Релевантност на връзките

Релевантност на връзките

В този урок ще научите:

Защо е важно връзките ви да бъдат тематични?
Имате ли нужда от тематични връзки?
Как се откриват тематични и нетематични връзки с Excel?
Тактика за придобиване на тематични връзки
Защо е важно връзките ви да са тематични?

Алгоритмите на търсачките вземат предвид в каква степен съдържанието на страниците и сайтовете, които слагат връзка към вас, са тематично съответстващи (релевантни) на сайта ви и на темата на съдържанието му. Обикновено става така, че високата тематична релевантност се поощрява.

Връзките от страници, които са тематично свързани с вашата страница или със сайта ви, могат да помогнат на търсещите машини да затвърдят информацията си за определена тема, както за специфични ваши страници, така и за домейна ви като цяло. По този начин те от своя страна ще ви помогнат да се класирате по-добре за тематично свързани ключови думи.

Имате ли нужда от тематични връзки?

Въпреки че не са ви необходими връзки от тематично свързани сайтове, за да се класирате добре, тематичните връзки могат да бъдат силен сигнал за доверие в рамките на една ниша.

Ако Google установи, че много утвърдени сайтове във вашата сфера поставят връзки към вас, то има голяма вероятност да ви разглеждат като авторитет по темата (тематично авторитетни).

Освен това, профилите с връзки, които имат само няколко тематични такива, вероятно са много силно манипулирани, или по-скоро профилът им е създаден изкуствено от оптимизатори и не е органичен. Повечето сайтове, които имат предимно нетематични (англ. off topic) връзки също имат голямо количество спам в линковата си картина.

Като SEO специалист трябва да съсредоточите усилията си в увеличаване на количеството релевантен (съответстващ на търсенето) органичен трафик към сайта ви. В идеалния случай усилията ви няма да бъдат директно видими, когато някой (например Google или от конкурентите ви) оценява профила ви от връзки. В тази връзка получаването на твърде много нетематични връзки може да бъде рисковано.

Как се определя тематичната връзка?

Когато търсите тематично свързани източници, има приблизителна граница, която определя кое е тематично и кое не.
Тематичната релевантност (тематичното съответствие) може да бъде дефинирано на няколко различни нива, много подобно на класификацията на животинските видове. Хората са добър пример за това, те могат да бъдат класифицирани като:

Животни (Animalia)
Бозайници (Mammalia)
Примати (Primata)
Човекоподобни (Hominidae)
Разумен човек (Homo sapiens)

Вижте повече класификацията на организмите в Уикипедия:

По същия начин, един сайт може да се разглежда тематично от няколко различни нива. Един добър начин да се мисли за това е да се разглеждат взаимосвързаните части като “тематични сфери” или като “квартали”. Например, ако имаме един сайт за кучета, с него са тематично свързани сайтове, които се отнасят за:

Кучета
Ветеринари
Котки
Лабрадор ретривър
Маймуни
Сайтове за правата на животните

Всички тези теми могат да бъдат считани за част от темата, свързана с животните.

Как се откриват тематични и нетематични връзки с Excel?

Ако анализирате профила от връзки на конкурентите си, трябва да определите каква част от него е тематично свързана със сайта им, за да разберете по-добре пазара, в който се намирате.

Освен това, можете да разгледате и сайтовете, които са релевантни и са сложили връзка към конкурентите ви, за да прецените дали и вие също не бихте могли да получите връзка от тях.

За да определяте тематичните връзки в големи количества трябва да направите следното:

1. Съберете данни за профила от връзки на конкурентите си с инструмент за откриване на връзки, например със Open Site Explorer.

ose-export

2. Използвайте инструмента Screaming Frog SEO Spider, за да обходи всички връзки от профила на конкурентите ви.

screaming-frog-mode

3. Експортирайте HTML данните от Screaming Frog.

screaming-frog-export

4. Потърсете теми, свързани с вашия сайт в заглавието на страницата, мета описанието, мета ключовите думи и H1 тага (елементите на английски са както следва: page title, meta description, meta keywords, H1 tag).

5. Създайте допълнителна колона в Excel и маркирайте тези връзки като тематични.

След като направите това, вече можете да:

а) анализирате тематичните връзки на конкурентите си, за да видите каква тактика използват, за да се сдобият с тях.

б) анализиратe собствените си връзки, които не са тематични, за да откриете връзки, които Google може потенциално да сметне за неестествени.

И двете изброени действия изискват ръчен преглед. За съжаление, това може да отнеме доста време. От друга страна обаче няма по-добър начин за точно определяне на тактиката на конкурентите ви или на неестествените връзки.

И докато нетематичните връзки са заложени в естеството на мрежата и са нейна неотменна част (помислете само колко много сайтове сочат към Adobe Acrobat Reader), то наличието на твърде много подобни връзки в профила ви не би било типично.

Разполагането с прекалено много нетематични връзки може да бъде сигнал за Google, когато анализира алгоритмично профила от връзки на сайта ви. В тази връзка, намаляването на съотношението на тези нетематични връзки може да намали и риска от алгоритмично наказание или ръчен преглед на сайта.

Предвид казаното, някои дейности по изграждане на връзки могат и да се окажат основание за нетематични връзки, но това не би трябвало да е сериозна причина за безпокойство, стига само връзките да са просто част (но не и основна) от вашата стратегия за изграждане на връзки.

Тактики за придобиване на тематични връзки

Това, което придвижва напред изграждането на тематични връзки, е създаването на неща, които добавят стойност към вашата ниша или пазар. Хората трябва да виждат смисъл в споделянето на съдържанието ви и да го правят защото така бих добавили стойност към своите собствени потребители.

Важно е да не забравяте, че трябва да създавате стойностни неща, не просто профили от връзки. Това ще ви помогне и да правите така нещата, че в последствие те да продължават да печелят връзки, много след като първоначалната им цел е била постигната.

По-долу са изброени някои тактики, които можете да използвате, когато изграждате връзки с тематично свързани сайтове:

  • Гост публикации
  • Раздаване на награди в бранша
  • Създаване на съдържание, което получава много връзки
  • Инфографики
  • Widgets
  • Мнения за продукти (Ревюта)
  • Връзки от доставчици и партньори

Упражнения след урока:

Отделете 20 минути, за да потърсите блогове и сайтове, които са тематично подобни на вашия бизнес. Вземайки предвид показателите на сайтовете им, както и тяхната релевантност, вижте дали можете да намерите потенциални партньори за връзки.

Използвайте Moz Site Explorer, за да проучите няколко от връзките, които конкурентите ви са изградили. Могат ли тези връзки да се окажат потенциални партньорства за вашия бизнес?

В тази статия са използвани материали от ресурси на Distilled и Moz

Google+ коментари

2 thoughts on “Релевантност на връзките

  1. Огняне, какво мислиш за добавянето на сайтове в социалки? Има ли смисъл в това и можеш ли да препоръцаш добри бг социалки, освен свежо/

  2. Всички са толкова оспамени, че няма смисъл. btw аз си спазвам правилото – добрият линк е линка по който се клика. Т.е. борбата за много линкове няма смисъл, ако по тях не се клика, а единствените по които все още има трафик са тези от свежо

Коментари