• Home
  • /оптимизация
  • /Семантичното търсене, графът на знанието и промените в Google SERP
Семантичното търсене, графът на знанието и промените в Google SERP

Семантичното търсене, графът на знанието и промените в Google SERP

Ключови изводи от Pubcon 2014

В рамките на юбилейната 15-та конференция Pubcon Las Vegas 2014 се състоя секция, наречена “Семантично търсене, Граф на знанието и други промени в SERP” (Semantic Web, Knowledge Graph, and Other Changes to SERPS).

Маркирането на действия, телевизия и радио, маркирането с помощта на GoodRelations за електронна търговия – всичко това представлява нови възможности в речника на структурираните данни, внедрено в рамките на една година от датата на провеждане на последната Pubcon конференция.

Тези промени, както и корекциите и измененията в настоящия речник, продължават да пораждат въпроси и затруднения у собствениците на сайтове. В рамките на споменатата секция, лекторите в нея се опитаха да изяснят повечето от възникващите трудности.

В допълнение към това лекторите обсъдиха  и основните промени в търсенето, свързани със семантиката и обновяването на графа на Знанието (Knowledge Graph), които предстои да повлияят на  SEO в близко бъдеще.

Първата презентация на тема “Микроданни, семантично търсене и разширени снипети” (Schema, Semantic Search & Rich Snippets) бе представена от Кери Хил (Carrie Hill), съосновател и експерт по стратегическо SEO в Ignitor Digital.

 

 

Лекторът започна изложението си с това, че маркирането по schema.org не е спасителният пояс за лошото SEO.

“Или правете нещата със schema.org добре или въобще не се захващайте”

Сред оптимизаторите битува представата, че семантичното маркиране е речник. Хил не е съгласна с това. Според нея микроданните са:

  • не единствено речник
  • лесен за внедряване и разбиране инструмент
  • полезни за малкия бизнес

Хил смята, че преди да се пристъпи към прилагане и разбиране на семантичното маркиране на един сайт е полезно да се дадат отговори на следните въпроси:

  • Какво влияе на резултатите от Графа на знанието?
  • Какво отличава резултатите от търсенето на компанията от другите снипети в SERP?
  • Какво привлича аудиторията/клиентите на компанията?

Хил представи подробен разбор на всяка една от тези точки:

Какво влияе на резултатите от Графа на знанието?

За да бъде ефективно маркирането, Хил препоръча на аудиторията да се постави на мястото на клиентите и да погледне на компанията си от тяхна гледна точка:

  • С какво се занимавате? – Schema.org/Dentist
  • Къде се намирате? – Schema.org/PostalAddress
  • Как да се свържем с вас? – Schema.org/telephone
  • Какви са  отзивите за вашата компания? – Schema.org/review

 

Какво отличава резултатите от търсенето на компанията от другите снипети в SERP? Какво привлича клиентите?

  • Отлични отзиви –  ефективни са понякога, но рядко в SERP-а на Google. Работят добре в панела с резултати от Графа на знанието.
  • Предстоящи събития – отличен снипет, който се отразява в резултатите от търсенето
  • Видео – понякога маркировката за видео допринася за разширени снипети, но не толкова често, колкото в миналото.
  • Рецепти – все още работят много добре в SERP и други сайтове.

Търсене в сайта

Хил обърна внимание на факта, че в началото на септември бе пусната функцията за търсене в сайтовете, което се показва в SERP.

Плюсове:

  • Лесна настройка;
  • Позволява ви да определите търсенето, което потенциален клиент прави, директно от Google;
  • Конкуренцията вероятно все още не използва тази функционалност.

Минуси:

  • Конкурентите също могат да използват тази опция.

Лекторът говори и за маркиране, представено през април 2014 като например RSVP в имейл, отваряне в приложение, слушане на музика.

Следващ презентацията си изложи Бил Славски (Bill Slawski), директор на Go Fish Digital.

Темата му бе “История на семантично търсене на Google” (A Google Semantic Timeline)

Промените в резултатите от търсенето на Google е трудно да не бъдат забелязани. Като се започне от различните видове разширени снипети и се стигне до наскоро добавените попълнения в резултатите от търсенето и показването на снипетите на страниците, които съдържат смесени резултати, отговарящи както на търсенето, така и на въпроса.

