• Home
  • /semantic search
  • /Уеб страниците ви като тематични центрове
Уеб страниците ви като тематични центрове

Уеб страниците ви като тематични центрове

За да оптимизирате сайта си за новия вид семантично разбиране, което Google има за заявките за търсене, е необходимо да мислите в рамките на същностни понятия, а не в рамките на ключови думи.

Преди дни Джанлука Фиорели направи видео за MOZ, в което засегна много интересна и важна тема за съдържанието в контекста на промените, които Google правят в алгоритмите и начина на работа на търсачката си.

Представяме ви текста от видеото на Фиорели.

Защо говорим за тематични центрове?

 

Ще говорим за това заради Колибри (Hummingbird). За Колибри знаем, че не е добре познат алгоритъм, но наистина промени начина, по който Google работи.

Нещото, което знаем със сигурност, е, че Колибри опрости резултатите [SERP].

Едно от нещата, които вече не работят, което преди беше истинска, ама истинска златна мина за SEO, е съсредоточаването върху дългите опашки (англ. long tails, i.e. нискоконкурентните запитвания). Сигурно можете да си спомните за множество сайтове, които таргетираха милиони страници за всевъзможни нискоконкурентни заявки. Това вече не е така, защото Колибри опрости всичко. Ако заявка А, заявка Б и заявка В са същите като заявка Г, Google винаги ще показва заявка Г в SERP.

За да оптимизираме сайта си за този вид ново семантично разбиране, което  Google има за запитванията, по-конкретно разговорно разбиране на заявката –  трябва да разберем, че е нужно да мислим в рамките на същности (англ. entities), а не в рамките на ключови думи. Необходимо е да мислим за връзките между тези същности и трябва да сме наистина уверени в контекста на съдържанието, което създаваме.

В последствие, изброените неща ще бъдат водещи в процеса на проучване на ключови думи.

Как можем да направим това?

Трябва да започнем работата си не от ключовите думи, а от същностите.

Ето няколко инструмента, които можем да ползваме. Например, директното използване на Freebase API, което от своя страна директно се използва от Google като източник (тъй като Freebase е Google). Или можем да използваме AlchemyAPI, което може да улесни работата ни.

Има и други инструменти, като ConceptNet, Yahoo Glimmer и Bottlenose.

Относно Bottlenose, препоръчвам ви го, ако смятате да създавате сайт, който се отнася до нещо, което е наистина популярно (англ. mainstream), но има концепции, които произтичат най-вече от социалните мрежи. Bottlenose е наистина добър инструмент, защото се грижи и за разпознаване на същности в социалните мрежи.

 

На разположение също е и RelFinder, който е наистина хубав безплатен инструмент. Той се позовава на Dbase, базата от данни на Wikipedia.

От там, с помощта на тези инструменти, можем да разберем, например, да кажем, че говорим за пица, понеже сме пицария (аз съм италианец), какви понятия са свързани с пица.

Какъв е видът на пицата (тънка, хрупкава, обикновена пица, с домати, без домати, неаполитански или романа, има толкова много видове)? Също така каква е историята на пицата, защото пицата “Маргарита” е кръстена на италианска кралица.

Можем да открием също, че пицата може да бъде свързана и с географията, защото пицата е италианска, но Световното първенство по акробатична пица (което е спорт) е испанско.

Можем да разберем много, много същности и много, много факти около понятието пица, които могат да населят и нашия сайт за пици.

Да кажем, че ние сме една пицария. Имаме местен сайт и да речем, че сме в Трибека. Не би трябвало да се фокусираме единствено върху същността “пици”, трябва също и да започнем да се съсредоточаваме върху търсенето на същности, свързани с Трибека, Филмовия фестивал в Ню Йорк, Робърт Де Ниро и т.н.

След като вече имаме всички тези същности, трябва да започнем да мислим за онтологията, която искаме да използваме и която можем да извлечем от тези същности. Трябва да помислим и как да ги групираме и да създадем категориите на сайта ни, на базата на събраната информация.

 

Категориите на един сайт фактически са нашите тематични центрове.

Отивайки към друг пример, с друг вид уебсайт, нека помислим за класически сайт за недвижими имоти, групиран по тематика.

Обикновено, във всеки тематично групиран сайт имаме начална страница и след това категорийни и продуктови страници. Хората винаги казват: “Как можем да направим така, че категорийните ни страници да се позиционират добре?

Мислете за тях като за тематични центрове.

Един добър сайт за тематични центрове може да бъде микросайт. Необходимо е просто да мислим за сайта си като за композиция от контекстуално свързани помежду си микросайтове.

И така, категорийната страница в този случай трябва да бъде мислена като нов сайт, който включва всичко за Трибека, например, или всичко за Харлем, или за Capitol Hill в Сиатъл, или за всеки друг квартал, когато става дума за недвижими имоти.

От там, след като вече сме решили какви ще бъдат категориите ни, започваме да правим проучване на ключвите думи. Правим го обаче с помощта на една хитрост, задължени сме на Dan Shure  за нея, която се състои в това да откриваме ключови думи, свързани със съответните същности.

