябва да се направи, е да се започне имплементирането на практики, свързани със семантичното търсене още от сега, като в същото време се опитвате да работите в условията на ограниченията на обикновеното търсене в България.

И така, какво да правите? Има няколко неща, които да свършите. Първо, когато става дума за създаване на съдържание и на сайтове, започнете да подхождате по по-естествен начин, по начин, ориентиран повече към създаването на стойност. Какво имам предвид с това? В миналото за създаването на сайт са ви трябвали уеб страница, текст, няколко ключови думи, малко връзки, заглавия и подзаглавия и готово. А сега не ви трябва само това. Преди всичко е необходимо много добре да определите какво ще прави сайтът ви.

Трябва ясно да очертаете целта му. Трябва ясно да отговорите на въпроса – Защо, защо някой би дошъл на този уебсайт, а не на някой друг уебсайт, който прави нещо подобно?

В момента, в който направите това, започвате да променяте начина, по който подхождате към съдържанието, както и начина, по който подхождате към какъвто и да било вид маркетинг. Освен това определено започвате да променяте и начина, по който подхождате към проекцията на този сайт в социалната Мрежа.

Така че, наистина трябва да започнете да изграждате взаимоотношения онлайн по същия начин, по който бихте правили това офлайн, ако например имахте бизнес в квартала си. Е, няма да бъде достатъчно просто да отворите врати и да сложите надпис или знак отвън, на който пише ОТВОРЕНО, защото никой не би влязъл. За да влязат хората, вие трябва да излезете от бизнеса си и да обясните какво правите. Да кажете: „Здравейте, отворих в квартала ви, правя това и това.“ По този начин започвате да генерирате трафик, който се отнася до бизнеса ви, локализиран е и е релевантен.

Онлайн не е по-различно, с изключение на това, че онлайн трябва да играете с глобалната сцена , също така и с нациолналната сцена, ако бизнес дейностите ви са приложими да кажем само към българската икономика.

И този вид подход е различен по отношение на това, което правехме в миналото, а е и предизвикателство за абсолютно всекиго. Когато говоря по конференции в Европа и Азия, обикновено хората, с които говоря, са на ръководни позиции в големи корпорации. Те разполагат с големи екипи, многомилионни бюджети и много ресурси.

Те обаче се сблъскват със същите предизвикателства, с каквито и вие. Налага им се да се върнат назад и да преосмислят естеството на бизнеса си. Трябва да
преосмислят естеството на съдържанието си, както и това защо правят това, което всъщност правят. Впоследствие това ги отвежда по естествен начин, стъпка по стъпка, към най-добрия начин, по който да се проектират.

И семантичната мрежа, която е високо технологична и много, много сложна, е основана на три неща. Основана е на доверие, основана е на репутация, основана е на автентичност и основно на авторитет. А това са човешки качества.

Това е и големият разрив, който се случва по света ни. Как нещо толкова техническо, каквото е търсенето, изведнъж трябва да бъде задвижвано от доверие? Как можем да вземем предвид неща като авторитет и репутация, когато правим нещо?

И всичко това до голяма степен е част от прехода на преминаването от световна мрежа от уебсайтове към мрежа от хора. Уеб сайтовете не могат да породят доверие.

Те не могат да създадат репутация. Не могат реално да ни дадат усещане за автентичност или за авторитет. Единственият начин да бъдат създадени гореспоменатите е чрез хора. Така се появява и социалната Мрежа.

Трябва да имате връзките онлайн, в които да намирате аудиторията си, където имате социалната си мрежа, свързвана с вас, където имате взаимодействия, ангажираност, споделяне и споменавания и цитирания, които започват да формират нещо като репутация.

А доверието, както всички знаем, работи на базата на четири принципа.

Работи, основано на базата на контакт, възприятие, работи на базата на оценка. И ако тези три неща се правят правилно, тогава те водят и до последното нещо, което е връзка.

