Интервю с Огнян Младенов (СЕОМ)

Интервю с Огнян Младенов (СЕОМ)

Ognian Mladenov Интервю с Огнян Младенов от SEOM за SEO конференция 2013

1. Кога и как започна да се занимаваш със SEO ?

Преди много години, в една друга галактика … :-) Може и някои да не са били родени тогава, но още нямаше Гугъл. Мисля, че беше през 1996-а, когато имаше няколко псевдотърсачки като Yahoo, Infoseek и още някаква, която вече не помня. Година преди това бях сътворил първото си подобие на сайт, което от етични съображения няма да пусна да видите, за да не изпукате от смях :-)

Естествено, добавих сайта си в горенакаканижените търсачки и зачаках някакви хора да дойдат и да ме направят милиардер. Незнайно защо … не се получи баш така :-) След месец, два осъзнах, че не правя нещо като хората, открих идеята на Title tag, поогледах кода, преправих сайта и пак зачаках. И пак не стафф. Реших, че тези търсачки са много смотани и като порастна ще измисля истинска търсачка, която ще намира само мен. Лека-полека другите задачки от тогавашния ми бизнес ме отвлякоха от търсачките и така до 99-а година.

Тогава по неясни и крайно нелогични за мен причини се преместих от моренцето в София и … няколко месеца по-късно съдбата ме събра с едни много умни и още по-много пиещи руски другарчета, които ми разказаха за Яндекс и ми обясниха правилата на играта. Естествено, в началото бях черноработник, но поради пословичния си мързел, бързо схванах на мекото – лекото и така получих първата си самостоятелна поръчка. За жълти стотинки правех чудеса от храброст, каскади от финтове и почти не спях с дни. Скоро след това нашумя и Google, братушките не им се занимаваше с глупости и аз реших да му се пробвам. Този път номерът мина и всичко, което бях научил за Яндекс с огромна лекота се случваше и при Гугъл.

Животът стана песен и започнах да припечелвам малко повече. Някъде към края на 2001-а се появи и първият ми български клиент и набързо го вкарах в топ по лелеяните риъл естейти и пропъртита. Разбира се, клиентът беше много щастлив и след няколко месеца, по стар български обичай, реши да не ми плаща повече договорените 100 долара на месец :-) Бях много тъжен, но какво да искаш от фирма, чийто сървър е позициониран между краката на секретарката ? :-)

За щастие, конкуренцията беше забелязала тази несправедливост и реши да ме направи по-богат от най-дебилните ми моментни мечти … Та така … След това паралелно с клиентските, започнах да правя и да развивам собствени проекти в травъл и разни афилиейти и нещата започнаха да добиват очарователен вид.

Признавам, че тогава беше лесно. Още нямаше локални търсения, персонализирани търсения, нямаше и панди и пингвини и когато успееш да изкараш някой сайт в топ, той си се виждаше еднакво от целия свят … или почти еднакво. Вълшебство ! Приказка ! :-)

Panda 2. Какви са очакванията ти за промените в Google през настоящата година? На кои показатели Google ще държи най-много при определяне на качеството на сайтовете?

Русенската прокоба в мен предрича, че годината на черната водна змия ще мине под знака на АВТОРИТЕТА ! Само дето авторитетът ще се премества все повече от сайтовете към авторите. Демек, няма значение къде пишеш (в кой сайт), има значение кой си и какво пишеш. Ако е по темата, по която си експерт и Гугъл те е набедил за такъв – печелиш, ако ли не … и от CNN линк да вземеш, далаверата няма да е същата.

Асцендентът на авторитета ще са разширените снипети. Всякакви гадости като microdata и прочее сложнотии ще накарат органичните резултати да заблестят като коледна елха.

Панди и пингвини ще продължат да върлуват из нета и положението за новите и по-ниско авторитетни сайтове ще стане майка плаче. Накрая ще оцелеят само авторитетните, големите, богатите, умните и красивите. Останалите ще трябва да разчитат на Adwords или на local search … ако има за тях.

Кликовете от органичното търсене ще намаляват. Google ще ни извежда в резултатите все повече и повече свои услуги и няма да се учудя, ако и броят на другите сайтове в топ 10 намалее … да речем на 7, за начало, както стана с търсенията по брандове :-)

Няколко думи за SEO. Всички неща, за които писах по-горе ще направят конкуренцията още по-жестока, а услугите ще продължават да поскъпват. Номерата с 1000 линка от Сапе, 600 идентики, 30 статии, 100 социалки и директории свършиха още, като идваха лани щъркелите. Предстои зверско търсене на SEO/SEM специалисти и талантливите кадри ще се изчерпят много скоро. Демек, има хляб в качествени обучения и курсове. Дойдоха златните дни на копирайтърите. Ама и за тях има сериозна липса, а читави бройки не останаха.

Координацията с другите видове маркетинг специалисти, PR и реклама няма да е просто задължителна, a ще трябва да се издигне в култ.

3. Кои са най-често срещаните грешки от страна на клиентите, които търсят помощ от теб за интернет сайтове?

