Алгоритъм за актуално съдържание или какво е QDF?

Алгоритъм за актуално съдържание или какво е QDF?

В този SEO урок ще разберете:

Какво е QDF?
Какво може да предизвика свеж резултат от търсенето?

Какво е QDF?

QDF e абревиатура от query deserves freshness, което може дословно да се преведе като заявката заслужава свежест.

В основата си QDF е математическа формула, която позволява на Google да изчисли дали определена тема е “гореща” в дадения момент и дали заслужава резултати, които да бъдат бързо актуализирани по-често от обичайното (т.нар. rapidly-updated results). Обикновено тази актуалност и нужда от новини (т.e. свежо съдържание) се проявяват като скок в обема на търсенето и публикуването. Алгоритъмът се опитва да изчисли дали потребителите търсят нова, свежа информация по дадена тема, за да може да покаже резултати с новини и да пренареди резултатите, набягайки на най-новите.

Типични примери за това са историите за горещи новини. Ще дадем пример с дългоочакваната преди време премиера на филма “Хобит”. Да разгледаме премиерата в Нова Зеландия. Когато по времето на събитието потърсихме в Google за “хобит” (“hobbit”), върнатите резултати бяха широк набор от свежо съдържание.

image02

Както може да се види от примера, има универсален резултат за новините, като всички те са на по-малко от 1 ден, дори има една, която е отпреди 40 минути!

Но това не е единственият свеж резултат, който виждаме. Има и много свежи резултати при изображенията.

image04

Две от тях са само на един ден, а дори има и снимка на фен от премиерата на филма. Ако продължим надолу по страницата с резултати, ще видим и пресен резултат с видео:

image00

Това видео съдържание е на по-малко от ден и съдържа кадри от премиерата на филма. Ако имаше резултати с видео на тази страница преди, то те най-вероятно биха били трейлъри, интервюта с актьорския състав, които обаче, в това търсене по време на самата премиера, са изтикани назад в SERP.

Продължавайки надолу по страницата, има още един свеж резултат, който всъщност е новина, но заема органично място:

image11

Това означава, че по-голямата част на първата страница с резултати от търсенето за тази ключова дума се състои от резултати, които са на не повече от 24 часа. Затова в други случаи, извън премиерата на филма, тази страница изглежда съвсем различно. Някои уеб сайтове вероятно са се класирали много по-напред, други въобще не са присъствали. В този смисъл, когато QDF се задейства, позиционирането се размества и резултатите променят облика си. Затова трябва винаги да предвиждате този вид алгоритъм, в случай, че той по някакъв начин се окаже свързан с настоящите ви SEO планове.

Какво може да предизвика “свеж” резултат от търсенето?

Както споменахме по-горе, QDF се задвижва от математическа формула и макар точното й изражение да е строго пазена тайна, можем да се опитаме да направим някои предположения за това какво задейства страница с резултати, подобни на описаната при ключова дума “хобит”.
Внезапен наплив на свързани думи

Google постоянно следи и записва ключовите думи, използвани от потребителите. От това търсачката извежда изходни точки за обема на различните заявки. Тази информация се използва и за да се регистрират скокове в търсенето.

Когато се случи нещо и се появи гореща новина за него, много потребители естествено отиват в Google, за да се опитат да намерят повече информация. Този наплив от подобни, свързани думи може да бъде сигнал за Google да активира поднасянето на набор от резултати със свежо съдържание.

Можем да използваме инструмента Google Trends, за да видим минали резултати на големи пикове при търсенето за определени ключови думи. Ето един пример за търсения, които съдържат “Майкъл Джексън” през последните няколко години:

Големият скок, който виждате на изображението, се случи когато Майкъл Джексън умря. Милиони потребители на Google са използвали търсачката, вписвайки името на Майкъл Джексън в нея, за да разберат какво се е случило. Като отговор на тези търсения от Google предоставят пресни резултати от новинарски сайтове.

google trends

Внезапен наплив на съдържание на новинарски сайтове

По същия начин, по който се получава внезапен наплив на търсения по определена ключова дума или фраза, възниква и внезапният наплив на съдържание на новинарски сайтове около точно определена тема, който може да задейства QDF.

Като част от услугата си за представяне на новини, Google следи основни уебсайтове на вестници от цял ​​свят. Индексирането на ново съдържание при тях е почти мигновено.

Ако Google види няколко вестника да публикуват новина по една и съща тема, това може да е достатъчно за търсачката, за да задейства показването на новини в резултатите от търсенето. Това означава, че потребителите, които търсят свързани ключови думи, могат да видят последните новини, за които може да не знаят още.

Социални сигнали

Google може също така и да следи тенденциите в социални мрежи като Twitter, както и в собствената си платформа Google+ . Ако видят наплив на статуси, съдържащи подобни ключови думи, е много вероятно заявките за тези ключови думи да задействат QDF и да показват свежи резултати. Рядко може да се види истински гореща тема в Twitter, която не задейства QDF резултати в Google.

В този урок научихте:
QDF е алгоритъм за определяне на това дали потребителите търсят свежо (актуално) съдържание
QDF може да се задейства от наплив на ключови думи по дадена тема, на новинарско съдържание или социални сигнали

Упражнение:
Намерете три примера за резултати от търсенето, в които в момента доминират резултати със съдържание от последните 24 часа
Използвайте Google Trends и намерете събитие, което е предизвикал голям скок на запитванията от потребители

Google+ коментари

Коментари