Ако излизате на среща с някого, за да спечелите доверие, трябва да минете през тези четири неща. Това е много човешко нещо. И сега ние трябва да вземем тази човешка свързаност и да намерим начини да я използваме в дигиталния свят.

Това е абсолютно разрушително. То прави две неща: предизвиква всекиго еднакво. Няма значение дали сте човек, който работи от дома си с малък бюджет и се среща с конкурент, който е мултимилионна глобална корпорация.

Сега „ловите риба“ на едно и също място, използвайки една и съща екипировка.

По-лесно е за един човек да се държи човешки и индивидуално, отколкото за една компания. И така, ако сте малък играч, всъщност имате предимство.

И това е голяма възможност, която семантичното търсене, всъщност семантичната Мрежа, ни дава. Тя ни позволява за пръв път да създадем изравнен старт с
помощта на качество и автентичност. Страстта, с която вършим работата си, всъщност започва да излиза на повърхността и да ни помага да печелим.

И това са нещата, които трябва да имате предвид, когато започвате все повече да работите в рамките на семантичното търсене.

Има някои технически особености, структурираните данни са едни от тях и ако разбирате от писане на код и можете да имплементирате структурираните данни, бих Ви казал, че трябва винаги да го правите. Но това не е абсолютно задължително.

Това, което наистина ще ви помогне, е тази способност да създавате повърхност, вашето истинско аз в дигиталната ви работа. А това е доста по-трудно за постигане, отколкото звучи.За нас е много по-лесно да бъдем неистинни или престорени, да проектираме нещо, отколкото действително да положим повече усилия психологически да разберем какво правим и да намерим начини да проектираме тази уникалност.

Теодора

Дейвид, ти спомена за важността на хората, това означава ли, че „от низове към неща“ сега се превръща в „от неща към хора“?

Дейвид:Да. По същество семантичната Мрежа е преход от низове към неща [things from strings] от уеб сайтове към хора. Какво се има предвид с това?

Уеб сайтовете са код. Низовете са код. В миналото, когато пишете каквото и да било в търсачката, търсенето не е можело да разбере в действителност нищо от това, което сте въвели, по отношение на лексикалното съдържание. Трябвало е да преведе заявката в определено математическо представяне в алгоритъм и след това да се опита да открие съответствие на базата на собственото си разбиране за друго математическо представяне на дадена уеб страница.

Всъщност е имало доста превеждане в ход, свързано с математика. И е имало нещо като опити тези неща да се напасват. Понякога това работело, понякога – не.

Истинският въпрос тук е не толкова предлаганият фактор на точност, колкото реалният недостатък – възможността търсенето да бъде изиграно.

Понеже разбирахме как работят връзките между нещата, бе относително лесно търсенето да се изиграе. В миналото можех да създам всякакъв вид страница, в която да сложа боклучаво съдържание, но да сложа правилните ключови думи на правилното място, да получа правилните връзки към страницата, да оправя думите в URL и т.н. Тогава на практика аз можех да се класирам в търсенето.

Макар тази страница вероятно да има нулева стойност и да не може да даде нищо на никого, нито да помогне на някого. Това се промени. Това е нещото, което е наистина различно.

И тъжното във всичко това е, че когато излезете извън търсенето в САЩ и Великобритания, старите технически трикове все още работят. Все още предстои да виждате спамърски страници в търсенето в България, все още ще виждате страници, създадени единствено за трафик, без никаква стойност.

Но това, което Ви моля да направите, е да постъпите умно. А именно, да започнете да се отдалечавате от тези практики. Да започнете да променяте подхода си към нещата.

Защото в момента, в който семантичното търсене бъде пуснато в страната ви и на езика ви, нещата ще се променят драстично и всеки, който е пренебрегвал това, ще изостане от останалите значително. Затова сега наистина трябва да работите с поглед към бъдещето.

Теодора:

Дейвид, ти каза, че семантичното търсене се нуждае от културен контекст. Как технически се изгражда културен контекст?