В последната година над 2/3 от пациентите, които се обръщат към SEOM, не идват за нови сайтове, а за изцеления от панди и пингвини. Особеното е, че се увеличава броят на наказаните сайтове заради keyword stuffing и там церенето е сравнително лесно. За съжаление все още има доста хора, които си мислят, че за десетки левове ще купят невероятна link building услуга и ще размажат конкуренцията си като се изтипосат над логото на Гугъл. Жалко ми се чини, че все още има “оптимизатори”, които хващат такива рибки, но … за всеки влак си има пътници. И задължително евтиното излиза скъпо :-)

penguin 4. За какво ще говориш на SEO конференция 2013 ?

Ами така се случи, че май отново няма място за моя лекция. Великодушно ми предложиха да съм първа резерва и ако някой лектор се откаже с радост ще заема неговото място :-) Разбира се, смятам да открия SEO конференцията, освен ако … Бойко Борисов не ме изпревари :-)

Това, за което ми се иска да говоря, е legit SEO или пък SEO за събития. През последните години се занимавах на няколко пъти с оптимизацията и маркетинга на event сайтове и трябва да призная, че има доста специфични неща.

Нарочно за SEO конференция 2013 работихме с чисто нов сайт, с доста мижав бюджет и реално не използвахме почти никакви връзки и познанства. Основно исках да тестваме различните интернет канали за продажба, но тук дойде първият провал … билетите реално се разграбиха за 4 дни, 4 месеца преди събитието, без обявени лектори, теми и програма. Дай Боже всекиму, дето се вика :-)

Въпреки изчерпаните билети, все пак продължаваме с каналите по план. Единствения канал, който няма да използваме, е всъщност най-успешният за продаване на събитие, а имено email маркетингът. Не виждам защо да спамим хората и да ги ядосваме, че няма да могат да си вземат лелеяното билетче :-)

Исках да говоря за “отзивчивостта” на някои самозабравили се уеб групи, за практическата невъзможност да прокараш прес релийз без пари, за безкрайните възможности за доходи на медиите от много подценявани ниши, но вероятно вечерта на афтър партито ще имам възможност за това.

5. Как върви организацията за SEO конференция 2013 ?

Вчера си спомних как започна всичко това. Романтиката на първата SEO конференция, хилядите гафове, които сътворих и на следващите две, радостта на хората, че най-накрая са попаднали на място, където ще получат много знания и умения, където ще чуят нещо ново, където лекторите споделят опит и успехи. За мен SEO конференцията е безкрайно различно събитие от другите, които се случват в България и определено смятам да си остане такова.

За изданието тази година по случайност разпределихме усилията си чудесно във времето и се надявам този път последната седмица да не гледаме много изненадано, но едва ли. Тук искам да благодаря на всички (от сърце и с линкове), които ни подкрепиха досега и да намекна, че имаме нужда от още помощ :-)

Благодаря на Супер Хостинг, затова че както всяка година, така и тази ни подкрепят от самото начало. Благодаря им и затова, че толкова забавиха играта за разпределение на последните билети за SEO конференцията, че в последните две седмици ме превърнаха в най-търсения мъж на България.

Благодаря на Бранимир Йосифов от Google, че направи чудеса, за да осигури най-правилния човек от търсачката за Конференцията – Мария Моева. Питайте ги, не ги жалете :-)

Благодаря на Generali Застраховане, че единствени засега подкрепиха финансово събитието и вярвам, че инвестицията им ще се възвърне многократно.

Благодаря и на всички лектори, които знам, че ще направят чудесни и полезни, практически насочени презентации.

Благодаря на домакините ни от Интер Експо Център, че за поредна година ще изтърпят всичките ни претенции и ще направят невъзможното да задоволят невероятните ни идеи, които по правилно измисляме в последния момент и естествено ни трябват за вчера.

Благодаря на момчетата от СЪБИТИЕ.БГ, които няколко дни не спаха, за да изпълнят и най-идиотските ми хрумвания.

Благодаря на всички хора в нашия офис, за повечето от които това е първа SEO конференция и още не се досещат, колко безсънни нощи ги очакват :-)

Благодаря и на всички, които ми обещаха да пуснат статии за събитието и се надявам в най-скоро време да изпълнят обещанието си :-)

Накрая искам да добавя, че е много гадно да даваш интервю за собствения си сайт. Нито линкове успях да изкяря, нито да ме почерпят някоя бутилка ЧЕРВЕНО Джони. Срамота :-)

Огнян Младенов е основател и съсобственик на SEOM.bg, интернет маркетинг компания специализирана в предлагането на качествени SEO услуги, курсове, фирмени обучения и консултации. Негови клиенти са голяма част от успешните сайтове на големи брандове. Провежда курсове за оптимизация за търсачки към eAcademy. Един от организаторите на SEO конференция в България и чест лектор на много от големите събития на IT бранша в България.

Можете спокойно да нахейтите Огнян Младенов в Google+, Facebook, Twitter, LinkedIn

Google+ коментари

6 thoughts on “Интервю с Огнян Младенов (СЕОМ)

  1. “Координацията с другите видове маркетинг специалисти, PR и реклама няма да е просто задължителна, a ще трябва да се издигне в култ”.

    SEO и маркетинг специалистите стават кръвни братя и се превръщат в непобедим войн. Само трябва вожда/шефа на фирмата да осигури лулата на мира :)

  2. Оги, признай си че си го репетирал 6 месеца ;) Трябвало е да станеш мотивационен говорител :)

Коментари