Колибри, 10 месеца по-късно

Колибри, 10 месеца по-късно

Ерик Енге оценява въздействието на Колибри върху търсенето.

На 26 септември 2013 г., Google се изпусна, че се е състоял ъпдейт на цялата платформа за търсене, наречен от тях Колибри (Hummingbird). В тази публикацията ще обърна поглед назад към изминалата година, за да видя какво е било въздействието на Колибри.

Една от целите ми с този пост е да помогна за разсейването на мита, че Колибри е алгоритъм, както и да внеса известна яснота относно естеството на влиянието му.

Новината за Колибри дойде по време на партито по случай 15-тия рожден ден на Google, но за него не се споменаваше нищо в техния пост за събитието..
Въпреки това, Danny Sullivan от Search Engine Land, присъстваше на събитието и тази нова платформа  бе разкрита както на него така и на други, които са били там.

Тогава за Колибри се разбра много малко, като се предполагаше, че ъпдейтът е бил вече пуснат в продължение на около месец и е повлиял на 90 процента от заявките. И все пак малцина имаха някаква идея как се е случило това. Как бе станало възможно?
Аз самият исках да знам и няколко седмици по-късно, на Хелоуин, Danny Sullivan се включи заедно с мен в едно от изданията на Digital Marketing Excellence Show. Там той говори за Колибри. Струва си да се гледа четириминутното резюме на видеото, ако все още не сте го гледали.

В крайна сметка, Колибри е пренаписване на платформата за търсене, предназначено да позволи на Google да обработва нови видове сигнали по нови видове начини. Панда, Пингвин и сигналите от връзки са все примери за сигнали, които са “включени” в платформата Колибри, точно както бяха и в предишната платформа за търсене на Гугъл. И, както обяснява Дани във видеото по-горе, тези алгоритми не са били променяни по време на процеса.

Визуализиране на Колибри от програмистка гледна точка

Нека се опитам да изясня как може да изглежда едно пренаписване на платформата за търсене. Представете си, че сте създали една много полезна програма. След това всяка седмица в продължение на десет години сте добавяли нови разширения или функции от някакъв вид по много тактически начин.

Целият нов код вероятно е добър, но всички тези стоят някак прикрепени към общото цяло, докато нещата накрая не стават наистина неуправляеми. В действителност вашият код започва да ви изглежда така:

Това, което е станало, е, че накрая имате много код, използващ различни конвенции за именуване, едни и същи алгоритми, имплементирани на шест различни места в кода, вложени структури, които са изключително крехки и много други неща. На всичко отгоре, искате да добавяте нови възможности, които да ви позволяват да разбирате същности (entities) и взаимоотношения много по-добре.

Оставате с усещането: “О, ужас, трябва да променя 72 различни места в този код, за да направя така, че нещата да сработят!”

След това започвате да мислите как бихте могли да се намесите малко в това как връзките влияят на различните видове сценарии в търсене (местно vs персонализирано, vs видеоклипове, vs основни уеб страници, и как да се обединят всички тези неща в една система за класиране). И пак си мислите: „О, ужас, трябва да пипна 43 места в кода.”

И това е моментът, в който главата ви гръмва.

И така, когато излезете от шока на програмиста, решавате да хванете бика за рогата и казвате:

“Добре, трябва да направя всичко това по-гъвкаво – налага се да го пренапиша. Трябва да премахна излишните блокове код, да взема предвид концепциите като сигнали за позициониране и да ги разпределя в модули, трябва да направя това и с концепциите от типа “неща, които се опитвам да позиционирам”, както и да направя така, че всички те да прилагат сигналите за класиране и всичко това да става в голям мащаб, по начина по който искам. (В същото време, не искате да променяте текущите основни концепции за позициониране изобщо. Ще стигнем до това по-късно.)

Забележка: Горната дискусия има за цел да обясни концепцията за това как обикновено работи пренаписването на част от код, което не променя основните функционалности. Това не е реалното отражение на това, което се е случило със самото Колибри.
Изводът е, че Колибри е проектирано така, че да даде възможност за бъдещи промени в Google и не е пряк източник на тези промени.

И така, какво е отражението му?

Това е мястото, където става интересно. Как може Колибри да е повлияло 90 процента от заявките?

Защо SEO общността не се е разшумяла за това ниво на въздействие? Или тези 90 процента не са верни или промените наистина с били много фини.

Вярвам, че сценарият се върти около последното.

По-важният сценарий, който трябва да се разгледа, е практическото въздействие на значително по-гъвкавата част код, при която е много по-лесно да се имплементират нови видове алгоритми. Кратък превод?

Ако видите някакви нови видове алгоритми да излизат или някоя голяма промяна на съществуващ вече алгоритъм, вероятно Колибри е направило тези неща възможни.