Дейвид : О, страхотен въпрос. Нека поговорим за нещо съвсем конкретно. Нека говорим например за туризма в България. Аз зная, че благодарение на местоположението си в света, България има прекрасни условия, има уникален климат, уникална комбинация от планини и море и ако се замислите за това, има огромно количество лексикално съдържание, което се свързва по уникален начин с тези преживявания.

И в момента ако отидете на който и да било сайт, който се занимава с тези неща, на сайт за туризъм, няма да откриете нищо от споменатото.

Истинската българска култура не е представена, вероятно всякакви неща и фрази, които би трябвало да се появят не са там. И определено няма дискусии за нещата в този контекст в българската социална Мрежа. И това е нещото, което всъщност трябва да започнете да проектирате навсякъде.

Затова и трябва да започнете да създавате това съдържание, което наистина започва да отразява уникалността на културата. И това не е лесно. Определено не е лесно да се направи.

Отнема време, изисква систематичен подход и се нуждае от устойчиви усилия. Това не е като да кажеш, добре, ще направя една уеб страница и готово. Трябва ви повече от това. Трябва ви социална активност из Мрежата, трябва ви социално споделяне, вероятно ви трябват подкасти и видеа.

Необходимо е да обогатите преживяванията, да създадете цялостна картина на случващото се. Това е начинът, по който трябва да подходите.


Въпрос от аудиторията: Да кажем, че някой търси нещо и търсенето връща резултати. Как то разбира, че се е справило със задачата или се е провалило?

Как семантичното търсене оценява себе си?

Дейвид :

Това е отличен въпрос! Семантичното търсене използва няколко неща. Първо, преди да се стигне до отговора, до резултата, който е отговор на запитването в търсенето, са се случили много различни неща.

Например преминало е през индексиране на информацията, преминало е през много ясно разбиране на тази информация, след това е маркирало информацията, която е индексирало и разбрало чрез редица взаимоотношения, опитвайки се да разбере влиянието и значимостта им. Защото дадена част информация може да е идентична с нещо друго, но да бъде по-релевантна, така че търсенето гледа всички различни връзки, начинът, по който страниците се отнасят една към друга. Начинът, по който уеб страниците започват да се свързват и да се споделят из социалната Мрежа. И това е много сложен процес на филтриране, който изисква огромни масиви от данни. И когато стигне до там, Google приписва на определен отговор резултат с висока степен на сигурност в него и го предоставя.

Но нещата не приключват с това. Защото в момента, в който предостави отговор като този, търсенето започва да наблюдава поведението на крайния потребител.

Например, въвеждате въпрос в семантичното търсене и получавате три възможности за избор. Избор номер 1 и номер 2 така и никога не биват избирани от никого. Google може да види това и ще промени резултатите. Защото вижда, че резултатите, които мисли, че са правилни, не са такива. И всичко това се прави алгоритмично.

Другото нещо, което търсенето прави, е да следи начина, по който се държим, когато кликнем на някой уеб сайт. Ако дадена уеб страница се появи в търсенето, ние кликнем на нея, отидем на нея, сканираме я набързо, тя не отговори на очакванията ни, ние я напускаме. Google вижда това. Ако имате висока степен на отпадане, ако имате хора, които напускат страницата много бързо, ако има хора, които никога повече не се връщат на тази страница за подобни заявки за търсене, всичко това също започва да бъде вземано предвид и да става сигнал за класиране. И това, което е уникално, вероятно, за семантичното търсене е, че то в действителност има три ясно отличими части.

Съдържа програмирането, което е тече него, което всъщност са индексът и програмирането, съдържа интерфейса на търсенето, който сега играе много важна роля, защото става все по-разумен в разбирането на заявките, които въвеждаме. И накрая има нас. Нас, защото интерфейсът на търсенето става интелигентен по отношение на разбирането на собственото ни поведение, на намерението ни.

