SMX East 2014: Алгоритъмът Колибри и революцията в света на търсенето
Бъдещето е в диалогичното търсене
На годишната конференция SMX East 2014 в раздела «What Is Hummingbird & The Entity Search Revolution?» Маркъс Тобер (Marcus Tober), основател и главен технологичен директор Searchmetrics Inc, Лий Уорън (Lee Warren), вицепрезидент на Lee и Бил Славски, директор на Go Fish Digital, обсъдиха бъдещето на търсенето по същности (entities) и изброиха всички основни промени, които настъпиха в индустрията след пускането на алгоритъма на Google, наречен Колибри.
Преди около година, лидерът в търсенето представи своя нов алгоритъм, който се появи в резултат на еволюцията на вътрешните алгоритми на Google. През 2010 г. старият алгоритъм Page Rank бе заменен от алгоритъм с кодово име Caffeine. На негово място след това се появи и Hummingbird, който засегна 90% от запитванията в света.
Първи своето мнение за новия алгоритъм за търсене представи Уорън Лий. Според него, Google взима решение да внедри Колибри, за да предоставя най-добрите резултати на потребителите на мобилната версия на търсенето, както и за да се научи да определя по-широк контекст на заявките за търсене.
След пускането на Колибри търсенето на Google започва да обработва заявките веднага по два начина:
- Както и преди, чрез предоставяне на релевантни отговори въз основа на съвпадението на ключови думи
- Като организира по нов начин резултатите от търсенето, които удовлетворяват най-актуалните заявки за търсене, на базата на разбиране на контекста, както и взаимоотношенията между същности (entities).
Пускането на алгоритъма не променя значението на сигналите за класиране, но определени фактори определено стават по-важни. След внедряването на Колибри връзките не губят важността си и освен това още по-голямо значение вече започва да играе вътрешната оптимизация на сайта и неговото техническо изпълнение. Релевантността, качеството и обемът на съдържанието на страниците на ресурса също са изключително важни.
Алгоритъмът Колибри използва базата на Knowledge Graph за разбирането на същности и разработването на самата концепция за търсене по същности.
Съвременното търсене по същности може да включва в себе си:
- Ключови думи
- Органични резултати от търсенето
- Информация за сесиите за търсене
- Времеви периоди
- Платени резултати
- Anchor текст
- Име на домейн
Връщайки се към обсъждането на ключовите думи, Уорън Лий каза, че Google се опитва да използва същности, за да може още по-точно да установи връзката между ключовите думи. Търсенето по същности може също така да се характеризира като контекстно-ориентирано и основано на предишната история на търсенията и поведението на потребителя в интернет.
Оттук следват изводите:
Оптимизирането по нискочестотни заявки става все по-важно за Google, тъй като позволява по-точно установяване на отношения между същности.
Важно е непременно да преглеждате статистиката със заявките за търсене в Google Analytics.
Механизмът на разширяване на заявката за търсене е важен компонент от алгоритъма Колибри.
С въвеждането на новия алгоритъм, работата със семантичното ядро на сайта става още по-важна. Необходимо е към списъка с всички ключови думи да се добавят всички свързани с тематиката на сайта термини. За да ги идентифицирате, можете да използвате автоматичните подсказки на Google, както и специализирани услуги като LSI Keywords.com и Ubersuggest.com
“Не е необходимо всичко това да се прави, за да се позиционирате по-добре при търсене, а за да организирате по-добре съдържанието си, правейки го уникално, ценно и полезно за потребителя”, – обобщи Уорън Лий.
Следващият лектор бе Бил Славски.
В самото начало на представянето си Славски спомена понятието “модел” (pattern), което съществува за Google, но рядко се използва в индустрията от специалистите.
Тази концепция е въведена лично Сергей Брин и обозначава специална технология, чрез която се установяват двойки от взаимовръзки между обекти. С натрупването на знания, базата с такива отношения става все по-голяма, появяват се нови и нови пресичания и наслагвания на връзките между обектите. В резултат на това в системата се формира от една цялостна картина на предмети от реалността.