Можем ли изобщо да докажем това? Не, няма да има пряк начин, с който да го направим. След като уточнихме това, вижте някои важни промени и разработки, които се случиха след идването на Колибри.

Panda 4.0

На 20 май 2014 г., Google пусна Panda 4.0. Означението на 4.0 беше много интересно, защото то обозначава сериозна промяна в алгоритъма в очите на Google. Всъщност то също така предполагаше и някакво преструктуриране на алгоритъма, отново, с евентуалното намерение той да стане по-мащабируем, както и като да бъде подготовка за предстоящи промени.

Все пак, това е само спекулация, наистина няма как да знаем. Аз лично съм виждал сайтове, които в миналото са били поразени от Панда, да получават част от загубения си трафик обратно. Чувал съм и за много други сайтове, ударени от ъпдейта. Дали тази нова версия е била по някакъв начин задвижена от Колибри? Възможно е, но моето предположение е, че въздействието тук бе доста малко.

Промени в авторството, благоприятстващи мобилното търсене

Малко повече от месец по-късно, на 25 юни 2014 г., Google направи големи промени в авторството. По-конкретно, спряха да показват авторски снимки в резултатите от търсенето, както и някои други промени. Една от посочените големи причини за това бе създаването на по-добро преживяване при мобилно търсене.

В комбинация с изказването на Matt Cutts на SMX Advanced за това, че Google очаква заявките от мобилни устройства да надвишат заявките от настолни компютри преди края на 2014 г., това разказва една доста интересна история:

Изискванията на търсещия през мобилни устройства стават по-важни за Google от изискванията на търсещите на настолен компютър.

О! Това е доста опияняващо дори само да си го помислиш.

И все пак, замесено ли е Колибри в това? Моето предположение е, че не е било, не и по важен начин. Това е голяма промяна, но не съм сигурен как едно пренаписване на платформата би я задвижило.

Инструкции стъпка по стъпка в резултатите от търсенето

На 24 юни 2014 г., ден преди промяната в авторството, Google започнаха да показват инструкции стъпка по стъпка в SERP. Бари Шварц писа за това в един отличен пост на страниците на Search Engine Land

Това е значителна промяна, която вярвам, че е била задвижена от Колибри. Смятам така, защото това очертава нещо съвсем различно: концепцията за процедура.
За да направи това, Google трябва да парсира страницата и да разпознае, че са дадени стъпка по стъпка инструкции.

Нека да разгледаме малко по-отблизо това, което правят в примера от горното изображение. Да започнем с откриващото изречение на страницата, откъдето и са извлекли информацията.

Интересно! Google извлича малко от интрото, за да го покаже заедно инструкциите. Сега нека да отидем да намерим процедурата в статията.
Ето първата част:

Забележете, че това не е просто списък с инструкции стъпка по стъпка.

Реалните стъпки са представени в заглавните тагове, последвани от изображение и след това подробно изписване на всяка стъпка.
Имало е доста преработване на информация за съдържанието, за да бъде намерен и извлечен този процес.

Можете да прегледате и други примери сами, за да видите типа на информацията, която Google е извлякъл от тях:

  1. treat sunburn – Това е интересно, защото не показва цялостен, завършен процес
  2. reset iPhone
  3. screen capture windows
  4. train for a marathon – Също незавършен процес
  5. make pasta – Още една незавършена процедура
  6. shine shoes

Когато прегледате горните примери, ще видите най-различни предизвикателства, които Google срещат по време на извличане на данните при изграждане на панела с резултатите.

Непълните процедури са интересни, защото Google не мисли, че има още стъпки, и тези, които са създали страницата, вероятно се щипят, за да видят дали този трафик, който вероятно се излива при тях, е истински. Помислете за резултата за “make pasta.”

Трябва да повярвам, че това е феноменален резултат за howstuffworks.com. Google да те идентифицира като авторитет по темата и после се оказва, че даваш само първите няколко стъпки… Да, и аз искам така.
И така, това Колибри ли е? Не, не е, но мисля, че това е съществена промяна, която Google са в състояние да приложат единствено благодарение на Колибри.

Обобщение

Това е истинската история на Колибри. Ние просто никога няма да разберем кои от промените, които виждаме, са свързани с Колибри. Нито една от тях няма да дойде с етикет Колибри върху нея. Това, което наистина трябва да търсите, са нови видове възникващи възможности. Резултатите с инструкции стъпка по стъпка може да се окажат първият осезаем резултат.
Това, което знаем е, че Google направиха промени, които да подготвят терена за следващото десетилетие. И още нещо, на което можете да разчитате: Предстои едно наистина лудо пътуване.

Автор: Ерик Енге
Източник: Assessing Hummingbird’s Impact On Search — 10 Months Later

Google+ коментари

Коментари