Например, да си представим някого, който никога, наистина никога, не е търсил нищо. Никога преди не е бил онлайн. И така, Google не знае нищо за този човек. Ако този човек направи търсене, то резултатите от него биха били много различни от тези, които аз или вие получаваме. Просто защото има липса на знание за това кой е този човек, с какво се занимава, какво е намерението му.

Така че Google ще трябва да налучква в този случай. И това не е по-различно от начина, по който вие и аз се държим като личности. Ако ме познавате и всеки ден се виждаме или всяка седмица, ако ви задам въпрос, отговорът ви ще е различен от този, който бихте ми дали, ако ме срещахте за първи път. Това е така, защото вие щяхте да разбирате контекста на въпроса ми, щяхте да знаете малко за мен, какво харесвам, какво не харесвам, какъв съм като човек.

И спрямо всичко това, щяхте да ми отговорите. Ако не ме познавахте и ме срещате на улицата за първи път, отговорът на същия въпрос щеше да е различен . Ще се опитате да налучкате малко или много какво точно възнамерявам да правя. Търсенето започва да става същото нещо.

Въпрос от аудиторията: След като семантичното търсене се свежда до описването ни в Интернет и взема предвид цялата информация за нас в Интернет, като същности, както описахте по-рано в лекцията си, въпросът ми е … Например, когато търсачките открият някаква информация, която за нас ще е по-лесно да разберем като човешки същества, за машините това може да бъде объркващо, когато се опитват да интерпретират тази информация. Например, аз мога да използвам като кратко описание на себе си и да сложа фразата “Master of Disaster” или нещо подобно Благодаря.

Как ще бъде интерпретирана фразата “Master of Disaster”, що се отнася до семантичното търсене? И дали това ще манипулира резултатите или не?

Това е фантастичен въпрос. Напълно сте прав. В момента все още има неща, с които семантичното търсене изпитва трудности. Ако се замислите, ние като хора, все още намираме за трудно да разбираме заглавия, ако около тях няма достатъчно контекст.

Да вземем за пример “Master of Disaster” като заглавие и да го дадем на всеки един от нас, на всички нас. И кажем – какво разбирате под това? Сигурен съм, че всеки от нас в тази стая ще разбере нещо различно. Геймърите ще разберат едно, тези, които имат подрастващи деца вкъщи, ще разберат съвсем друго, тези, които имат домашни любимци, които разрушават всичко, ще си помислят за нещо различно. И това е пример за това как ние филтрираме през контекстуалното ни разбиране.

Семантичното търсене се опитва да прави това. И го прави на две различни нива. Прави го на универсално ниво и също така го прави на местно ниво. Местното ниво е там, където ние влизаме в играта. Колкото повече търсенето знае за нас, толково по-добре.

Но нека се върнем към въпроса ви. Колко прецизно въобще ще бъде търсенето?

Технически ще става толкова прецизно, колкото ние ще ставаме като хора. Така че ще бъде доста прецизно. Но за да стигне до това ниво, му трябва огромно количество данни, има нужда от време, за да акумулира правилния вид данни.

И определено, от директния ни опит със семантичното търсене, имплементирано в САЩ и Великобритания, когато за първи път бе пуснато, ето какво стана. Някои резултати бяха фантастични, много много прецизни, много подробни. Някои други резултати бяха много лоши. Търсенето ги улавяше много грешно. Но то се учеше от това. И така, с течение на времето, постепенно резултатите ставаха все по-добри и все по-прецизни.Така че определено става дума за акумулиране на данни, което в последствие надгражда постоянно по-ясно разбиране.

Вие ще видите същото нещо. Първоначално някои неща ще са брилятни, от много други ще останете разочаровани. Но ставайки все по-здраво вплетено в езика и в културата и получавайки все повече запитвания и данни за поведението на потребителите и техния отклик към определени запитвания за информация, търсенето ще става все по-добро.