Алгоритмите на Google непрекъснато анализират тези модели в опита си да идентифицират контекстуална свързаност между отделните думи. Работата с “patterns” също така позволява на търсачката по-добре да разбира действията на отделните потребители и да агрегира цялата тази информация, за да представи максимално релевантни резултати при търсене. Именно от концепцията за тези модели води началото си Knowledge Graph.
Google технологиите днес вече позволяват:
Да бъдат разглеждани същности в напречното сечение на търсенето
- Да се използва технологията RDF (Resource Description Framework) за проследяване на информацията, необходима за изчисляване на съответствието на значенията на заявките за търсене
- Да се осъществява търсене на модели на отделни страници с ресурси за по-нататъшно съпоставяне със значенията на заявките за търсене
- Да се използва семантичното маркиране Schema.org и други подобни маркировки за предаване на информация на търсещите системи
С примерното запитване [Cats] Славски демонстрира, че днес Гугъл е в състояние да анализира контекстни заявки за търсене:
“Ако въведем думата [Cats] в полето за търсене на Google, намирайки се в дома си, то ще получим огромно количество резултати, посветени на това мило домашно животно. Ако обаче сме на Бродуей и въведем заявката за търсене [Cats] чрез мобилно устройство, е вероятно в резултатите да ни бъде предложена подробна информация за мюзикъла Котките”
По същия начин, Google обработва и другите заявки за търсене:
Славски приключи лекцията си с думите:
“Бъдещето е в диалогичното търсене и пускайки алгоритъма Колибри, Гугъл направи сериозна стъпка в тази посока”
Последният лектор, със закриваща секцията презентация, бе Маркус Тобер. По време на презентацията му бяха разгледани всички промени в търсенето, предизвикани от внедряването на алгоритъма Колибри.
Към днешна дата, алгоритъмът включва следните аспекти: контекстно търсене, диалогично търсене, семантично търсене.
Това значително разширява парадигмата на SEO. Оптимизацията за търсачки вече не се свежда само до работа с връзки и ключови думи, но и до създаване на качествени лендинг страници, до разработване на съдържание и разширяване на семантичното ядро на сайта.
Основно влияние, според представителя на Searchmetrics, Колибри оказва на следните фактори за класиране:
Всички заявки могат да бъдат разделени в няколко големи групи. Така взаимовръзките между същностите могат да бъдат ясно проследени:
Сега Google обръща внимание не само на релевантността на ключовите думи, но и на съответствието на темата на заявката спрямо съдържанието на страницата като цяло, а също така и на релевантността на ключовите фрази.
Алгоритъмът вече е научен да анализира съдържанието на страниците като цяло, а не само чрез отделните им елементи. На резултатите от търсенето това се отразява по следния начин:
Ако преди страниците с неоптимизирано съдържание можеха да попаднат случайно в челните резултати:
то сега те се класират по-лошо:
За SEO това означава само едно – преход от тактическа оптимизация към стратегическо планиране и сериозна работа със съдържание. Важно е не просто да се пълни сайтът със съдържание, а да се работи над тематиката му, да се адаптира съдържанието към реално съществуващите и актуални заявки за търсене. Необходимо е да се следят тенденциите при търсене.
Трябва тази практика да се превърне в част от ежедневната ви работа, добави лекторът.
В края на презентацията си Маркъс Тобер сподели едно любопитно наблюдение.
След пускането на Колибри, разнообразието на връзки на сайтовете, представени в челните резултати на Гугъл по различни теми, средно спада със 7%.
“Малките, но качествени сайтове започват да получават преимущество при класиране, докато преди шест месеца се класираха доста по-добре големите и известни ресурси, на които Google има “доверие”.
“Предупреждавам ви, не бива да се паникьосвате. Колибри не е просто алгоритъм, това е алгоритъм, който се самообучава и с времето предстои да се самоусъвършенства”, сподели накрая Маркъс Тобер.
Източник: SMX East 2014: Алгоритм «Колибри» и революция в мире поиска