Иво Илиев
Иво Илиев управлява собствена агенция за дигитален маркетинг и комуникации - InteractAGE. Практикува в сферата на дигиталните маркетинг и реклама от 2002 г.
От няколко години насам основно се занимава със създаване на концепции и изграждане на интерактивни Facebook разработки и интернет приложения. Иво поддържа професионален блог за интернет реклама, социални медии и SEO и е собственик на първата социална медия за българско изкуство www.bularts.com.
За какво ще говориш на SEO конференция 2014?
Както и миналата година, така и тази ще говоря за Facebook като един от основните източници на трафик към съвременните уеб сайтове. У нас това, като че ли, е проблем – разбирането за Facebook се свърза с феновете и достигането до тях в рамките на социалната мрежа. Това създава съдържание в нея, вместо при нас – в нашия сайт. Така оставяме по-голямата част от потенциалните си клиенти във Facebook, вместо да ги приобщим към нашия сайт и да ги подтикнем да създават съдържание в него, а не другаде. Работим за компании от чужбина и там разбирането за Facebook като източник на трафик вече е възприето масово и доказано е от голяма полза. Надявам се чрез своята лекция да обясня предимствата и да подтикна повече представители на бизнеса у нас да гледат по същия начин на тази социална мрежа, по който го правят техните чуждестранни конкуренти.
Какво може Facebook, което Google + не може?
Всъщност не мисля, че това е най-важното за потребителите, или за бизнеса. Потребителите искат да комуникират по-лесно, а бизнесът иска да продава по-лесно. Това ги мотивира да са в социалните мрежи.
Всички социални мрежи работят по един и същ начин – свързват хората. Дали ще е Facebook, Google+, Twitter, или друга – ние сме там, където са останалите, с които искаме да държим връзка. Това, което Facebook може е да бъде вече години наред най-голямата социална мрежа в света. Нещо, в което Google имат бегли опити и провали до момента. Смятам, че идеята на Google да обединяват различните свои продукти, само и само да лансират Google+, по-скоро отблъсква хората и ги прави пасивни ползватели. Google+ по този начин ми напомнят за фирмите, които си купуват фенове, само и само да имат повече последователи от конкурентите си, което на последващ етап им изиграва лоша шега.
Има ли в България добри примери за кризисен PR, по-специално по отношение на управлението на Facebook страници?
Кризисната комуникация е нещо доста сложно относно вземането на решения, които я касаят. Причината за това е, че са намесени не само PR специалисти, но и представители на фирмата, които се позовават на някакви корпоративни норми и политики. Винаги съм казвал, че кризата не е нещо, което някой клиент, фен или потребител създава – кризата я създават самите компании, ако не реагират адекватно, навременно и според очакванията на масите. Наскоро разглеждах случай, в който се зароди криза относно игра на „Техномаркет“. Кризата бързо беше избегната с нещо изключително просто – отговорните служители си признаха грешката и се извиниха. Това беше толкова просто действие, а същевременно толкова положително и ефективно, че направи впечатление. Понякога откровеността е най-силното оръжие на компаниите.
Коя е тайната съставка на Facebook промоциите?
Наскоро публикувах видео по темата за фейсбук промоциите и игрите (https://www.youtube.com/watch?v=YyDgSXcFvuk). Конкретната тайна съставка е самият им механизъм за вирусно разпространение. Facebook постоянно „затягат колана“ на своите правила относно този механизъм, което прави задачата доста трудна, но не и невъзможна.
Вярваш ли в семантичното търсене?
Да, абсолютно и се надявам скоро да се случи у нас. Вярвам също, че къстъмизацията на уеб интерфейсите е логична стъпка от развитието на дигиталната индустрия. За всеки потребител би било полезно, ако има мощен инструмент за семантично търсене и пълна възможност за индивидуализиране на сайтовете, които ползва ежедневно. Надявам се скоро и Facebook, и Google+ да предложат възможност сами да избираме как да изглеждат и каква информация да ни предоставят.
Сподели някое професионално изкривяване
Като отворя лаптоп и се пресягам да хвана несъществуваща мишка отстрани на него. Проблемът е, че често ми се е случвало така да бутна и разлея някоя чаша в заведение :-)
Иво Илиев в Google+, Facebook, Twitter, LinkedIn
Ако искате да чуете Иво Илиев от InteractAge на живо, можете да го направите на SEO Конференция 2014, която тази година ще се проведе на 4 април в Интер Експо Център.