На теория, то има способността да стане по-добро от нас лексикално, защото никога не забравя нищо. Така че колкото повече данни има, толкова по-умно става. И понеже не забравя нищо, в действителност то може да стане изключително интелигентно.

Но това е много, относително много, дълъг период от време. И е възможно да не бъдем свидетели на всичко това, но натам отиват нещата. Някакви други въпроси?

Теодора : Ако търсенето не забравя нищо, то също и не измисля нищо ново. Така че все още играем на сигурно? Може би това е твърде “ИИ” въпрос, имам предвид изкуствения интелект, за който споделяш статии. Нека да го задам по друг начин.

Това ли е, което имаш предвид под интелигентност – ИИ, или просто става дума за алгоритъм, който е много умен?

Дейвид: Изкуственият интелект е термин, в чиято употреба мнозина се състезават. Много се радвам, че питаш за това, нека да го разнищим. Има два начина да погледнем ИИ, единият е като слаб изкуствен интелект, а другият е като силен изкуствен интелект.

Слабият ИИ е наистина много умен алгоритъм. Той е нещо, което изглежда почти толкова интелигентно, колкото очакваме да бъде, но има ограничения. Слабият ИИ ще го виждаме със сигурност в рамките на предстоящите пет-шест, вероятно 7 до 10 години. Защото търсенето в крайна сметка се свежда до данни, натрупване и връзки, които правим чрез тях. За да обясня това малко по-добре, представете си, че всеки от вас в тази стая има световното знание в главата си.

Всичко, което може да бъде познато в света, нека си представим, че то е в главата ви.

Това обаче няма да ви направи умни. Нито ще ви направи знаещи и интелигентни.

За да бъде получена тази информация от някого, той трябва да влезе в главата ви и да си издърпа информацията, от която има нужда и вие просто да му я
дадате.

Да предположим обаче, че имате способността да съдържате цялата тази информация в главата си и в последствие да разбирате как тя се свързва и се отнася към себе си.

В този случай всички тези частици в главата ви ще бъдат свързани. В момента, в който направите тези връзки, не ставате просто знаещи, но всъщност стават умни, защото можете да видите как нещата се свързват, което означава, че можете да видите как работят.

А ако можете да видите как работят, тогава отивате с едно ниво нагоре. Преминавате на следващото ниво и можете да заключавате неща от това. Истински да разбирате. Сега, когато стигнете до това равнище, това е силен ИИ. И така, силният ИИ е нещо, което може да мисли само, защото може да вижда връзките

И, така да се каже, механизмът зад всичко. И след това, може да направи и следващата стъпка, в която започва да може почти да предсказва.

Може и да си мисли, добре, предстои да оптимизирам мисленето си и да стана много по-добро. И това е версия на силен ИИ. Това ще отнеме известно време. Слабото ИИ ще видим много по-бързо.


Въпрос от аудиторията: Наскоро Мат Кътс, говори за промените в алгоритмите на Google и засегна темата за авторитета на уебсайтовете. Какво точно е имал предвид с това? И ако можете да дадете някакви примери.

Бихте ли поговорили малко повече за последните промени в алгоритмите и за авторитета на сайтовете?

Дейвид : Авторитетът е едно от нещата, които трябва да проектираме в семантичната Мрежа. Той е съществен по отношение на същностите [entities] и е много човешко качество. Мат Кътс всъщност говореше за популярност и авторитет. Да си представим, че сме на купон. Ние всички. Всички се срещаме на купона, страхотен купон, бирате се лее, свири музика.

Някои хора ще бъдат по-популярни от други, вероятно защото са облечени по-привлекателно, изглеждат по-добре, по-красиви са или танцуват по-добре.Те ще бъдат популярните хора. Някои хора могат да се окажат по-авторитетни. Защо?

