Разположение на връзките на страницата

Разположение на връзките на страницата

В този SEO урок ще говорим за това:

Как разположението на една връзка на страницата може да повлияе на качеството й
Как позиционирането на връзките е свързано със SEO

Ако препращате към друг сайт, който смятате за стойностен и интересен за аудиторията си, най-вероятно ще сложите връзката към нещо на видимо място, някъде, където посетителите ви могат лесно да я намерят и да кликнат на нея.

Когато Google обхожда дадена страница, ботът е в състояние да анализира разположението на различните елементи в нея, като съдържание, изображения, реклами и връзки. Едно от доказателствата, че Google прави това, може да се види в публикацията им от 2012 г., касаеща пореден ъпдейт, този път свързан с оформлението на страницата (Page layout algorithm improvement). Публикацията показва, че Google ще наказва всеки сайт, който слага прекалено много реклами в горната част на страницата, която се вижда от потребителя директно, без да е необходимо да скролва надолу (англ. above the fold).

Същата технология може да се използва за анализ на позицията на връзките в една страница. Преди да стигнем до практически примери за това как разположението на връзките може да навреди на сайта, ще се занимаем с малко теория.

Както е известно, броят на връзките, които препращат към една страница, заедно с качеството им, е важен сигнал, който Google използва, когато класира резултатите от търсенето.

Google задава PageRank на всяка страница, която обхожда, на базата на връзките, които водят към нея. Колкото повече връзки имате, толкова по-висок е вашият PageRank. В началото основателите на Google свързаха модела на PageRank с модела на случайно сърфиращ потребител (вижте публикацията на Лорънс (Лари) Пейдж и Сергей Брин тук – The Anatomy of a Large-Scale Hypertextual Web Search Engine)

“За PageRank може да се мисли като за модел на потребителско поведение. Предполагаме, че съществува един произволен човек, който сърфира из мрежата, на когото е дадена произволна страница и който продължава да следва връзки, без никога да натиска “назад”. В крайна сметка обаче, той се отегчава и започва от друга произволна страница. Вероятността този случаен сърфиращ из мрежата да посети дадена страница е и нейният PageRank.”

Изложеното по-горе е пределно ясно, но изглежда не се взема предвид разположението на връзката на дадена страница. А именно, че потребителят е по-вероятно да продължи да следва връзки, които са разположени по начин, който ги прави видими за него.

По-късно, през 2004 г. от Google регистрират патент, с който моделът на произволния сърфиращ отива една стъпка по-далеч и вече взема предвид позицията на връзката върху страницата:
“Системите и методите, които са в съответствие с принципите на изобретението, биха могли да предоставят разумен модел (surfer model), който показва, че когато стигне до документ, в който има набор от връзки, сърфиращият ще последва някои от връзките с по-голяма вероятност от други.

Този модел отразява факта, че не за всички връзки, свързани с един документ, има еднаква вероятност да бъдат последвани.
Примерите за връзки, за които има малка вероятност да бъдат последвани, включват връзки към “Условия за ползване”, банер реклами, както и връзки, несвързани с документа.”

Цитираният модел е ясен показател за това, че Google се стреми да анализира и позицията на връзките и да взема предвид информацията, свързана с нея, по отношение на PageRank. Затова и не всички връзки на една страница се третират еднакво.

Можете да прочетете повече по темата в отличния анализ на Бил Славски (Bill Slawski) тук.

Една от основните причини темата с позицията на връзките да стане важна е, че с нарастването на тежестта на връзките, маркетолозите разбраха, че могат лесно да убеждават собствениците на сайтове да поставят връзки към тях, възползвайки се от позиционирането им в по-слабо видими области на сайта, където потребителите няма да виждат самата връзка.

По този начин чести места, на които се слагаха връзки, станаха областите футър (footer) и странична лента (sidebar). И двете сякаш се превърнаха в контейнер за боклук, където се събираха нискокачествени връзки, особено тези, които биваха търгувани.

Анализът на оформлението на страницата би могъл да помогне за разбирането на функцията на конкретните връзки. Връзките, които трудно се забелязват, не само могат да обезценяват тежестта си, но и да допринесат за наказания или обезценяване на сайта, когато биват използвани постоянно и последователно .

Голямото количество връзки от едни и същи области на страниците на много сайтове също може да бъде сигнал за автоматизиран процес на линк билдинг.

Ето една разбивка на уеб страница, направена от Adsense екипа на Google.

links

Голямото количество връзки в областите, посочени с червени стрелки, би могло да показва изграждане на нискокачествени връзки.

Как позиционирането на връзките е свързано със SEO

Много е вероятно, когато правите добър линк билдинг, с качествени връзки, да не трябва да се притеснявате за изброените по-горе фактори. Но когато правите анализ на връзките на собствения си сайт или на този на ваш конкурент, е добре да вземате предвид къде са разположени връзките.

В този урок научихте:

Google е в състояние да определи позицията на различните елементи на една страница и начина, по който потребителят ги вижда
Получаването на твърде много връзки от едни и същи раздели на различни уеб страници може да е индикатор за ниско качество на връзките

Google+ коментари

Коментари