Dan Shure ни предлага да направим следното: да отидем в Keyword Planner и вместо да слагаме няколко ключови думи с цел откриване на нови такива, да използваме страницата от Wikipedia за съответната същност, свързана със съдържанието, което смятаме да оптимизираме. Google ще започне да ни предлага групи от ключови думи, а всички тези групи от ключови думи са свързани с конкретна подгрупа на същността, за която говорим.

Така че, можем да започнем да оптимизираме страницата си, нашия тематичен център, с ключови думи, които  самият Google е извлякъл от най-добрите резултати със същности – Freebase или Wikipedia. По този начин създаваме една страница, която е наистина много добре оптимизирана по отношение на ключовите думи и, от друга страна, по отношение на същностите, защото всички тези ключови думи, които използваме, са ключови думи, които Google свързва с конкретни същности.

Но това не е всичко, защото, когато говорим за тематични центрове, трябва да говорим отново и за контекста. А контекстът не е просто класическото писане на SEO текст по стария начин. Той е свързан и с нещо друго – с добавяне на стойност към категорийната страница.

И така, ако сме направили хубав анализ на аудиторията, може би ще сме в състояние да разберем, че Capitol Hill има определени демографски особености. Въз основа на това можем да организираме съдържанието на тази страница-център, съсредоточавайки го върху демографията. И ще знаем, че текстът ни ще говори не само за квартала, но в него ще има и списъци.

Вероятно ще можем да видим, например, дали един квартал наистина е ценен, или дали демографските му особености включват млади семейства с две деца и така нататък. Вероятно можем да добавим стойност, както Zillow правят: има училище в близост или в квартала, или паркове в близост до квартала, или къде може да се хапва в квартала, или какви забележителности има в квартала.

 

Цялото това съдържание, което в същността си е добавяне на стойност за потребителя, в същото време е и добавяне на контекстуална стойност и семантична стойност за Google.

Един съвет, когато оптимизирате една страница, особено, ако става дума за категорийни страници.

Нека кажем, че имате страница с категория Capitol Hill, Сиатъл във вашия сайт за недвижими имоти.

Обозначете я (с таг) с помощта на Schema.org и по-конкретно с property – sameAs, става дума за думата Capitol Hill, и я свържете като “sameAs” със страницата на Capitol Hill в Wikipedia. Ако такава не съществува, сами напишете страница за Capitol Hill. По този начин ще кажете на Google, че вашата страница е точно за тази същност.

И така, когато са налице всички тези неща, можем да започнем да мислим за съдържанието, което можем да създаваме. То ще бъде контекстуално релевантно, както към търсенето на същности (направихме проучване за ключови думи, свързани със същностите), така и към анализа на аудиторията, който споменах.

Така че, връщайки се към моята пицария, знаем, че можем да започнем да правим рецепти и да ги маркираме с microdata за рецепти.

Можем да правим и видео записи и да ги макрираме като “video object”.

Можем да създаваме кратки формати, но можем да правим и по-дълги формати и да ги маркираме с таговете за статия от schema.org, което ще ни позволи да се опитаме да бъдем включени в секцията с in-depth статии. Можем да започнем да пишем и ръководства. Можем да започнем да мислим и за страници с въпроси и отговори например.
Можем да се опитаме най-вече да създаваме неща за местонахождението, където се намираме, което в моя случай с пицарията е Tribeca. Можем да правим новини, в които обсъждаме и говорим за това, което се случва в местността, какво правят хората в Трибека. Така, ако имаме късмет, можем да помислим и за newsjacking, което, както знаем, е наистина силен похват.

Например, спомняте ли си нощта на наградите Оскар, когато момчето с пицата влизаше на сцената?

Е, може би бихме могли да направим нещо подобно в Трибека, защото там има кинофестивал. Така че, може би по време на церемонията на червения килим, можем да покажем нашия човек, който отива при всички знаменитости и започва да им дава пица или най-малкото една кока-кола?

Правейки всички тези неща, ние създаваме нещо, което наистина е премислено добре в семантично отношение. Защото в такъв случай реално таргетираме сайта си към всички същности, свързани с нашата микротема. Сайтът ни също така е оптимизиран и на ниво ключови думи, и на ниво семантично търсене. Направили сме го, като сме кръстосали нашето търсене с търсенето на аудиторията.

Създаваме съдържание, което отговаря както на аудиторията ни, така и на Google.

Правейки това, не ни се налага да създаваме милиони страници, с които таргетираме дълги, дълги опашки.

Това, от което имаме нужда, са наистина  силни тематични центрове, от които произтича съдържание, което ще бъде в състояние да отговори правилно на всички заявки, които таргетираме.

Текстът е превод на скрипта към видеото на Gianluca Fiorelli, публикувано на http://moz.com/blog/topical-hubs-whiteboard-friday

Google+ коментари

Коментари