Защото вероятно ще могат да ни кажат нещо за бирата, която пием или да ни разкажат историята й. Или могат да ни кажат за различните жанрове музика, които слушаме, за историята зад тях, за групата, за хората, които са сформирали групата.И това точно е разликата между популярност и авторитетност. Авторитетът или авторитетният сайт е нещо, което се цитира много и на което мнозина имат доверие. То се използва от хората, когато твърдят нещо. Популярният уебсайт е този, на който просто отиваме. Но той не е задължително авторитетен. И въпросът наистина е как ставате едното или другото. И това се връща към казаното от мен преди малко.

Трябва да се запитате: защо? Защо някой да дойде на уебсайта ви? Защо някой би правил каквото и да било с вас? И ако отговорите на този въпрос правилно, тогава това, което правите е да дефинирате това, което правите онлайн.

Определяте това, което се надявате да правите онлайн . И в същото време дефинирате аудиторията си. Ако утре направя сайт и да кажем сайтът продава музика. Да предположим, че става дума за търговски уебсайт. Това, което наистина искам, е този сайт да бъде популярен, не авторитетен. Искам колкото е възможно повече хора да идват на сайта ми и да купуват музиката и да ми дават пари :-)

Но ако започна сайт, в който анализирам SEO, искам този сайт да бъде авторитетен на първо място. Искам той да бъде много стойностен, за да може хората, които идват на сайта да казват на своите приятели, че това е уеб сайт, който им дава ценна информация. Може и да не бъдете популярни в смисъла на това, че ще привличате много, много хора, но сайтът ще бъде авторитетен по отношение на цитиранията, споменаванията, начина, по който ще се споделя и къде ще бъде използван.

И в това е разликата между двете. И тя се свежда до този прост въпрос за това – Защо правите нещо? Тук е и мястото на психологията. Ако можете да отговорите на въпроса ясно, тогава предизвикателството става по-лесно за посрещане.

Защото ако разберете какво правите, то тогава предизвикателството е – Как да проектирам това?

И тук се връщаме към примера ми, ако имам сайт за музика и искам да бъда популярен, то тогава ще имам абсолютно всякаква музика, каквато мога да включа в него, защото искам всеки да идва на сайта. Това е лесният отговор за популярния уебсайт. Ще трябва да имам музика от целия свят, от всички групи, всички популярни песни, буквално всичко.

Ако искам да бъда авторитетен, то тогава ще трябва да имам информация за всяко парче, което слагам на сайта, много информация, която ще помогне на тези, които идват на сайта, основно да разбират какво купуват. Да разберат историята на групата, вида музика, която имат, да разберат вероятно как се е сти гнало до тази музика. Защо поп музиката е различна от класическата, например. Отново става дума за ноти, изсвирени на инструмент. Как стигаме от А до Б. И ето така се става авторитетен.

Подходът е различен. И започва с въпроса – Защо го правите?

Теодора :

Като става дума за авторитет, част от изграждането му, свързана ли е с това служителите на една компания да имат силни социални профили?

Ами, изграждането на същности (entity) е повече свързано с идентичност. Но в момента, в който вече си изградил тази същност, започваш да печелиш авторитет.

Защото правиш неща, ставаш познат с определени неща. И така, в действителност, изграждането на авторитет би трябвало да е част от това, което естествено би правил. А не част от нещо, което се опитваш да изградиш по изкуствен начин.

Нека отнесем въпроса към реални обстоятелства, за да го изясним. Отново, да кажем, че отиваме на купон, там, на купона, някой казва – Ще стана авторитет! Е, добре. Как ще стане авторитет? Ами няма да може. Трябва да го направи по естествен начин.

Ако не знаеш каквото не знаеш, не можеш да го проектираш. Така че може да си същност, но не е достатъчно да бъдеш същност. Необходимо е да можеш да предоставиш съдържателност и стойност зад това какво си и кой си.

