Лили Грозева

Лили Грозева

Лили Грозева e CEO и основател на Allviaweb.com. Работи в областта на органичния онлайн маркетинг и оптимизацията за търсачки от 2005 г. насам.

Освен дейността й като хонорован преподавател по SEO и социални мрежи в СУ “Климент Охридски”, практиката на Лили включва консултации, фирмени обучения, създаване на цялостни стратегии за привличане на трафик.

За какво ще говориш на SEO конференция 2014?

Всеки път желанието ми е да говоря за това, което аз съм научила и практикувала през годината. В тоя ред на мисли, най-подходящо ми се струва да ви поговоря за това как аз виждам процесът на оптимизация през 2014, какво се случи с класическата оптимизация и как маркетингът със съдържание я заграби. Не съм се спряла на име на темата, но вероятно ще е нещо от сорта “От SEO към маркетинг със съдържание”.

Имат ли креативните стратегии (т.нар. криейтив) пресечни точки с SEO?

В съвременната оптимизация няма друго освен криейтив. Техническите аспекти на SEO много отдавна не са интересни. Платформи като WordPress, Joomla и Opencart да речем, си идват готови оптимизирани и нищо, което добавите или коригирате няма да ви донесе кой знае какви резултати. Колегите от уеб бранша – дизайнери, разработчици, системни администратори – също вече научиха много и рядко ще попаднете на сайт с толкова груби грешки, та с няколко корекции да излезете на първа страница. Както между другото преди беше норма. Няма вече технически мистерии. Затова целият фокус се премести върху потребителското преживяване, съдържанието и криейтива.

Какво може един SEO, което другите не могат?

Кои други? Всеки си ходи с талантите. Оптимизаторите могат да търсят нещо много бързо. Аз намирам каквото търся за под 10 секунди, дори не си спомням как точно, станало ми е рефлекс. Мога и светкавично да разпознавам нискокачествени сайтове, линкове и съдържание изобщо. За спам и скам да не говорим. Предполагам че и колегите са така и сигурно това би отговорило на въпроса.

Преподаваш оптимизация на уебсайтове и социални мрежи в СУ “Климент Охридски”, може ли  да се каже, че университетът приема бизнеса и “новото”? Кажи ни повече за студентите си.

Не знам дали е целия бизнес и цялото образование, но специално това начинание е резултат от усилието и визията на един човек – доц. Иван Колев от Философският факултет на СУ. Аз лично нямах никакво желание да преподавам, не ми е хрумвало, и ако някой ме беше питал преди това, вероятно щях да кажа че бих се занимавала с нещо такова след много години, защото сега имам по-важни неща. Но в рамките на една среща, той успя да ми натисне най-червените бутони и да ми покаже колко е важно това. И то точно сега. Обясни ми как в Университета такива предмети няма, ще сме пионери и че ще е адски трудно, защото това са хора, които дори нямат техническа подготовка. В момента в който каза “трудно”, попитах “къде да се подпиша?”. Така вече четвърта година борим. От следващата учебна година освен “Оптимизация на уебсайтове”, започваме и нов предмет “Социални мрежи” и се надявам и пак да е трудно.

Студентите са много различни. Има буквално всякакви хора. Обединява ги интереса предполагам, а може и на тях някой да е казвал че е трудно. И то си е така. Поразителното е, че те са с много по-добри резултати в края на семестъра от всички други курсове и обучения, които съм провеждала. Може би защото при тях учебният мускул е още много стегнат, но попиват всичко и се справят много добре.

Вярваш ли в семантичното търсене?

Вярвам, че за Google това ще е много висока топка. Вярвам разбира се и че ако има технологична компания, която да я поеме са те. Но ще е много трудно. Дори трудно мога да обхвана в ума си какво тежко начинание е това. Предполагам че ще минат минимум още няколко години преди да се радваме пълноценно на такова търсене. А за България, защо не? Половин година или една след като нещата за англоезичните пазари се тестват и изчистят, ще дойде и тук.

Сподели някое професионално изкривяване

Търся мишка и скрол й винаги когато чета книга. Най-редовно. После се подсмихвам и си плюнча пръста.

Ако искате да чуете Лили Грозева от AllviaWeb на живо, можете да го направите на SEO Конференция 2014, която тази година ще се проведе на 4 април в Интер Експо Център.

Лили Грозева в Google+, Facebook, Twitter, LinkedIn

Google+ коментари

Коментари