Google има дълга история в използването на семантични технологии в SERP. Налице са всички основания да се смята, че лидерът в търсенето ще продължи с проектите в тази посока и в бъдеще. Въпреки това обаче изглежда много оптимизатори не знаят за всички тези промени и разработки. Или знаят за самите проекти, но не знаят, че те се отнасят към Семантичната мрежа. Представянето на  Бил Славски бе насочено към внасянето на повече светлина по отношение на конкретните проекти, които маркират етапите на формиране на семантичното търсене в Google.

DIPRE

Сергей Брин (Sergey Brin) патентова DIPRE («Dual Iterative Pattern Relationship Extraction») през 1999 година. DIPRE е вторият патент Google. Може би не е кръстен BrinRank, защото не класира нищо. По-долу са представени някои модели, от които започва Брин:

Google Sets

Това са вид резултати, които функционират от 2007 до 2011 г. Славски сравни пускането на Google Sets и въртележката с резултати на Google. Той отбеляза, че и двата алгоритъма събират данни от списъци в интернет, но ги използват по различен начин. Въртележката определено е по-добра за потребителите, които търсят и за локалното търсене:


Google Definitions са пуснати през 2004 година.

Отделни определения на страницата се намират в собствен HTML-контейнер. Термините и определенията са форматирани по различен начин, което спомага за по-лесното им извличане от мрежата.

Следващият етап по пътя към семантичното търсене е хранилището за съхранение на факти Google (Google Repository), което стартира през 2006 година. Преди да бъде пуснат Графът на знанието, съществува достъпно за разглеждане хранилище с факти. За разлика от базите от знания, подобни на Wikipedia, това хранилище  е било предназначено за търсене.

През 2006 г. са пуснати Google Maps (Карти).

Картите на Google представляват проект, чиито характеристики са:

Връзките не са важни при класиране, но споменаването на географска информация е важно

Важно е да съответствието на NAP (име, адрес, телефонен номер), тъй като фактите, свързани с бизнес организациите (и други места) са групирани заедно, за да се провери достоверността им.

През 2008 г. стартира проектът WebTables:

 

WebTables извлича семантиката от таблиците с данни в интернет за:

  • параметрите на уточненията на търсенията, представени в SERP
  • Google Squared (остаряло)
  • структурирани снипети (Structured Snippets);
  • Google Knowledge Vault – новоразработвана база със знания на Google, предназначена да замени Графа на знанията
  • възстановяване на семантиката на таблиците в мрежата

Семантично маркиране на данните на сайта

Schema.org е стандарт за семантично маркиране на данни, представен през 2011 г. от търсачките Google, Bing, Yahoo и Yandex.

Целта на маркировката е да направи Интернет по-структуриран и разбираем за търсещите системи. Към това тя е предназначена и да улесни извличането и обработката на данни от страна на търсачките.

През 2009 г. бяха пуснати и разширените снипети (Rich Snippets).

Според Славски разширените снипети са метод за генериране на специализирани резултати от търсенето в отговор на запитвания, които съответстват на определени модели.

Примери за разширени откъси са:

През 2010 г. Google придобива MetaWeb. През 2012 г. е пуснат Knowledge Graph. През същата година стартира и панела с резултати от Knowledge Graph в SERP-а на Google.

Knowledge Graph:

  • Изисква два източника на информация (Wikipedia, IMDB и др.);
  • Може да включва информация от разпространени въпроси;
  • Може да показва “очаквани” резултати от търсенето в отговор на релевантни търсения.

През 2013 г. Google пуска алгоритъма Колибри (Hummingbird), който:

  • използва свързаните данни за определяне на резултатите от търсенето;
  • разглежда свързаните термини и отдалечените една от друга точки, за да се определи контекста на търсенето

През 2014 г. стартира Data Highlighter Tool, с помощта на който се извлича и интегрира информация от източниците на данни.

Славски препоръча използването му и отбеляза, че Data Highlighter Tool:

  • има ограничени възможности за избор на маркиране
  • е полезен при работата с разширени снипети

През 2014 г. също стартират и  Structured Snippets:

 

Към момента именно те ознаменуват последните реализирани проекти в областта на семантичното търсене на Google.

Източник:  Pubcon 2014: Семантический поиск, Сеть знаний и другие изменения в SERP Google

Google+ коментари

Коментари