Всичко се свежда до качеството на информацията
. И пак, радвам се, че повдигна въпроса, защото качеството е нещо, което чуваме при семантичното търсене отново и отново. Искаме качествен уеб сайт, искаме
качество на информацията, имаме нужда от качество под формата на споделяне в социалната Мрежа.

И ако се замислите, това е лудост.

Как качеството, което е субективно и в огромна степен зависещо от човека, може да бъде контролирано алгоритмично в Мрежата, която в същността си е математика ?

Ами, отново, всичко се свежда до тази връзка.За да имате авторитет, трябва да имате качество, за да имате качество, трябва да имате взаимодействие между хора.За да имате взамодействие между хората, трябва да сте в състояние да имате в социалната Мрежа този тип връзки, които бихте завързали в офлайн среда.

Ако сте познат с нещо офлайн, хората говорят за вас. Казват на приятелите си за вас. Ставате все по-известен за тези неща, които правите. Сега е същото онлайн. И отново, за първи път ни се налага да правим това. Отново, това е част от прехода от уеб сайтове към хора.

И можете да видите как социалният елемент на семантичното търсене става изключително важен за много от нещата, които правим. И пак, не ни се е налагало да се занимаваме с това в миналото. А сега го правим.

Теодора:

Остават ни още пет-шест минути, моля те, сподели някои от тайните си за това как успяваш да бъдеш навсякъде в Google + ;-)

Хм, има две тайни. Една от тях е, че не спя. А другата е, че имам клонинги :-) Всъщност едно от най-големите предизвикателства, пред които всичко сме изправени днес, това е времето. С идването на Мрежата и с разрастването на мащаба на дигиталните технологии, ние изведнъж почувствахме, че маркетингът или работата онлайн е много по-лесна, защото имаше възможност да автоматизираме много от нещата, които се правеха на пазара. И по този начин да маркетираме от един на много по доста лесен начин.

И изведнъж това вече не е в такава степен вярно, какта беше преди. Сега ни се налага да прекарваме доста време онлайн. Трябва да създаваме такъв тип присъствие, който позволява на хората да мислят и да усещат, че сме истински и че има индивидуалност, зад всичко, което правим.

Всичко това е истинско предизвикателство. И то е предизвикателство независимо от това дали си един човек, който се опитва да работи онлайн или имате, да речем, 38 хил. души в екипа си и се опитвате да работите в световен мащаб. И ако имате 38 хил. души в екипа си предизвикателството е още по-голямо. Защото тези хора трябва да са в състояние да проектират един тон, една идентичност. Един начин на работа. И това става наистина трудно.

Определено няма пряк път, по който можете да тръгнете тук. Ще отнеме време. Ще трябва да намерите нивото, на което можете да работите спокойно.
И освен това трябва да помните, че става дума за дългосрочен план. Тук не става дума за нещо, за което можете да кажете, ще направя един блиц за няколко седмици, а после ще си взема един месец почивка и след това ще се върна.

Не. Трябва да сте в състояние задържите постигнатото. Да намерите начин, който наистина работи за вас. Един от големите разриви, с които се сблъскваме в днешно време, е, че онлайн и офлайн средите започнаха да се сливат. Работата и животът започнаха да се обединяват. Не можеш просто да оставиш работата си вкъщи и да излезеш да правиш други неща. Всичко става част от нещата, които правиш.

И умното нещо, което трябва да се направи, е да откриете начин, това реално да работи за вас. Да намерите начин да направите живота си част от работата си. И работат си – част от живота си. И това не означава, че ще работите през цялото време. Но наистина означава, че се отнасяте разумно и умно с времето, което имате, за да направите нещо.Така че това е истинското предизвикателство. Това е нещо, което не се купува с пари.То е доколко разумни сте, колко интелигентно се отнасяте към решаването на този проблем. И това вероятно може да бъде решено по-добре от един индивид, отколкото от една корпорация.

Въпрос от аудиторията:

Можете ли да ни дадете някакви практически примери за това как прилагате на практика нещата от вашата философия?

Да бих могъл, нека ви дам пример. Аз съветвам големи компании и начинът, по който те въвеждат нещата е бавен и отнема време и става стъпка по стъпка, чрез малки промени. И става много трудно просто да отида и да им кажа това. Но аз също така екпериментирам доста със себе си.

Наскоро написах една статия за това как завладяк търсенето на Google – Как завладях търсенето на Google и как и вие също можете да го направите. Ако отидете на google.com или на google.co.uk и въведете там “semantic search book”, на първата страница в Google 9,всъщност сега мисля, че 10 от общо 10 резултата са мои. Имах 9.

Направих това като работех по начина на семантичното търсене. Не съм оптимизирал уебсайта си, това, което направих е да използвам социалната си активност, за да изградя познаваемост и да породя диалог. Също така и споделяне и повторно споделяне за това, което правя, по начин, който в последствие доведе до резултатите в търсенето. И това е начинът, по който направих така, че нещата да се случат.

Защото аз съм изправен пред същото предизвикателство. Аз работя и пиша и освен това трябва да бъда и онлайн.

Как решавам това? Ами, трябваше да подходя умно към това. С всяка връзка, която създавах исках да съм сигурен, че предоставям достатъчно стойност, дотолкова че хората да говорят за това. Това е един съвсем практически пример.

А ако имате бизнес, какво искате да направите? Да кажем, че имате един клиент. Ако опитът му с вас е изключителен, този един клиент няма просто да ви е дал определена сума за нещо, защото това става само веднъж, а вие трябва да направите така, че това да става отново и отново. И ако работите еднакво здраво през цялото време, тогава да загубите работата става по-лесно.

И така, този един клиент, трябва да е преживял фантастично отношенията си с вас. По такъв начин, че след това да отиде и да каже на света за това. И тогава изведнъж получавате още двама клиенти или трима. И това са клиенти, за които не е трябвало да работите. Те са лесна печалба. И ако техният опит е също толкова добър колкото на човека, който ги е довел, ами, случват се две неща. Първо, те казват на приятелия си, хей, това беше наистина яко. Обожаваме го. Този човек харесва нещото. След това същите тези хора излизат и казват на техния свят за това. И така изведнъж получавате десетима клиенти. И за никой от тях не е било необходимо да работите. Вие просто сте правили това, което обичате.

Така че това е най-лесният начин да се подходи. И това преди никога не работеше. Преди, ако имахте уеб сайт, хората с големите екипи и джобове винаги печелеха, независимо от това колко страст влагате в работат си. Сега обаче това работи.

Затова и съм толкова развълнуван от тези неща. Мразя свят, където една голяма икономика, наречете я Великобритания, наречете я САЩ, наречете я както искате, може да доминира на глобалната сцена и да измества всички останали. Това не е много добър свят. Но това беше реалност, която имахме.

А сега, имаме свят, в който няма значение къде си, ако правите нещо наистина, наистина добро. Ще спечелите, независимо от всичко. И това е този свят, в който всички бихме искали да бъдем. И за първи път, макар тази реалност да не е още дошла, можем да видим стъпките, които ще ни изведат дотам.

И това е наистина вълнуващо, една коренна промяна в живота на всички нас.

Нямаме други въпроси, Дейвид. Благодарим ти, че беше с нас.

Благодаря ви много за поканата. За мен това е истинска чест. И мисля, че това което правите е фантастично. Определено се надявам следващата година да съм при вас лично. София е едно от местата, които планирам да посетя.SEO Conference 2014 Panda

Благодарим ти отново и до скоро!

Очакваме с нетърпение Дейвид Амерланд на живо на SEO конференция 2015, а дотогава :-), повече за Дейвид можете да
разберете от сайта му (Davidamerland.com), неговия Google+ профил и от нещата, които споделя в мрежата.

На 11 април се очаква да излезе и новата му книга Google+ Hangouts for Business.

Google+ коментари

Коментари